InfoNu.nl > Kunst en Cultuur > Geschiedenis > Supermarine Spitfire I - Vliegtuig uit Tweede Wereldoorlog

Supermarine Spitfire I - Vliegtuig uit Tweede Wereldoorlog

Supermarine Spitfire I - Vliegtuig uit Tweede Wereldoorlog De Supermarine Spitfire I is één van de meest beroemde vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog. Vliegtuigen hebben in de Tweede Wereldoorlog een grote rol gespeeld in het verloop van het conflict. Tijdens de Tweede Wereldoorlog ging de ontwikkeling van jachtvliegtuigen zeer snel. Voor de Britten was de Supermarine Spitfire I in de strijd om het luchtruim van groot belang. Dit type vliegtuig had grote invloed in het verloop van de slag om Engeland in 1940. In totaal zijn er meer dan 20.000 exemplaren gebouwd.

Inhoudsopgave Spitfire


De Supermarine Spitfire heeft voor de Britten in de Tweede Wereldoorlog een grote waarde gehad. Het vliegtuig vloog voor de Britse Royal Air Force (RAF). Rond 1938 is het vliegtuig in gebruik genomen. Een prototype van het vliegtuig vloog al rond 1936. Later in de Tweede Wereldoorlog zijn er nog andere types Spitfires ontwikkeld. De naam van het jachtvliegtuig is gebaseerd op een meisje met veel temperament. Het vliegtuig bood plaats aan slechts één persoon: de piloot.

Bron: DuncanNelson / PixabayBron: DuncanNelson / Pixabay

Spitfire tijdens Slag om Engeland

De Spitfire kwam voor het eerst in actie op 4 augustus 1938. Het 19e Squadron van de Royal Airforce (RAF) mocht als eerste dit nieuwe toestel in gebruik nemen. Toch duurde het tot 1940 voordat het vliegtuig in actie moest komen vanwege oorlogshandelingen. Het vliegtuig is beroemd geworden tijdens de Slag om Engeland. De Spitfire was erg populair bij de Britse bevolking.

Tijdens de Slag om Engeland heeft dit type vliegtuig een grote rol gespeeld in de bestrijding van de Duitse vliegtuigen. Het verschil tussen de Spitfire en Messerschmitt 109 zat vooral in de wendbaarheid van de Spitfire. Het vliegtuig was zeer wendbaar, kon snel hoogte maken en had een topsnelheid die rond de 575 km/u lag. Boven de zes kilometer was de Messerschmitt 109 echter de baas over de Supermarine Spitfire I. Daarnaast had dit type vliegtuig een beter zicht vanuit de cockpit in vergelijking met de Duitse concurrent. Dit was een belangrijk voordeel tijdens een luchtgevecht met Duitse vliegtuigen want een piloot in een Spifire kon vanuit de cockpit diverse kanten opkijken.

Nadeel aan de Spitfire I was dat bij een erg steile duikvlucht de motor van het vliegtuig er mee op kon houden. Dit kwam omdat de motoren niet waren voorzien van het injectiesysteem. Soms moest de piloot gekke capriolen uithalen om te zorgen dat de motoren in een duikvlucht alsnog benzine kregen. De Messerschmitt 109 had dit probleem niet om dat deze vliegtuigen wel injectie motoren hadden. De Supermarine Spitfire I maakte gebruik van de Merlin-motor en had als bewapening. 303 Browing mitrailleurs.

Gevechten in Europa

Na de slag om Engeland werd de Spitfire ook ingezet tijdens andere gevechten in Europa. Hier kreeg het vliegtuig regelmatig te maken met de opvolger van de Messerschmitt 109 namelijk de: Fucke Wulf FW 190. Dit toestel was op alle vlakken beter dan de Spitfire. Mede dankzij de Fucke Wulf FW 190 kregen de Duitsers de overhand in het Europese luchtruim. Tegen het einde van 1942 werd de Spitfire steeds verder ontwikkeld waardoor de vliegtuigen nog sneller werden.

Beroemde piloten
Enkele beroemde Spitfire piloten waren 'Johnnie' Johnson (34 vijandelijke toestellen neergehaald) en 'Bob' Tuck (27 vijandelijke toestellen neergehaald). De Spitfire werd niet alleen gebruikt voor gevechtsmissies het toestel is ook gebruikt voor verkenningsvluchten.

Hurricane
De Spitfire werd vaak ingezet samen met een ander Brits vliegtuig: de Hurricane. Dit toestel was langzamer als de Spitfire Supermarine I. Wanneer de Spitfires samen werden ingezet met de Hurricane's moest het eerste genoemde toestel het opnemen tegen vijandelijke jachtvliegtuigen. De Hurricane toestellen vielen de langzamere bommenwerpers aan. In het begin hadden beide toestellen de zelfde bewapening.

Na de Tweede Wereldoorlog

De Spitfire is na de Tweede Wereldoorlog nog regelmatig in actie gekomen. Tijdens de Koude Oorlog waren er vijftig gestationeerd in Nyköping in Zweden. Deze eenheid werd voornamelijk gebruikt voor spionage activiteiten. Rond 1955 werd het vliegtuig vervangen. Verder kwam de Spitfire nog in actie tijdens de Arabisch-Israëlische Oorlog van 1948. De conflict was de laatste keer dat Spitfires voor gevechtshandelingen in actie kwamen.

Afmetingen Supermarine Spitfire I

Spanwijdte11,23m
Lengte9,12m
Hoogte3,86m
Topsnelheid575km/u
Aantal personen1
Start gewicht3071 kg

Lees verder

© 2009 - 2017 Marinos, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Messerschmitt 109 - Vliegtuig uit de Tweede WereldoorlogMesserschmitt 109 - Vliegtuig uit de Tweede WereldoorlogDe Messerschmitt 109 was een jachtvliegtuig van de Duitse Luftwaffe welke werd ingezet tijdens de Tweede wereldoorlog. D…
Focke Wulf Fw 190 - vliegtuig uit de Tweede WereldoorlogFocke Wulf Fw 190 - vliegtuig uit de Tweede WereldoorlogDe Tweede Wereldoorlog was een strijd die niet alleen op de grond en in het water werd uitgevochten maar ook in de lucht…
Messerschmitt 262 Me: vliegtuig uit de Tweede WereldoorlogMesserschmitt 262 Me: vliegtuig uit de Tweede WereldoorlogDe komst van de snelle Messerschmitt 262 Me was voor veel geallieerde vliegtuigen een verrassing. Op dat moment was het…
P-51 Mustang - Vliegtuigen uit de Tweede WereldoorlogP-51 Mustang - Vliegtuigen uit de Tweede WereldoorlogDe P-51 Mustang was een Amerikaans jachtvliegtuig wat indruk maakte tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het vliegtuig was in…
Schietstoel in een vliegtuigSchietstoel in een vliegtuigEen schietstoel is al sinds 1942 in gebruik en doend ervoor om de piloot van een vliegtuig te redden, wanneer het toeste…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Supermarine Spitfire I - Vliegtuig uit Tweede Wereldoorlog"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Marinos
Laatste update: 28-12-2016
Rubriek: Kunst en Cultuur
Subrubriek: Geschiedenis
Special: Vliegtuigen WO2
Bronnen en referenties: 3
Schrijf mee!