InfoNu.nl > Kunst en Cultuur > Geschiedenis > Religieuze geschiedenis Joden 54: Joden en Amerika

Religieuze geschiedenis Joden 54: Joden en Amerika

Joden hebben een grote invloed op de stichting van de Amerikaanse democratie. De eerste immigranten in Amerika zijn de Puriteinen. Zij stichten een moderne republiek met christelijke wortels. De Joodse invloed blijkt echter enorm te zijn. Het christelijke Amerika ontleent veel wetgeving uit de Tora, geeft op universiteiten Hebreeuwse les, haalt teksten uit de Bijbel in de politieke strijd, etc. Joden worden echter alleen geaccepteerd zolang ze niet te Joods zijn.

Puriteinen

De stichting van de Verenigde Staten is uniek in de wereldgeschiedenis: een moderne republiek met christelijke wortels en één van de eerste doelstellingen is religieuze tolerantie. De Verenigde Staten worden door de Puriteinen gesticht. Deze christelijke vluchtelingen komen uit Engeland waar ze vervolgd worden. Zij beschouwen zich als 'Joden' die in het Beloofde Land (Amerika) aankomen na uit Egypte (Engeland) te zijn gevlucht. Thanksgiving Day, voor het eerst gevierd in 1621, is gebaseerd op het Joodse Jom Kippoer. Het is een dag van vasten en gebed.

Extremistische Puriteinen willen gedurende de Puriteinse Revolutie (1642-1648) zelfs de Bijbelse wetten uit de Joodse Bijbel invoeren. Maar dit wordt voorkomen. Wel wordt bijvoorbeeld in New Haven in 1655 de wettelijke code aangenomen met zo'n 79 statuten met Bijbelse referentie. Plymouth Colony neemt in 1641 bijna de hele Tora aan. Maar zonder de Joodse Mondelinge Tora (die Joden wel gebruiken maar christenen niet) is de wet lastig na te leven.

Joodse invloed op het onderwijs

Ook in het onderwijs is de Joodse invloed groot. De Hebreeuwse Bijbel speelt een belangrijke rol op universiteiten. Tevens wordt in het Hebreeuws onderwezen op sommige universiteiten. Belangrijke Founding Fathers van Amerika zijn bekend met het Oude en Nieuwe Testament en met het Hebreeuws.

Joodse symboliek in Amerika

Er zijn talloze voorbeelden waarbij de politieke strijd in Amerika zich identificeert met het oude Joodse Volk.
  • Het eerste ontwerp van de officiële zegel van de Verenigde Staten beeldt Joden af die de Rode Zee oversteken. Het motto luidt: "Resistance to Tyrants is Obedience to God."
  • De inscriptie van Liberty Bell in de Independence Hall in Philadelphia komt uit Leviticus 25:10: "Proclaim liberty throughout the land unto all the inhabitants thereof."
  • Vaderlandse speeches en publicaties staan vol Bijbelse motieven en uitspraken. Dit komt duidelijk naar voren de de Onafhankelijkheidsverklaring: "We hold these truths to be self evident that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable rights, that among them are life, liberty and the pursuit of happiness."
  • Ook het motto : "IN GOD WE TRUST", komt uit de Bijbel.

Eerste Amerikaanse Joden

De eerste Joden arriveren al in de Amerika voor de Verenigde Staten onafhankelijk wordt. Ze arriveren samen met Columbus. Ook veel tot het christendom bekeerde Joden in Spanje arriveren in Amerika. In 1654 komen de eerste Joden in New Amsterdam aan. Dit is een Nederlandse kolonie. Peter Stuyvesant, de bestuurder van New Amsterdam, wil de Joden echter wegjagen. Hij ziet ze als vijanden van Christus. De enige reden waarom dit niet gebeurt is omdat de Nederlandse West Indische Compagnie erg afhankelijk is van Joodse investeringen.

De Joden en de Amerikaanse revolutie

Hoewel er in 1776 maar 2000 Joden in Amerika wonen leveren ze een grote bijdrage aan de revolutie door financiering van de patriotten. De belangrijkste financier is Chaim Salomon die de Amerikaanse regering 200.000 dollar leende. Hij wordt echter nooit terugbetaald en sterft bankroet. President George Washington stuurt een brief naar de Joodse gemeenschap als dank voor de Joodse bijdrage aan de Revolutie: "May the children of the stock of Abraham who dwell in the land continue to merit and enjoy the goodwill of the other inhabitants. While everyone shall sit safely under his own vine and fig-tree and there shall be none to make him afraid." De wijn en vijgenboom refereren naar de profetie van Micha over de Messiaanse tijd.

Amerikaanse ambivalentie richting de Joden

Toch zijn de Founding Fathers ambivalent tegenover de Joden. John Adams beschrijft hun vreemde karakter. Thomas Jefferson wil dat Joden meer seculier worden. Men wil niet dat de Joden te Joods zijn. Daarom worden de Liberale Joden die later komen en die afstand doen van hun Joodse erfgoed meer geaccepteerd.

Meer informatie: Startpagina - Joodse geschiedenis.
© 2008 - 2014 Etsel, gepubliceerd in Geschiedenis (Kunst en Cultuur) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geschiedenis Joodse volk 10 (de verlichting)Nog voor de Franse Revolutie kwam in verschillende West-Europese landen een einde aan de Joodse getto's. Mozes Mendelsso…
David H. Stern: commentaar op het Joodse Nieuwe TestamentDavid H. Stern: commentaar op het Joodse Nieuwe TestamentCommentaar op het Joodse Nieuwe Testament. De Messiasbelijdende Jood David H. Stern heeft naast de Engelse vertaling van…
Joodse visie: Wie zitten er achter 'Jews for Jesus'?In de Verenigde Staten spenderen Evangelische Christenen meer dan 250 miljoen dollar per jaar om Joden te bekeren. Ze ge…
Joodse visie: de Joods-christelijke traditie bestaat nietDe laatste tijd, tijdens de discussie over de islam, komt veelvuldig de term 'Joods-christelijke traditie' naar voren. D…
Religieuze geschiedenis Joden 56: De Tsaren en de JodenIn Tsaristisch Rusland worden pogroms georganiseerd tegen de Joden om de massa af te leiden van het corrupte regime. Jod…

Reageer op het artikel "Religieuze geschiedenis Joden 54: Joden en Amerika"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Etsel
Rubriek: Kunst en Cultuur
Subrubriek: Geschiedenis
Schrijf mee!