Recensie: De geschiedenis van mijn kaalheid

Recensie: De geschiedenis van mijn kaalheid In 2000 verscheen de roman 'De geschiedenis van mijn kaalheid' bij uitgeverij De Geus. Op het boek staat dat ene Marek van der Jagt de auteur van deze roman zou zijn. Al snel was er het vermoeden dat dit een pseudoniem van een bekende schrijver zou zijn. Uiteindelijk bleek dat het boek geschreven was door Arnon Grunberg.

Amour fou

Op zijn veertiende las Van der Jagt over de 'amour fou'. Hij raakte daar zeer door gefascineerd. Binnen een paar weken wist hij het zeker: ‘de roeping van de mens is amour fou.' Vanzelfsprekend wilde hij heel graag de ‘amour fou’ in de praktijk ervaren. Hij ging daar dan ook obsessief naar op zoek. Tijdens die zoektocht kwam Van der Jagt in contact met twee meisjes uit Luxemburg-Stad. Toen Marek op het punt stond om seks te hebben met één van die meisjes, deed zij een pijnlijke constatering: de penis van Marek van der Jagt was erg klein. Deze constatering zou jarenlang het leven van Marek beheersen.

Schrijver: wie is Marek van der Jagt?

Toen 'De Geschiedenis van mijn kaalheid' verscheen, werd door verscheidene literaire journalisten meteen betwijfeld of Marek van der Jagt echt bestond. Hij was namelijk niet aanwezig op de boekpresentatie en er waren slechts een klein aantal, absurdistisch klinkende, autobiografische gegevens over hem bekend gemaakt door de uitgeverij. Omdat de roman duidelijk vakkundig was geschreven, hadden veel lezers het vermoeden dat 'De Geschiedenis van mijn Kaalheid' niet het werk was van een onbekende debutant, maar van een ervaren schrijver.

Arnon Grunberg? Of Remco Campert?

Qua stijl en sfeer lijkt het boek erg veel op het werk van Arnon Grunberg, dus al snel dachten velen dat hij achter het pseudoniem 'Marek van der Jagt' schuilde. Er waren echter ook mensen die dachten dat Remco Campert het boek had geschreven. Er waren ook mensen die een computerprogramma gebruikten dat de gehele tekst moest analyseren, om er zo achter te komen wie de echte auteur van dit boek was.

Op den duur kwamen er steeds meer aanwijzingen dat 'De geschiedenis van mijn kaalheid' door Grunberg geschreven was. De e-mails die Marek van der Jagt zond, bleken bijvoorbeeld uit New York te komen en dat is de woonplaats van Arnon Grunberg. Uiteindelijk gaf Grunberg toe dat hij schuil ging achter de naam Marek van der Jagt.

Vlot leesbaar en amusant

'De geschiedenis van mijn kaalheid' is een zeer vlot leesbaar boek. Grote delen van deze roman zijn zeer amusant, sommige passages zijn zelfs buitengewoon hilarisch. Toch vind ik dat dit boek een iets lager niveau heeft, dan de meeste romans die Grunberg onder zijn eigen naam heeft gepubliceerd. Het boek lijkt echt een uit de hand gelopen, maar geslaagde grap.

Arnon Grunberg

Arnon Grunberg werd op 22 februari 1971 geboren in Amsterdam. In 1994 brak hij door met zijn debuutroman Blauwe Maandagen. Andere beroemde romans van hem zijn Fantoompijn, De Asielzoeker, De Joodse Messias en Tirza.

• Titel: De geschiedenis van mijn kaalheid
  • Auteur: Marek van der Jagt
  • Uitgeverij: De Geus
  • Pagina’s: 285
© 2011 - 2024 Fjodorboekanski, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.