InfoNu.nl > Kunst en Cultuur > Feestdagen > Toe Bisjwat: een kabbalistische interpretatie

Toe Bisjwat: een kabbalistische interpretatie

De viering van Toe Bisjwat -op de 15de Sjewat- wordt niet in de Bijbel genoemd. De oudste referentie wordt gevonden in de Talmoed waar Toe Bisjwat 'het nieuwjaar van de bomen' wordt genoemd. De Talmoed beschrijft de betkenis van deze datum alleen in termen van de wettelijke implicaties van het nemen van tienden (10%) van het fruit.

Adam en Eva

Ongeveer 500 jaar geleden ontdekten de Kabbalisten de diepere betekenis van Toe Bisjwat. Zij onderwezen dat Toe Bisjwat een geschikte tijd was voor het rectificeren van de transgressie van Adam en Eva. Slechts door de simpele handeling van het eten van fruit gedurende het Toe Bisjwat feest zijn we in staat bij te dragen aan dit kosmische herstel ('tikkoen')

Maar hoe? Hoe 'repareren' we de transgressie van Adam en Eva volgens de Kabbalisten? Laat ons eerst de transgressie van Adam en Eva onderzoeken en dan kunnen we de mystieke betekenis van het Toe Bisjwat feest begrijpen en waarom het eten van fruit de manier is om het te vieren.

Transgressie van Adam en Eva

De Tora zegt dat God Adam en Eva in het Hof van Eden neerzette om het te bewerken en te beschermen. De joodse mondelinge traditie leert ons dat dit refereert aan de do's en don'ts van de Tora. De do's worden de 'positieve mitswot' genoemd en de don'ts de 'negatieve mitswot.' Adam en Eva werd weinig gegeven om te doen: "Eet van al de bomen in de tuin." En hun enige verbod was niet te eten van het fruit van de Boom van Kennis van Goed en Kwaad. Wat betekende dat?
De Tora onderwijst dat God de wereld schiep zodat we goedheid in het algemeen konden ervaren en Zijn goedheid in het bijzonder. Het ervaren van Zijn goedheid -het verbonden zijn met God- is de grootst mogelijke vreugde denkbaar. God geeft ons kracht met Hem verbonden te zijn door het dienen van Zijn doel voor de schepping. Net zoals wanneer we voor anderen iets doen en we tot hen verbonden voelen, zo stelt God ons in staat met Hem te verbinden. Ironisch genoeg is het dienen van God in feite ons zelf dienen.

Als we eten en van het fruit genieten voor Gods wil -omdat dit is wat Hij van ons vraagt- dan dienen we feitelijk God en zijn verbonden met Hem. We dienen God door het erkennen dat de vruchten van deze wereld Zijn schenkingen aan ons zijn en door het opzettelijk te accepteren en het genieten van deze giften. De wortel van het joodse leven is genieten -het plezier verbonden te zijn met God. We zijn met God verbonden door Hem te dienen en dit betekent Zijn bevel te gehoorzamen het fruit van deze wereld te genieten. Adams en Eva's gehele verplichting was het genieten van alle vruchten behalve van die ene verboden vrucht. Toch gingen ze achter die ene vrucht aan. Deze misstap toont hun verwarde oriëntatie tot de werkelijke betekenis van plezier. In plaats van het zien van de vruchten als plezier omdat ze Gods giften zijn en dienen als deel van hun dienst aan God, wilden zij onafhankelijk van God deelnemen tegen Zijn wil.

De kunst van het ontvangen

Als hierboven al is uitgelegd, werkelijk genieten is het ervaren van een verbinding met God. We genieten het uiterste spirituele plezier wanneer we de fysieke genietingen van deze wereld genieten als deel van onze Goddelijke dienst. Dan wordt de handeling van het ontvangen en het genieten van Gods schenkingen getransformeerd in een egoïstische handeling van het dienen van God.

We kunnen nu begrijpen dat Gods enige verlangen in het geven van deze twee mitswot aan Adam en Eva was hen het uiterste plezier te geven -het verbonden zijn met Hem. Ware plezier zat niet in de smaak van het fruit, maar in het eten en genieten van deze schenkingen van God. Dit was de manier Hem te dienen en met Hem in contact te staan - het uiterste plezier.

Maar Adam en Eva begrepen dit niet. Zij zagen geen fysiek plezier als een geleide naar spiritueel plezier van het verbinden met God. Echter zij zochten plezier onafhankelijk van God. Dit is de wortel van al het foute handelen: wanneer we, in plaats van het zien van de plezieren van deze wereld als een gift van God, plezier zoeken onafhankelijk van enige connectie met God. Met andere woorden is het plezier over ons of is het plezier over onze relatie met God?

Er is een fundamenteel verschil tussen het hebben van plezier en het ontvangen van plezier. Als we plezier willen hebben maakt het niet uit waar het vandaan komt. Plezier hebben is leeg van iedere connectie met een realiteit die groter is dan onszelf. Het is simpel een egoïstisch verlangen om een bijzonder plezier te ervaren voor zijn eigen wil. Het ontvangen van plezier, aan de andere kant, is geworteld in de ziels verlangen Gods doel te dienen, welke is de uiterste vreugde te ontvangen van verbinding met Hem.

Adam en Eva aten van de verboden vrucht omdat zij verward waren over hun doel op aarde en wat het ware plezier op aarde is. God vertelde hen: "Omdat je gegeten hebt van de verboden boom is de aarde vervloekt." God strafte de aarde niet vanwege Adams en Eva's transgressie; eerder informeerde Hij hen dat hun verstoorde oriëntatie richting fysieke plezier, de aarde veranderd heeft in een bron van vloek in plaats van een zegen voor hen en hun nakomelingen. Afhankelijk van hoe we de fysieke wereld zien is het vervloekt of gezegend. Als we kijken naar de fysieke wereld als een geleide naar een verbinding met God, we dankbaar Zijn gift van vruchten ontvangen, we daarbij Zijn aanwezigheid ervaren, is de fysieke wereld gezegend. De fysieke wereld wordt dan een brug tussen mens en het Goddelijke. Maar als we onafhankelijk van God opereren, ervaren we die verbinding niet dan wordt de wereld een vloek voor ons.

Nu we de transgressie van Adam en Eva begrijpen kunnen we beginnen te waarderen hoe we kunnen bijdragen aan zijn rectificatie op Toe Bisjwat. Op Toe Bisjwat neemt het nieuwe vocht in de bomen toe. Meer dan een baby wil zuigen, wil een moeder voeden. De Talmoed zegt dat hoe meer de baby wil zuigen, wil een moeder voeden. De moeder krijgt niet enorm veel plezier in het voeden van haar baby, maar haar melk neemt toe. Hoe meer een baby zuigt moe meer melk de moeder geeft. Dit principe is ook toepasbaar op onze relatie met God. God wil ons het grootste plezier geven dat een verbinding met Hem is. Maar als we niet erkennen dat dat het grootste genot is, en we het niet willen, kan Hij het ons niet geven. Natuurlijk God zou het ons kunnen geven, maar het zou een verspilling zijn, omdat we niet zouden erkennen waar voor het is.

De kracht van een zegen

Op Toe Bisjwat nemen we een vrucht en voor we ervan genieten reciteren we een zegen: Gezegend bent U, God onze God, Koning van het universum die het fruit van de boom schiep." In andere woorden: "U, God, bent de bron van deze zegen." Door dit te doen proberen we de transgressie van Adam en Eva te herstellen. Wanneer ik een zegen reciteer voor ik een appel eet en erken dat het een geschenk van God is, ontdek ik het Goddelijke erin. Het voedsel voedt dan niet alleen mijn lichaam maar ook mijn ziel. Maar als ik het eet zonder zegen is het alsof ik het voedsel steel. Het voedt wel mijn lichaam, maar niet mijn ziel. De ziel wordt alleen gevoed wanneer het zijn eeuwige contact met God ervaart.

Anders dan Adam en Eva die genot zochten gescheiden van God en die het fysieke genot veranderde in een grens met God, genieten we op Toe Bisjwat de vruchten als Gods geschenk en ervaren hun genot als een connectie met God. Op deze manier herstellen we de transgressie van Adam en Eva. We bevrijden de aarde als een vloek voor ons.

Meer informatie: Startpagina - Jodendom: Joodse feestdagen/Shabbat.
© 2008 - 2019 Etsel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Joodse feestdagen en treurdagen in 5779 (2018-2019)Joodse feestdagen en treurdagen in 5779 (2018-2019)Alle Joodse feestdagen beginnen in de avond voorafgaande aan de genoemde datum. Bij de Hebreeuwse kalender begint en ein…
Toe Bisjwat: bloesems in de winter?Op de kalender staat dat het januari is. Maar het is ook de joodse maand Sjewat. Dat betekent dat Toe Bisjwat (de 15de S…
Toe Bisjwat: fruitbomen en de jodenAls Toe Bisjwat het nieuwjaar van de bomen is, waarom valt het dan niet op de eerste van de maand? De School van Hillel…
Toe Bisjwat: vraag en antwoordDe 15de Sjewat is de viering van het nieuwe jaar voor de bomen. Een joodse feestdag dat Toe Bisjwat wordt genoemd. Dit i…
God: Adam - Abraham - Mozes - wij - Joodse visieGod: Adam - Abraham - Mozes - wij - Joodse visieNa de blunder van Adam maakt God een nieuw Verbond met zijn schepsel in de persoon van Abraham. Nog weer later schenkt G…
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Toe Bisjwat: een kabbalistische interpretatie"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Kunst en Cultuur
Subrubriek: Feestdagen
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!