InfoNu.nl > Kunst en Cultuur > Feestdagen > Toe Bisjwat: fruitbomen en de joden

Toe Bisjwat: fruitbomen en de joden

Als Toe Bisjwat het nieuwjaar van de bomen is, waarom valt het dan niet op de eerste van de maand? De School van Hillel bepaalde dat het op de 15de van Sjewat valt. Waarom vieren we Toe Bisjwat in het midden van de maand en wat is de connectie tussen het nieuwe jaar van de bomen en onze taken tegenwoordig? Een vise van de Lubavitcher Rebbe.

"Joden worden vergeleken met de maan en ook met bomen..."

Toe Bisjwat is in het midden van de maan wanneer er volle maan is. Net zoals de maan constant in een cyclus is van toenemen en afnemen, zo ervaart het joodse volk tijden van grote invloed en tijden wanneer ze een nederige positie hebben. Bomen worden vergeleken in het vers: "de mens is de boom van het veld." (Deuteronomium 19:19). Dit is in het bijzonder waar als de mens een Torageleerde is die als een grote vruchtdragende boom is. Het fruit correspondeert met zijn Torastudie, de opbrengst van zijn inspanningen.

De drie feesten Pesach, Sjawoeot en Soekkot komen net als Toe Bisjwat in het midden van de maand. Naast hun historische thema's, kenmerken deze drie festivals ook de conclusie van de opbrengst van specifieke oogst: graan, wintertarwe en de zomergewassen. Omdat elke fysieke fenomeen een spirituele component heeft is deze oogst niet alleen voor het inzamelen van de granen, maar ook voor het genieten van rijpheid in het geestelijk rijk.

Het planten, het vastwortelen, het groeien en het oogsten bij elk gewas is als Gods relatie met het joodse volk. Het vers "Ik plantte in het land" (Hosea 2:25) hint dat het zaaien van een zaad is als Gods inplanten van van elke joodse ziel in zijn fysieke licham en dierlijke Nefesh, en de ziel verfijning ervan.

"Het zaaien van het zaad is ook als de afstammeling in ballingschap..."

In onze generatie, wanneer er gezegd wordt dat de Mesjiach zal komen, is de grote duisternis als de duisternis onder de grond waar het zaadje groeit, dat een uitbundige oogst zal dragen wanneer de Masjiach zal komen. We zullen dan zien, net zoals zaadjes die in de grond zijn gestopt resulteren in vele planten, dat ook onze nakomeling in de ballingschap voor een grotere opklimming is in de tijd van de Verlossing.

Het zaaien van zaad is ook als de vervulling van mitswot. Als een zaadje eenmaal is geplant, breekt het in delen en gaat het groeien. Met ander woorden, het houdt op te bestaan met wat het was en wordt iets groters. Wanneer een jood een mitswa vervult, is het omdat God hem heeft bevolen dit te doen. Hij laat zijn ego gaan en wordt iets groter dan hij daarvoor was.

Op dezelfde wijze, wanneer een jood de Tora leert, wordt hij kleiner en groter op hetzelfde moment. De kennis die hij naar de Tora brengt is niets vergeleken met de grootheid van de Tora zelf. Om een effectieve student te zijn moet hij zijn leraar met een vrije geest benaderen om de woorden van zijn leraar juist te ontvangen. Op hetzelfde moment ervaart de jood die de Tora leert plezier uit de grootheid van de Tora. Hij zwoegt in de Tora als een dienaar, maar tegelijkertijd ervaart hij plezier omdat hij plezier naar de koning brengt.

"De vrucht is het genot van zijn Tora-studie..."

Wat heeft dit dit maken met de aard van Toe Bisjwat en waarom is het in het midden van de maand? Ten eerste is Toe Bisjwat, zoals de drie ander feesten, in het midden van de maand omdat het ze complementeert. De gewassen geassocieerd met de drie feesten vertegenwoordigen mitswot, en de vrucht van Toe Bisjwat vertegenwoordigt de vrucht van Tora-studie, omdat de mens als een boom is en de vrucht het plezier van zijn Tora-sudie. Brood is meer noodzakelijk dan fruit dat zoet is en vaak gegeten wordt als toetje of als tussendoortje dat ons plezier geeft.

Het eten van fruit herinnert ons dat we de Tora met vreugde en plezier moeten leren omdat we plezier geven aan God. Het is ook een belangrijke dag te leren en de innerlijke dimensie van de Tora te verspreiden waarin de grootste zoetheid en plezier van de Tora wordt gevonden. Het feit dat de volle maan plaatsvindt op de feestdag reflecteert de volheid en vreugde van het feest dat ons herinnert dat alle joden koningen en zonen van koningen zijn.
© 2008 - 2019 Etsel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Joodse feestdagen en treurdagen in 5779 (2018-2019)Joodse feestdagen en treurdagen in 5779 (2018-2019)Alle Joodse feestdagen beginnen in de avond voorafgaande aan de genoemde datum. Bij de Hebreeuwse kalender begint en ein…
Toe Bisjwat: bloesems in de winter?Op de kalender staat dat het januari is. Maar het is ook de joodse maand Sjewat. Dat betekent dat Toe Bisjwat (de 15de S…
Joodse feestdagen: Toe BisjwatJoodse feestdagen: Toe BisjwatDe 15de Sjewat is de viering van het nieuwe jaar voor de bomen. Een Joodse feestdag dat Toe Bisjwat wordt genoemd. Dit i…
Toe Bisjwat: vraag en antwoordDe 15de Sjewat is de viering van het nieuwe jaar voor de bomen. Een joodse feestdag dat Toe Bisjwat wordt genoemd. Dit i…
Boekrecensie: Geheim agent 613 - rabbijn Ies VorstrecensieBoekrecensie: Geheim agent 613 - rabbijn Ies VorstGeheim agent 613 (wereldverbeteraar-feestversierder) van rabbijn ing. Ies Vorst is een spannend en leerzaam boek voor Jo…
Bronnen en referenties
  • Lubavitcher rebbe

Reageer op het artikel "Toe Bisjwat: fruitbomen en de joden"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Kunst en Cultuur
Subrubriek: Feestdagen
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!