Mode Geschiedenis 1900 tot 1950

Mode Geschiedenis 1900 tot 1950 Het modehart van de wereld in 1900, Parijs. Hier werd de mode regelrecht kunst! Maar hoe heeft mode zich ontwikkeld afgelopen eeuw? Wie waren de toonaangevende ontwerpers? Welke specifieke modestijlen waren er toen? Dit zijn allemaal vragen die belangrijk zijn voor modestylisten, want we zien nu regelmatig stijlen uit het verleden opduiken in moderne collecties.

1900-1910

In Europa vond een stijlvernieuwing plaats tussen 1890 tot 1910. Deze stijl was jong en onderscheidde zich van de oude heersende mode en de verwante leefgewoonte. Art Nouveau, ook wel Jugendstil genoemd, had als voornaamste doel kunst en ambacht met elkaar te verenigen zodat iedereen hier gebruik van kon maken. Helaas hadden de kunstenaars geen zin om zich in machinale technieken te verdiepen en bleef deze stijl beperkt tot zuivere ambacht en werd daardoor nooit een stijl voor de grote massa. Zij bleef een exclusieve kunstenaarsstijl voor welgestelde mensen.

Tussen 1900 tot 1910 was modehuis Worth één van de belangrijkste modehuizen in Parijs. De gebroeders Jean Phillepe en Gaston Worth waren de ontwerpers. Zij creëerden kleding die voornamelijk voor welgestelde echtgenotes waren. Deze vrouwen gingen gekleed volgens de S-lijn. Met behulp van het ‘droit-devantkorset’ werd de buikzone goed platgedrukt, de billen geaccentueerd en de borsten omhoog gedrukt. De taille moest superslank zijn voor de gewenste S-lijn en werd daarom flink ingesnoerd. Deze S-lijn was alleen weggelegd voor mollige vrouwen, wat destijds het ideale figuur was.

In deze tijd ontstond ook de reformbeweging. Deze beweging werd opgericht door vrouwen uit landen als Engeland, Duitsland, Oostenrijk, Rusland, Italië en Nederland. Zij protesteerde tegen het dragen van een korset dat een tal van lichamelijk klachten veroorzaakt. Volgens deze beweging moest er minder ondergoed gedragen worden.

Paul Poiret speelde in op deze beweging en schafte in 1906 het korset in één keer af. Hij ontwierp kleding waardoor de vrouw jeugdig, slank en levendig leek. Onder deze kleding was goed het vrouwelijke figuur zichtbaar en omdat het los was kon de vrouw zich vrij bewegen. Deze nieuwe golf (La nouveau vague) veranderde de mode drastisch. Strikken, linten en kant verdwenen uit beeld en in plaats daarvan verschenen japonnen met hoge tailles. Voor de vrouwen die toch graag een korset wilde dragen ontwierp Poiret een losse riem gemaakt van een soort rubber met daarboven een losse bh, dit was de eerste bh in de geschiedenis van de mode.

1910-1930

Tijdens deze periode heerste de eerste wereldoorlog en mensen begonnen zich wat soberder te kleden en er werden minder diverse stoffen gebruikt. In 1915 kwam men erachter dat er nog lang geen einde aan de oorlog scheen te komen. Steeds meer mannen werden opgeroepen om zich in te zetten voor het leger. Hierdoor moesten de vrouwen de banen van hun mannen overnemen, dit vroeg om functionele kleding. Deze verandering had een grote invloed op de mode er kwamen veel meer mannelijke trekjes in de kleding. Er kwamen pantalons en mantelpakken met strakkere pasvormen. De rok werd korter en het silhouet recht en slank zonder taille. Mannen droegen immers ook geen getailleerde kleding. Deze nieuwe stijl heet ‘la garconne’, borsten, billen en heupen waren uit. De vrouwenmode stond nu gelijk aan de looks van de man. Veel mannen gingen deze periode gekleed in comfortabele kleding. Zoals lage schoenen, overhemden, colberts en broeken met zeer wijde pijpen. Naast de gleufhoed ging de man ook steeds meer petten dragen. Dit werd een geliefd mode-item.

Toen de oorlog ten einde was kwam de mode industrie weer goed op gang. De vrouwenkleding onderging in korte tijd een enorme verandering. Er kwam namelijk een nieuwe maat op de markt, de confectiemaat, dit zorgde ervoor dat mode toegankelijker werd voor een grote publiek.De avondkleding was thuis makkelijk na te maken en werd versierd met accenten zoals kraaltjes en franjes. Gepaard met lange sjaals en opvallende kettingen danste men dansrages van toen, de charleston en de shimmy.

Het vrouwelijke silhouet kwam langzaam maar zeker weer terug, de taille kwam weer terug in beeld en in 1927 verdwenen alle mannelijke aspecten in de vrouwenmode. En in 1929 moest de vrouw weer aantrekkelijk zijn, billen, borsten en heupen werden opnieuw geaccentueerd.

In deze periode stond ook een groot modetalent op, Coco Chanel. Deze vrouw beschikt over een groot talent om moderne en functionele kleding te ontwerpen. In 1921 lanceerde zij het beroemde parfum Chanel No. 5. Haar grootste meesterstuk ontwierp zij in 1926, le petite robe noire, een kort, zwart simpel jurkje. Dit werd een internationaal succes! Deze jurk kon met van alles worden gecombineerd.

1930-1950

In de jaren dertig schokte Elsa Schiaparelli de modewereld met haar japonnen de schuin waren afgeknipt. Ze maakte bijzondere hoeden, met name haar hoed in de vorm van een omgekeerde schoen werd erg beroemd. Ook introduceerde deze vrouw een nieuwe kleur, shocking pink.

Er kwamen in deze periode steeds meer bloemenprintjes en bont werd een populaire versiering op mantels. De mantelpakken kleden slank af, ze waren recht met korte jasjes. Het nieuwe silhouet van de vrouw had brede schouders (behulp van schoudervulling) en slanke heupen waardoor het bovenlichaam op een driehoek leek. Om de hals werden voornamelijk parelkettingen gedragen.

Een nieuwe uitvinding op modegebied was latex, het werd toegepast in korsetten en werd door stoffen geweven. Hierdoor konden bepaalde lichaamsdelen beter geaccentueerd worden.

De mannenmode veranderde amper er werd wat meer nadruk gelegd op het silhouet.

De Tweede wereldoorlog brak aan en er werd flink bezuinigd in deze periode. Dit had grote invloed op de vrouwenkleding. Vrouwen gingen vaker de kleding van hun man dragen, eerst het colbert en de jas, maar later ook de pantalon. Om zich toch vrouwelijk te voelen werd er meer met accessoires gewerkt. Haar favoriete kledingstuk in deze periode was het mantelpakje bestaande uit een rechte rok en recht jasje dat hoog was dichtgeknoopt. Soberheid vierde hoogtij in deze periode.

In 1947 stond een nieuwe ontwerper op en zijn naam is Christian Dior. Hij ontwierp de ‘New Look’ halflange volle rokken waar soms wel 20 meter stof aan werden besteed. Er kwam in deze tijd veel kritiek op deze rokken want voor veel vrouwen was dit niet meer betaalbaar. Toch sloeg deze nieuwe look goed aan. Vrouwen namen het heft in eigen hand en naaide onder hun rok extra stukken stof waardoor hun oude rokken langer werden. Doordat veel vrouwen toch belangstelling toonde in deze mode kwam de rok vanaf 1948 in de winkels terecht.

De oorlog is voorbij, het jaar 1950 nadert. Dit is een nieuwe periode en een nieuwe start. De modewereld komt in een stroomversnelling.
© 2012 - 2024 Fleur-de-papier, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Geschiedenis van de modeHet is onmogelijk om precies de toekomst van de mode te voorspellen. Rages volgen elkaar snel op en elk jaar zijn er nie…
Geschiedenis van modeMode is een Frans woord en het betekent manier of wijze. In het Engels wordt ook wel het woordje fashion gebruikt. Mode…
Stylisten, waarom zijn ze zo machtig geworden?Stylisten, waarom zijn ze zo machtig geworden?Waarom hebben de stylisten van beroemdheden tegenwoordig zoveel macht? Vroeger zorgden ze alleen ervoor dat mensen goed…
Fashioncheque: de leukste bestedingstipsFashioncheque: de leukste bestedingstipsDe Fashioncheque is de cadeaubon waarmee je de ontvanger iemand mode cadeau doet. Met een Fashioncheque kan je namelijk…

Tegenstelling tijdens de Belgische revolutieTegenstelling tijdens de Belgische revolutieZoals bijna iedere revolutie ontstaan die door tegenstellingen op heel wat vlakken. Zo ook de Belgische revolutie die zi…
Toetanchamon, de jonge koningToetanchamon, de jonge koningAls de Britse archeoloog Howard Carter in november 1922 niet zo gedreven was geweest in het ontdekken van het graf van T…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • Cursusboek Modestyling van Tom Sebastian
Fleur-de-papier (2 artikelen)
Gepubliceerd: 10-05-2012
Rubriek: Kunst en Cultuur
Subrubriek: Geschiedenis
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.