InfoNu.nl > Kunst en Cultuur > Feestdagen > Toe Bisjwat: eenheid en doel van de Schepping

Toe Bisjwat: eenheid en doel van de Schepping

Toe Bisjwat is een geschikte tijd om de grootsheid van de schepping te waarderen en te eren. We lezen in het derde hoofdstuk van Pirkei Avot (Ethiek van de Vaderen) een misjna dat de essentie van de Tora symboliseert met betrekking tot het doel van alles van Gods Schepping: Ben Azai was gewoon te zeggen: "veracht niet ieder mens en vit niet op alles; want je zal ontdekken dat er geen mens is die zijn dag niet heeft en geen ding zijn plaats."

Scheiding

De misjna kan gescheiden worden in twee onderwerpen: de bestemming van ieder mens en van alles wat geen mens is. De tweede categorie heeft een interessant en vreemd gebruik in de Hebreeuwse taal: al tehi maflig lkal davar. De vertaling van 'maflig' is vitten. Er zijn nog verschillende andere vertalingen.

We zien in het boek Genesis dat de generatie van de Toren van Babel gerefeerd wordt als 'dor haflaga', gebaseerd op vers 25 hoofdstuk 10: "De naam van de eerste zoon van Eber was Peleg, omdat de wereld in die dagen gescheiden werd."

Hier zien we dat de beste vertaling van het woord 'maflig' in de misjna is 'scheiden'. Ben Azai leert ons dat alles in de schepping een speciaal deel in Gods plan voor eenheid heeft. We moeten realiseren dat wanneer we onszelf scheiden van ieder object in de eenheidspuzzel van de schepping, we dan een onbalans en afscheding vormen in de uiterste perfectie en eenheid van de natuur en de wereld van de mens. Als we kijken naar een dier alsof het niet binnen 'onze wereld' is, vormen we in essentie een schisma en het dier kan nu behandeld worden als een vreemde op deze aarde zonder rechten en belangrijkheid gegeven aan alles in de schepping.

Geheel

De 19de eeuwse geleerde, rabbijn Samuel Rafael Hirsch, beschrijft in zijn commentaar op het boek Genesis (2:4) het werk van Gods schepping als een geheel en perfecte cirkel (kalil), omdat alles dat God schiep zijn correcte en gebalanceerde plaats vond in de 'cirkel van de schepping'. Alles heeft zijn plaats in het plan van de schepping en het is 'goed'; het wordt 'erg goed' wanneer alle delen in eenheid werken.

De Tora's wereldkijk op eenheid en doel is wat veel moderne geleerden tentoonstellen. Dr Bissell schrijft in Unitu: Life's Essence: "You will be taken on a solitary walk along a beach where you will experience the quiet observation of creatures and the rhythms of nature seen along the way. Through this walk you will find the unity found in all of creation. Like the sandpiper's dance with the waves, you will gently discover the essence of your soul in the beauty and harmony of Spirit as it surrounds you. Through this quiet contemplation you will feel a sense of awe at the potential within each living creature - the potential to bring the experience of unity into the consciousness of our world."

Beschermen

In praktische termen zien we een aantal praktische leerstellingen en wetten die de waarde en het doel van het werk van de schepping benadrukken. De bekendste is de Baal Taschiet, dat het bevel is geen fruitbomen te vernietigen gedurende de belegering van een vijandige stad: "Stel dat een stad niet zonder slag of stoot is in te nemen ne dat de belegering lang gaat duren. Verwoest dan de boomgaarden in de omtrek niet, hak ze niet om. Je kunt van de vruchten leven. Bomen zijn toch geen vijanden die je belegeren moet! Verwoest of vel alleen bomen die geen fruitbomen zijn. Het hout kan je gebruiken om tegen die stad belegeringstorens te bouwen, tot zij valt." (Deuteronomium 20:19-20)

De beroemde wijze Rabbi Aharon Halevi schrijft in zijn boek "Sefer Hachinoech": de bron van het bevel is goed bekend waarin de Tora ons leert het goede en het doel lief te hebben...en ons verre te houden van kwalijke zaken. Dit is de manier van de vromen en de mannen van grote daden, dat zij vrede lief hebben....en dat zij zelfs niet een mosterdzaadje zouden vernietigen en dat zij persoonlijke pijn lijden op ieder verlies dat zij zouden zien. En als zij de mogelijkheid hebben het te redden zouden ze dat met al hun kracht doen."

In het boek Genesis (37:14) vraagt Jacob aan Jozef zowel naar de welstand van zijn broeders als van het vee. Dit betekent dus dat alles belangrijk is. Volgens de Tamoed is het verboden brood op de grond te gooien en water te verspillen.

Toe Bisjwat leert ons de eenheid en het doel van de schepping te waarderen en het te beschermen.

Meer informatie: Startpagina - Jodendom: Joodse feestdagen/Shabbat.
© 2008 - 2019 Etsel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Joodse feestdagen en treurdagen in 5779 (2018-2019)Joodse feestdagen en treurdagen in 5779 (2018-2019)Alle Joodse feestdagen beginnen in de avond voorafgaande aan de genoemde datum. Bij de Hebreeuwse kalender begint en ein…
Toe Bisjwat: bloesems in de winter?Op de kalender staat dat het januari is. Maar het is ook de joodse maand Sjewat. Dat betekent dat Toe Bisjwat (de 15de S…
Toe Bisjwat: fruitbomen en de jodenAls Toe Bisjwat het nieuwjaar van de bomen is, waarom valt het dan niet op de eerste van de maand? De School van Hillel…
Toe Bisjwat: een kabbalistische interpretatieDe viering van Toe Bisjwat -op de 15de Sjewat- wordt niet in de Bijbel genoemd. De oudste referentie wordt gevonden in d…
Toe Bisjwat: vraag en antwoordDe 15de Sjewat is de viering van het nieuwe jaar voor de bomen. Een joodse feestdag dat Toe Bisjwat wordt genoemd. Dit i…
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Toe Bisjwat: eenheid en doel van de Schepping"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Kunst en Cultuur
Subrubriek: Feestdagen
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!