InfoNu.nl > Kunst en Cultuur > Feestdagen > Voor moslims is het vieren van Sinterklaas verboden

Voor moslims is het vieren van Sinterklaas verboden

Voor moslims is het vieren van Sinterklaas verboden Voor moslims is, evenals het vieren van andere niet islamitische feestdagen, het vieren van Sinterklaas verboden(haram). Het niet vieren van Sinterklaas door moslims komt dus niet alleen door het feit dat ze het niet gewend zijn vanuit hun cultuur, maar wordt ook verboden vanuit hun religie. Dit bevordert de integratie van moslims binnen de Nederlandse samenleving natuurlijk niet. En de winkels zullen het ook jammer vinden, want hierdoor worden er een stuk minder sinterklaas-cadeaus verkocht... Onder moslims wordt het over het algemeen als vanzelfsprekend ervaren dat Sinterklaas niet wordt gevierd. Sommigen hebben er op school wel wat van meegekregen, maar thuis wordt het meestal niet gevierd. Wanneer een moslim gevraagd wordt waarom hij Sinterklaas niet viert, zal hij meestal zeggen dat hij het niet viert omdat het geen islamitische feestdag is. Moslims worden dus opgevoed met het idee niet te mogen deelnemen aan niet-islamitische feestdagen, en zullen hierdoor ook hun eigen kinderen wederom niet opvoeden met niet-islamitische feestdagen.

Waarom mogen moslims geen Sinterklaas vieren?

Het zijn dus niet alleen de zogenaamd radicale moslims die geen Sinterklaas vieren, maar vrijwel alle moslims. Ze doen dit niet, omdat ze menen niet te mogen deelnemen aan niet-islamitische feestdagen. Is dit niet een beetje overdreven? Willen ze graag zoveel mogelijk afstand houden van de Nederlandse cultuur? Of hebben ze vanuit hun religie er wel degelijk een legitieme reden voor om niet deel te nemen aan onze feestdagen?

Innovaties binnen de Islam

Het is voor moslims verboden om vernieuwingen, ofwel innovaties, binnen de islam aan te brengen. Hieruit kun je opmaken dat het vieren van een niet-islamitische feestdag inderdaad verboden zou zijn voor hen, aangezien het een vernieuwing binnen hun religie zou betekenen. Er zijn zelfs moslims die vinden dat het feliciteren van een niet moslim met een van zijn feestdagen ook verboden is, omdat je daarmee deze feestdag, zonder er daadwerkelijk aan deel te nemen, toch zou accepteren.

Maar zijn er ook nog andere redenen waarom moslims geen Sinterklaas mogen vieren, behalve dat ze sowieso niet aan onze feestdagen deel zouden mogen nemen? Ja, er is waarschijnlijk een nog relevantere reden dan deze, want het is voor moslims verboden om heiligen te aanbidden, en Sinterklaas wordt niet voor niets ook wel de Goedheiligman genoemd...

Aanbidding van iets anders dan Allah

Binnen de Islam is het verboden om iets of iemand anders dan Allah te aanbidden. Dit wordt zelfs als een van de grootste zonden gezien die je kunt begaan. Men noemt dit afgoderij, en dit betekent dat je de eenheid van Allah ontkent.
Logischerwijs zou het dus, buiten het feit dat moslims überhaupt niet aan onze feestdagen deel mogen nemen, verboden zijn om Sinterklaas te vieren. Want het Sinterklaasfeest is ten slotte het vieren van de verjaardag van een heilige. Deze heilige dichten we ook nog eens Goddelijke eigenschappen toe. Zo wordt kinderen verteld dat hij precies weet wat je in een jaar allemaal goed of fout hebt gedaan. En op 5 december zal hij je voor je goede daden belonen en voor je slechte daden bestraffen. Maar meestal vergeeft hij je wel voor je slechte daden. Deze eigenschappen komen natuurlijk sterk overeen met de eigenschappen die God worden toegekend in de meeste religies.

Ook voor christenen is het aanbidden van heiligen verboden

Afgoderij is niet iets dat alleen voor moslims verboden is, maar ook voor christenen is het over het algemeen verboden. Desondanks gebeurt het binnen sommige christelijke stromingen toch. Zoals bijvoorbeeld binnen de katholieke kerk; bekend om haar Maria beeldjes, die alom worden aanbeden.

De gevolgen voor de integratie

De negatieve gevolgen

Veel mensen zullen het jammer vinden dat moslims niet deel willen nemen aan onze feestdagen, en men zal zeggen dat ze op deze manier hun eigen integratie tegenwerken. Wanneer men een buitenlander aan een van onze feesten ziet meedoen zal men hem sneller als een echte Nederlander zien.

Een ander lastig punt is het natuurlijk wanneer kinderen onder elkaar zijn. Wanneer islamitische en niet-islamitische kinderen samen zijn zullen er al gauw conflicten ontstaan, want het islamitische kind heeft van zijn ouders geleerd dat Sinterklaas niet bestaat. Maar volgens islamitische normen en waarden mag je anderen niet beledigen, dus hopelijk leren de islamitische ouders dat hun kinderen ook; iets dat kinderen overigens vaak moeilijk aan te leren is.
© 2008 - 2017 Kalam, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het verschil tussen Halal en HaramMoslims hebben te maken met dingen die ze wel mogen en mogen eten en drinken en zaken die niet zijn toegestaan. Halal (i…
Boko Haram: wat wil Boko Haram?Boko Haram is een radicale moslimgroepering in Nigeria. De organisatie heeft meerdere aanslagen gepleegd op kerken in he…
Mekka - De heilige stad van de MoslimsMekka is een stad in Saoudi Arabië, de Kaaba, waar de Moslims naartoe bidden, ligt in de stad Mekka. Mekka is de geboort…
Sinterklaas, ik wil graag…Sinterklaas, ik wil graag…Het Sinterklaasfeest wordt steeds populairder. In het verleden won Kerst terrein van het Sinterklaasfeest. Tegenwoordig…
Boko Haram: organisatie, aanvallen en feitenBoko Haram: organisatie, aanvallen en feitenBoko Haram is een terreurorganisatie die vaak in het nieuws is. Velen hebben al vaker van deze organisatie gehoord. Wat…

Reageer op het artikel "Voor moslims is het vieren van Sinterklaas verboden"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Victor O., 09-07-2015 01:21 #16
Innovaties mogen niet? In die brede betekenis dus? Dus moslims die via het internet discussie voeren over de islam zijn eigenlijk ook in overtreding, want traditioneel gebeurt dit alleen mondeling of en worden teksten en dergelijk alleen op papier uit het Boek gelezen. Bij deze blijkt dus dat iedereen moslim op het internet afvallig is, en dus navenant te worden gestraft, niet?

Els, 20-11-2014 13:44 #15
Belachelijk artikel vol vooroordelen en negativiteit! We horen gewoon respect te hebben voor gelovigen, of zij nou Joods, katholiek of moslim zijn!
Als zij hier niet aan meedoen, maakt dat hen dan slecht en werken zij dan hun integratie tegen? De grootste onzin die ik heb gehoord!
Ik ben docent VVA2 en ik begeleid inburgeraars. Deze mensen hebben allemaal respect voor elkaar en voor Nederlanders. Dat zij hun eigen religie willen blijven praktiseren maakt helemaal niets uit! Dat siert hen juist!

Lolke Kooistra, 02-12-2013 22:16 #14
Belachelijk stom, ik heb er geen goed woord voor over.

Sasja de Leur, 20-11-2013 00:26 #13
Of moslims sinterklaas willen vieren zal mij een zorg zijn. Als Nederlanders het maar vieren. Ik heb trouwens van een jonge vrouw die moslim is gehoord dat zij op die dag wel cadeautjes krijgen om het gemis van sinterklaas te vergoeden. Dat zal uiteraard niet voor alle moslims gelden.

Homme Des Bois, 06-11-2013 13:02 #12
Sinterklaas wordt helemaal niet "vereerd" in Nederland. Het is geen godheid en heeft niets of weinig met christendom of wat voor godsdienst dan ook te maken. Sinterklaas werd bijvoorbeeld eeuwenlang door protestantse Nederlanders gevierd terwijl Sinterklaas toch eigenlijk een katholiek zou moeten zijn, met zijn bisschopskostuum. En protestanten mogen eigenlijk van hun godsdienst ook niet in "heiligen" geloven. Sinterklaas is gewoon een caricatuur, en het wel of niet vieren ervan lijkt me tamelijk irrelevant in relatie tot de islamitische theologie. Islamieten zoeken het zelf maar uit, maar het lijkt me dat ze zich nergens aan schuldig maken als ze een chocoladeletter zouden accepteren aangeboden door Sinterklaas.

Baba Yar, 22-10-2013 15:31 #11
Wat we ontzettend generaliserend, feitelijk onjuist, kinderlijk geschreven artikel. Alsof het niet vieren van Sinterklaas slecht voor de integratie zou zijn! Wat een onzin! En dat de meeste mensen het 'erg vinden dat anderen Sinterklaas niet vieren.' Wat een domme, nietszeggende opmerking! Flutstuk…

Sariman, 18-10-2013 17:48 #10
@ Wim, 23-11-2011 01:48

De Koran spreekt zichzelf niet tegen, maar uw interpretatie ervan wel.
Voorts staan de teksten die u aanhaalt, niet zo beschreven in de Koran
zoals u deze voorstelt.

Soera 33:56 zegt NIET:
'Allah en zijn engelen bidden tot de profeet. O gij die gelooft, bidt tot hem en huldig hem met een waardige begroeting'.

Soera 33:56 zegt WEL:
'God en Zijn engelen zegenen de profeet. Jullie die geloven! Zegent hem en groet hem door hem vrede toe te wensen'.

Iemand zegenen is iets geheel anders dan tot iemand bidden.
Wij bidden tot Allah en vragen aan Allah om de profeet te zegening. Voorts wanneer wij spreken over de profeet, zeggen wij Vrede Zij Met Hem (groet hem door hem vrede toe te wensen).

Sallallahu alaihi wa sallam betekent NIET (zoals u vermeld op uw website):
'de gebeden en begroeting van Allah zij met hem'.

Het betekent echter WEL:
'Allah's zegeningen en vrede zij met hem'.

Wat ook NIET in de Koran staat is:
'Hij (Allah) heeft aan u (Mohammed) alles in de hemel en alles in de aarde onderworpen'

Wat WEL in de Koran staat (Soera 45:13) is:
'En Hij heeft wat er in de hemelen en wat er op de aarde is aan jullie dienstbaar gemaakt. Het komt alles van Hem. Daarin zijn tekenen voor mensen die nadenken'.

önder, 16-10-2013 12:27 #9
Sorry hoor er is geen onderzoek gedaan over dit onderwerp. Ik ben moslim en wij vieren als gezin Sinterklaas, kerst en verjaardagen. Ik ken ook veel moslims die dat ook doen. Dus niet vrijwel allemaal, maar een deel. Doe je onderzoek goed voor dat je wat publiceerd.

Swa, 19-11-2012 22:18 #8
De moslims mogen dan misschien van hun religie andere heiligen of een andere god niet vereren of aanbidden. Het mag dan wel een zonde zijn als zij dat wel doen, maar toch weerhoud dat hun kinderen niet om er als de kippen bij te zijn als de goede Sint ergens ten lande gratis snoepgoed uitdeelt. Ik vraag me af welke straf er opstaat als moslims toch heiligen erkennen die niet Allah noemen. In ieder geval als ze echt zo strikt zijn in het toepassen van de Koran vind ik dat ze nu ook hard moeten op treden tegen hun kinderen die de Koran niet respecteren en hen de gepaste afstraffing geven zodat zij het nooit meer in hun hoofdjes halen om dat wat niet van hen is af te nemen van de brave kindjes die wel in de goede Sint geloven.

Norbert de Strandkruier, 02-01-2012 21:39 #7
Misschien hadden we, achteraf gezien, in West-Europa die discussie over de burkah- en nikabklederdracht bij de moslims beter niet gehouden!

Kikkert, 29-11-2011 14:02 #6
Ik ben christen, lees zelf mijn bijbel al jaren en vier ook niet het sinterklaas feest met ons gezin. Er is niemand die een ander mens heilig kan en mag verklaren. Dat kan God alleen. Als je door het offer van Christus aan te nemen een 'kind' van God wordt, dan verklaard Hij die mens heilig. Er staat geschreven: "Weest heilig, want Ik ben heilig!"
Ook staat er geschreven:"Heb de Heer Uw God lief, met geheel je hart met geheel je verstand en met geheel je ziel." Ik vier dus wel de bijbelse feesten, maar absoluut niet de gemixte heidens religieuze feesten.

Steeds vaker hoor je het gezegd: "De bijbel dat is een sprookjesboek. Sinterklaas bestaat niet de kerst man bestaat niet, dus het kindje Jezus is ook een fabel".

Ik geloof dat de bijbel een door God geinspireerd boek is en mix dan liever geen leugen met waarheid t.o.v. mijn kinderen. Onze kinderen worden al wat ouder en er is er geen één waar we dat niet aan hebben uit kunnen leggen, sterker nog, ze lijken het duidelijkheids gehalte wel te waarderen.

En een integratie probleem heb ik niet, ik ben een geboren en getogen Nederlandse, met misschien een afwijkende mening… mag dat?

Wim, 23-11-2011 01:48 #5
@ Kalam en overige reacties

Wat een onzin stukje. Sinterklaas is gewoon een feestje voor de kinderen, waar de middenstand van profiteert. Het heeft helemaal niks te maken met Christendom. U zegt het volgende: "Binnen de Islam is het verboden om iets of iemand anders dan Allah te aanbidden." Dan wil ik u wijzen op de volgende tekst in de Koran waar niet Allah maar Mohammed wordt aanbeden zelfs door Allah>: 'Allah en zijn engelen bidden tot de profeet. O gij die gelooft, bidt tot hem en huldig hem met een waardige begroeting' (Qur'an 33:56). Mohammed is dus het centrum dat geprezen wordt, zowel in de hemel als op aarde. 'Hij (Allah) heeft aan u (Mohammed) alles in de hemel en alles in de aarde onderworpen', zegt de Koran. Dit is meergodendom en dat is verboden in het Christendom en de Koran spreekt zich hier wederom tegen!
Probeer gewoon te genieten van het plezier wat kinderen hebben als ze een kadootje openen. Als ze een jaartje of 6 zijn begrijpen ze wel dat die ouwe niet bestaat.

Henselaar, 09-11-2011 07:28 #4
@ Salomo: Citaat "Maar één ding is en blijft zeker, actief mee doen met westerse-tradities is een grote zonde". Als je er zo over denkt, kan je er toch gewoon voor kiezen om niet mee te doen. Het moet echter nooit zo zijn dat er iets binnen de Nederlandse cultuur aangepast wordt, omdat een paar moslims dat willen…

Salomo, 02-12-2010 17:04 #3
Hallo,
Mijn ouders hebben vele fouten gemaakt zoals ons(mij en mijn broertjes) mee laten doen met sinterklaas en kerstkaarten sturen naar collega's. Een groot probleem is dat ik als moslim nog steeds niet naar de moskee ga. Maar in mijn drang om meer te weten over de islam ga ik toch op betrouwbare site's, ondertussen heb ik veel informatie gevonden. Ik ben verdwaald eens zag ik een pad, maar later bleek dat schijn bedrieglijk kan zijn…, net zoals deze site. De in deze site is niet compleet en roept vele vragen bij mij op.
Maar één ding is en blijft zeker, actief mee doen met westerse-tradities is een grote zonde:

?Als jullie niet geloven; voorwaar Allah heeft jullie niet nodig. En de ondankbaarheid van Zijn dienaren behaagt Hem niet; maar wanneer jullie dankbaar zijn dan heeft Hij behagen in jullie.? (Koran 39:7)

?Vandaag heb ik jullie godsdienst voor jullie vervolmaakt en heb Ik Mijn Gunst voor jullie volledig gemaakt en heb Ik de islam voor jullie als godsdienst gekozen.? (Koran 5:3)


?En wie er een andere godsdienst dan de Islam zoekt; het zal niet van hem aanvaard worden en hij behoort in het Hiernamaals tot de verliezers.? (Koran 3:85)


de Profeet (vrede zij met hem) zei:?degene die een volk imiteert, is een van hen.?

Raymon Nijland, 11-11-2010 16:23 #2
Ik heb alle begrip voor het mosilimstandpunt ten aanzien van "Christelijke" feesten.
Allah verwacht exclusieve toeweiding van zijn aanbidders, iets wat de God van de bijbel ook aan christenen vraagt. Dit houdt dus in dat je je ver moet houden van aanbidding die door de Koran of de bijbel als vals wordt aangemerkt.

Opmerkelijk is wat de stichting voor het behoud van Sinterklaas schrijft over de herkomst van de goedheiligman, ik citeer: Het "Sinterklaas feest" begint haar historie eigenlijk al ver voordat Nicolaas geboren werd. In de Germaanse oudheid was er reeds een feest aan het begin van de winter ter ere van de god Wodan. Deze Wodan doorkliefde de lucht met zijn achtbenige paard en werd bijgestaan door een "aardmannen". Wodan was een veeleisende god en er moest regelmatig aan hem geofferd worden. Deze plechtigheden hadden vaak een feestelijk karakter en soms kwam het zelfs tot een regelrechte orgie. Honderden jaren vierden Germanen dit feest al toen de eerste Christenen naar Nederland kwamen om het land te kerstenen. De eerste Christenen waren van de botte bijl en verwierpen het Germaanse heidendom met al haar facetten. Toen Bonifatius een heilige boom wilde omhakken als teken van afgoderij werd hij vermoord door de Friezen. Om deze behandeling bespaard te blijven gingen de opvolgers van Bonifatius wat minder bot te werk en besloten zij de Germaanse feesten te "verchristelijken". Zo werd het Germaanse Midwinterfeest omgetoverd tot Kerstmis en voor Lentefeest kwam Pasen in de plaats. De oude gebruiken van deze feesten konden maar moeilijk uitgebannen worden. Nog steeds worden met kerst kerstbomen opgetuigd (een praktijk afstammend van het Germaanse gebruik van het bomen vereren) en worden er met Pasen vele eieren gegeten (als teken van vruchtbaarheid en een nieuw begin).

Het duidelijkste voorbeeld van deze verchristelijking is het feest van Sinterklaas. Waar in (heel) vroegere tijden Wodan met zijn achtbenige paard werd vereerd is er nu de heilige Nikolaas met zijn schimmel die het land verblijd. De zwarte aardmannen van Wodan zijn nu terug te vinden in de Zwarte Pieten. Ook het strooien van pepernoten is een verwijzing naar het verre verleden. Het verwijst naar het vruchtbaarheidsritueel dat we ook terugzien bij bruiloften (het strooien van rijst). Maar Sinterklaas is buiten een mythe en feest ook tijdens zijn leven de heilige Nikolaas geweest.
einde citaat.

Je zou je dus af moeten vragen hoe de eerste eeuwse christenen dachten over de religieuze gebruiken van heidense gebruiken om hen heen. Gooi er een christelijk sausje over in het kader van if you can't beat them join them? Nee natuurlijk niet!
Dat dit wel is gebeurd doet bij mij de vraag opborrelen wat de huidige christenheid te maken heeft met het christendom.

Als we het dus toch over erfgoed hebben.

:-p

Hothead, 23-09-2009 16:37 #1
Wat een bevooroordeeld stukje schrijven… volgens mij zijn er best wel moslimse ouders met kinderen in Nederland die meedoen met het Sinterklaasfeest… en kwam onze Sint juist niet uit Turkije?

Infoteur: Kalam
Gepubliceerd: 16-11-2008
Rubriek: Kunst en Cultuur
Subrubriek: Feestdagen
Reacties: 16
Schrijf mee!