InfoNu.nl > Kunst en Cultuur > Diversen > Het succes van Nu.nl

Het succes van Nu.nl

Het succes van Nu.nl Er zijn veel tegenwoordig veel sites in Nederland die nieuws publiceren. Veel van die sites zijn digitale versies van kranten. Gek genoeg is niet een website van een bestaande en al bekende krant het best bezocht geworden in Nederland, maar een site die digitaal is begonnen! Het gaat hier om Nu.nl. Hoe is Nu.nl zo succesvol geworden?

Geschiedenis van Nu.nl

De geschiedenis va Nu.nl begint allemaal in een spareribrestaurant. Drie mannen zitten er te eten aan een tafeltje. Een van hen heet Merien van Houten. Hij heeft het idee om een Nederlandse CNN op te zetten. Op dat moment heeft Merien de naam al bedacht. Drie weken na dit diner hebben Sacha Prins en Kees Zegers de complete site al ontworpen, en tien weken later ging de site al de lucht in. De eerste dag van het bestaan van Nu.nl was 12 mei 1999. Aanvankelijk bestond de redactie van Nu.nl slechts uit twee redacteuren!

De doorbraak van Nu.nl

De grote doorbraak voor Nu.nl was de vuurwerkramp in Enschede. De ramp nam plaats in het weekend (op zaterdag 13 mei 2000). De papieren kranten hadden dit nieuws waarschijnlijk wel opgepikt, maar nog niet uitgegeven. Zij brachten het nieuws op de maandag na het weekend. Nu.nl daarentegen was sneller met het verspreiden van dit drama: vele mensen bezochten de site daarom en Nu.nl steeg in populariteit.

Tijdlijn: geschiedenis van Nu.nl

  • 12 mei 1999: de site Nu.nl werd gelanceerd!
  • 13 mei 2000: stijging in populariteit voor Nu.nl door het vervroegd verslag doen van de vuurwerkramp in Enschede
  • 2001: Nu.nl werd verkocht aan VNU Tijdschriften
  • 2002: Nu.nl werd verkocht aan Ilse Media
  • 2006: Laurens Verhagen werd hoofdredacteur
  • 2007: Nieuwe subpagina's werden toegevoegd op Nu.nl
  • 2008: Het ontstaan van NuKaart, NU&toen, & NuLive
  • 2009: Duitse versie van Nu.nl werd gelanceerd, maar ook weer stopgezet wegens weinig succes
  • 2011: Nu.nl krijgt een nieuw design.
  • November 2011: Tonie Broekhijsen wordt nieuwe hoofdredacteur.

Hoe kon Nu.nl zo populair worden met de concurrentie van grote kranten die online gingen?

Wat Nu.nl als grootste voordeel had, en nog steeds heeft, is dat het constant weer vernieuwt. Er gebeurt dus iets op de wereld, en meteen wordt het verwerkt en op de site geplaatst. Nu gebeurt dat natuurlijk op veel meer sites, maar vroeger was dat niet het geval. Grote kranten hadden sites waarop ze artikelen van de dag ervoor plaatsten. Het nieuws wat op hun sites kwam was dus al oud in vergelijking met het nieuws op Nu.nl. Voor Nu.nl was het in die tijd dus makkelijke concurrentie.
Ook was het aanbod van nieuws bij Nu.nl veel groter. Grote kranten plaatsen maar een aantal van hun artikelen op de website. Nu.nl plaatste alles wat in het nieuws kwam. Dit was dan misschien minder verdiepend, maar het nieuws kon je veel sneller te weten komen.
Nu.nl is daarbij erg helder en overzichtelijk. Je weet waar je aan toe bent als lezer van Nu.nl

De populariteit van Nu.nl

Al sinds 2007 is Nu.nl de best bezochte nieuwswebsite van Nederland. Het bereik van Nu.nl is 42% van de Nederlandse bevolking. Dit is een erg groot bereik. Je kunt er dus vanuit gaan dat zo'n 7 miljoen van de Nederlanders gebruik maakt van Nu.nl. Verder staat Nu.nl ook nog op nummer 17 in de top 20 van de meest bezochte websites van Nederland!

Lijst van de best bezochte nieuwssites van Nederland (volgens STIR):
  1. Nu.nl
  2. Telegraaf
  3. NOS
  4. AD
  5. Volkskrant
  6. NRC
  7. Stentor
  8. De Gelderlander
  9. BN deStem
  10. Brabants Dagblad
© 2012 - 2018 Shiny, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nu.nl - NieuwswebsiteNu.nl is de grootste Nederlandse nieuwssite. Deze website is tegenwoordig een product van Sanoma Media.
Een onderwerp voor je website: 52 creatieve website-ideeënEen onderwerp voor je website: 52 creatieve website-ideeënHet hebben van een eigen website is niet alleen een leuke hobby, het kan ook nog een aardig zakcentje opleveren. Heb je…
Populairste uitvaartmuziekPopulairste uitvaartmuziekDe tijd dat “waarheen, waarvoor” van Mieke Telkamp de populairste uitvaartliedje was, ligt achter ons. De top tien van p…
Populaire en opmerkelijke meisjes- en jongensnamen 2013Populaire en opmerkelijke meisjes- en jongensnamen 2013De Sociale Verzekeringsbank maakt ieder jaar in januari de lijst bekend van alle jongens- en meisjesnamen die het afgelo…
Craig Newmark: www.craigslist.orgDe ondernemer Craig (Alexander) Newmark kan met zijn 'www.craigslist.org' niet meer uit de advertentiewereld van het int…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Collegemateriaal online journalistiek

Reageer op het artikel "Het succes van Nu.nl"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Shiny
Laatste update: 24-03-2012
Rubriek: Kunst en Cultuur
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!