Recensie: Erica James – Zussen voor altijd

Recensie: Erica James – Zussen voor altijd Wat doe je als je zus bij een ongeluk om het leven komt en twee kinderen achterlaat? Je zegt je baan op en trekt, met de kinderen van 5 en 9, bij je ouders in. Ineens ben je moeder en ben je je eigen leventje kwijt. Tot dat je achter een aantal zaken komt die het verleden een hele andere wending geven. Dit is het leven van Harriet Swift. Let op! Dit verhaal kan spoilers bevatten.
  • Auteur: Erica James
  • Titel: Zussen voor altijd (Love and Devotion)
  • Uitgever: Uitgeverij de Fontijn
  • Jaar: 2006 (2004)
  • Blz.: 508
  • ISBN: 978-90-32-511388

Harriet Swift is een jonge vrouw met een eigen leven. Ze is jong, getalenteerd en goed in haar werk als computerprogrammeur. Ze is tevreden met het leven dan ze leidt: zelfstandig en kinderloos. Harriet komt uit een warm gezin dat bestaat uit haar ouders Bob en Eileen, zijzelf en haar oudere zus Felicity. Op een dag vraagt Felicity Harriet is heel speciaals. Ze wil graag, in geval van haar overlijden, dat niemand anders dan Harriet de zorg voor haar twee kinderen, Carrie en Joel, op zich neemt.

Enige tijd later komen Felicity en haar man om bij een auto-ongeluk en komen de kinderen, volgens afspraak, bij Harriet. Omdat Harriet weet dat ze dit niet alleen aan kan trekt ze, met de kinderen, bij haar ouders in. Dat is een hele aanpassing voor zowel haar als haar ouders. De kinderen hebben problemen en ook Harriet kan zich moeilijk aan haar huidige situatie aanpassen. Ze moet haar huis in Oxford verkopen en haar relatie bloeit dood.

Ook nieuwe buurman Will heeft het niet gemakkelijk. Hij heeft constant ruzie met zijn ex, zijn twee dochters ziet hij weinig en hij is veel aan het werk. Tot overmaat van ramp vertelt zijn ene dochter ook nog dat zij zwanger is van haar one night stand en het kindje wil houden.

Wanneer Harriet en Will elkaar steeds vaker tegen het lijf lopen begint er een prille vriendschap. Deze band wordt versterkt wanneer Carrie van school wegloopt en bij Will in de zaak verschijnt. Harriet is doodongerust geweest en is Will enorm dankbaar dat hij zich om haar heeft ontfermd. Het zorgt er voor dat Will en Harriet gevoelens voor elkaar beginnen te ontwikkelen.

In tussentijd bouwen Will en Harriet een romance op. Het gaat een tijdje goed maar Harriet twijfelt er aan de relatie. Op de avond dat ze er mee wil stoppen krijgt Will een naar telefoontje van zijn dochter Gemma. Zijn andere, zwangere dochter Suzie is flauwgevallen en niet meer bij bewustzijn is te krijgen. Ze wordt naar het ziekenhuis gebracht waar zij en het kindje komen te overlijden. Will heeft het daar, zeer begrijpelijk, heel zwaar mee. De hele buurt doet zijn om Will bij te staat maar zonder veel resultaat.

In de periode dat Harriet bij haar ouders woont is ze met verschillende dingen bezig. Het vinden van een huis dat geschikt is voor haar en de kinderen, het aantrekken van oude vriendschappelijke banden en het uitzoeken van Felicity’s spulletjes. Tussen deze spullen komt ze verdachte zaken tegen. Eerst ontdekt ze via oude emailtjes dat Felicity er een minnaar op nahield en verder in het verhaal ook een foto van hen in een compromitterende positie.

Wanneer ze dit mysterie langzaam ontrafelt worden haar een aantal zaken uit haar jeugd pijnlijk duidelijk. Felicity had al vanaf jongs af aan een relatie met haar minnaar en heeft dat haar hele getrouwde leven gehad. Het is zelfs onduidelijk wie de biologische vader van Carrie is. Deze ontdekkingen zijn een hele schok voor Harriet maar ook voor haar buurtgenoten wanneer ze dit bekend maakt.

Er verstrijkt enige tijd waarin Harriet een huis vindt vlakbij Miles, een goede vriend uit haar jeugd. De kinderen zijn dol op hem en ook Harriet stelt zijn aanwezigheid steeds meer op prijs. Er ontstaat een prille liefde maar Harriet blijft hem van zich afhouden. Uiteindelijk blijkt dat haar gevoelens voor een eerdere liefde nog niet verdwenen zijn. Het verhaal eindigt positief voor Harriet en de kinderen. In hun eigen nieuwe huis en met hun geliefden dicht bij zich.

De Schrijfster

Erica James, geboren in het Engelse Surrey in 1960 Voordat ze begon met schrijven heeft ze als secretaresse gewerkt bij verschillende bedrijven. Toen ze 36 jaar oud was, kwam haar eerste boek uit. Ze wordt geprezen om haar meeslepende romans zoals Italiaans voor beginners, Oude vriendschap en meest recent Schaduwleven.

Mening

Op goed geluk dit boek meegenomen bij de boekwinkel, begonnen en doorgelezen tot het eind. Je wordt meegenomen met Harriet en Will en hun belevenissen. Ook zie je veel door het oogpunt van Bob en Eileen. De aangrijpende gebeurtenissen zorgen ervoor dat je gaat meeleven met de hoofdpersonen en meer wilt weten over de mysteries die ontstaan in de loop van het verhaal. Een aanrader voor lezers die houden van aangrijpende, realistische verhalen.
© 2009 - 2024 Dekonink, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.