InfoNu.nl > Kunst en Cultuur > Mensen > Interview met Brigitte Kaandorp

Interview met Brigitte Kaandorp

Een interview met Brigitte Kaandorp naar aanleiding van haar show Lustrum in de Lichtfabriek in Haarlem. Dit interview heb ik gehouden voor het schoolmagazine 't Musje'. Het leuke is dat Niels van der Laan nu inderdaad met die klasgenoot 'zonder familie' heeft gevormd en nu al speelt voor uitverkochte zalen.Helaas is Bert Klundert 14 juni 2006. Laten we zijn leuke dingen herinneren.

Interview met de cabaretière Brigitte Kaandorp

Brigitte Kaandorp speelde samen met Bert Klunder en enkele studenten van de kleinkunstacademie, de show Lustrum. Deze stond tot 30 maart op de planken in ‘DE Lichtfabriek’ in Haarlem. Omdat ik best wel zo gek ben dat ik haar conferences zo ongeveer uit m’n hoofd ken, wilde ik dit natuurlijk niet missen. Maar ach, waren de pret voor mezelf houden, als ik het ook met jullie kan delen. Daarom besloot ik, dat ik haar maar eens moest interviewen voor ’t Musje. Na dat te hebben aangevraagd en toestemming te hebben gekregen, ging ik naar de show. Natuurlijk was het weer doldwaas en vooral de demente bejaarden is de herinnering waard.
Bij binnenkomst konden we zo’n A4-tje pakken met en gekopieerd plaatje en een tekstje (jaja het moest een lustrum voorstellen, dus daar hoort natuurlijk geen echt programmaboekje bij). Toen kregen we een directeur te zien die ons allemaal van harte welkom heette en zichzelf daarna geweldig stond op te hemelen. Kortom, de doorgaans gewone middelbare school ideeën. Daarna werd heel het Lustrum programma afgedraaid waarbij één van de leerlingen, Stijn Schoonebeek, over zijn toeren raakte en beloofde met een geweer terug te komen. Het zou geen show van Brigitte en Bert zijn geweest, of deze knul kwam inderdaad terug met het beloofde. Stijn was namelijk verliefd op zijn lerares Frans maar deze vond al het mannelijke volk iets te interessant. Na een vreselijk dweperig en stroperig liedje (Je veux l’amour, Je t’aime) werd de keuze tussen de mannen toch wel erg lastig. Ondertussen waren alle secties en oudste, nog levende, docent al langs geweest om wat kunsten te vertonen en had de directeur toch iets te bekennen. Hij was homo en voelde zich erg prettig in leer (laat ik het netjes uitdrukken). Tot slot kwam er nog een oudleerling een liedje zingen: Brigitte Kaandorp zelf. De afsluiting met ‘Blijf altijd bij me’, was wel te verwachten maar nog altijd mooi. De jurk die ze daarbij aan had moet even apart vermeld worden want, ook al ben ik helemaal geen modebewust typetje, het was werkelijk een mooi geval.
Iemand die zeker even vermeld moet worden is Niels van der Laan. Hij was één van de studenten van de kleinkunstacademie die meespeelde (o.a. als Stijn Schoonebeek). Hij was werkelijk opmerkelijk. Een geweldige stem en uitstraling. Bovendien, zo bleek toen ik na de voorstelling nog even met hem sprak, een leuke persoonlijkheid. Hij wil samen met een klasgenoot een groepje opzetten die waarschijnlijk ‘Zonder Familie’ zal gaan heten. Het is zeker de moeite om deze naam in de gaten te houden.
Maargoed, toen iedereen de fabriek zo’n beetje uit was, en Brigitte klaar was met het spreken van enkele bezoekers, kwam ze dan eindelijk naar me toe. Toen kon het interview beginnen met de cabaretière / moeder (dat laatste is ook belangrijk voor haar, tijdens het interview kwam ook haar zoontje nog even langs, en dan is ze dus geen grappenmaker maar echt moeder).

Waarom heb je gekozen voor de Lichtfabriek?

Het is een beetje een traditie inmiddels. Het is de derde keer dat ik op één plek blijf met één show. En ik woon in Haarlem. Ik wilde eigenlijk altijd heel graag in Haarlem blijven. We zijn twee keer uitgeweken naar Amsterdam. Een jaar geleden had ik dit al op het oog maar toen was dit één grote duivenpoep-hal. Toen is het gebouw door een of andere stichting onderhanden genomen en is er een geïmproviseerd theater van gemaakt. Het is heel sjiek, als je altijd met de files door het land gaat, nu op één plek te kunnen krijgen. En je krijgt bovendien heel ander publiek, niet dat keurige abbonementenpubliek, maar mensen die de gok wel willen wagen. Er komt vanalles van 8 tot 88, zoals dat vroeger heette.

Maar je hebt ook in de stadschouwburg van Haarlem gespeeld?

Dat is als ik een normale show doe, maar dit is eigenlijk gewoon een lolletje van Bert Klunder en mij, als ik heel eerlijk ben.

Is deze show dan ontspanning voor jullie?

We kregen deze show heel moeilijk goed, omdat het eigenlijk zo simpel is. Met een dronken vrouw, een demente bejaarden en een homoseksuele directeur. Hij balanceerde op een heel smal randje tussen hilarisch en banaal. En we donderde in het begin nog weleens naar banaal toe. Dus ik zei in het begin: ‘ik doe nooit meer iets voor de lol want dat is veel te moeilijk!’ Je kan beter gewoon artistiek verantwoord bezig zijn dan voor de lol. Maar we hebben er wel veel lol in.

Wat heb je met Haarlem, behalve dat je er woont (je noemt het namelijk regelmatig)?

In het begin durfde ik nooit zo goed in mijn eigen stad te spelen. Ik dacht altijd, daar zitten de critici ofzo, of die kennen mij al. Maar ik merk nu dat mensen het heel leuk vinden dat ik uit hun stad kom en ik hou van Haarlem. Ik ben er geboren en getogen, al m’n vrienden wonen er, ik heb er heel mijn puberteit de kroegen onveilig gemaakt. Het is gewoon mijn stad.

Heb je nou wel of geen moraal in de voorstellingen?

Ik maak het nooit op moraal, zal ik maar zeggen. Ik maak waar ik mee bezig ben. En achteraf blijkt er meestal wel een verhaal of moraal in te zitten. Deze show gaat bijvoorbeeld over hypocrisie, mensen die zich anders voordoen dan ze zijn, maar dat ligt er hier wel heel dik boven op. Net zoals dat homoseksueel zijn, het is natuurlijk heel plat en heel simpel… Dus het gaat hier over hypocrisie. Het gaat er dus onbewust in, maar Bert is er erg goed in, die zegt dan: ‘ooooo, nu weten we waar het over gaat’. Ik verzin maar wat, en doe maar wat. Ik heb ook helemaal geen zin om erover na te denken want dan ben je meteen lamgeslagen. Hij zet er dan de grote lijn. Ik roep altijd: ‘ik wil … run to me zingen met jou, en de oudste nog in leven zijnde grieks/latijn-lerares zijn, en ik wil er dit en dat in’. We hebben wel samen het overall idee bedacht hoor. En in een nog later stadium blijkt het ook wel ergens over te gaan.

Ga je zelf naar cabaret?

Ik hou niet van cabaret. Ik heb wel wat oude favorieten. Ik ben dol op Herman Finkers, das een goede vriend. Ik bewonder Freek de Jonge om zijn vakmanschap, vooral de laatste tijd (timing, uitstraling). Maar ik voel mezelf geen grappenmaker. Als ik dan ergens in de zaal zit, zit ik heel technisch te kijken. Ik ben ook heel kritisch en moet bijna nooit lachen als ik naar een ander kijk, omdat ik altijd doorzie wat hij aan het doen is; wanneer er gelachen gaat worden. Ik kan dus wel bewondering voor iemand hebben maar ik ben ook heel benieuwd of ik om mezelf wel heel hard zou kunnen lachen; geen flauw idee.
Als ik jaren later een show van mezelf terug zie moet ik toch wel een beetje lachen. Dan denk ik ‘wat een raar wijf, waar haalt ze het allemaal vandaan, hoe verzint ze dat allemaal!!!’ Maar ik vind het moeilijk om daarover te reflecteren.

Naar wat voor voorstelling ga je zelf?

Meestal ga ik niet gericht naar shows toe. Afgelopen tijd gingen we bijvoorbeeld elke donderdagavond naar een show. Welke show dat dan ook was. Hel af en toe ga ik wel kijken als ik ergens ben uitgenodigd, een amateurvoorstelling ofzo. Maar ik heb eigenlijk geen gericht uitgaansbeleid. Ik ben wel nieuwsgierig wat iedereen aan het doen is maar het lukt me niet altijd om te gaan kijken.

Je hebt dit keer, in tegenstelling tot normaal, veel reclame gemaakt. Waarom?

Een show door het land, dat is zo’n geoliede machine. De schouwburgen hebben boekjes en die gaan een half jaar of jaar van tevoren naar de mensen thuis, en liggen overal. De mensen gaan dan alvast hun kaartjes kopen. En zo ben ik dus steevast altijd uitverkocht, al twintig jaar. Dus daar hoef je niks aan te doen, das heel sjiek. Maar ja, als je opeens in een industriegebied in Haarlem gaat staan dan moet je toch wel even laten weten dat je er bent en waar het is. Dus dan moet je wel even herrie maken.

En dat werkt, je hebt weer volle zalen?

De eerste twee drie weken was ongeveer driekwart. Maar nu is ’t weer goed.

Maak je gebruik van subsidies?

Nee, helemaal niks. De schouwburgen krijgen wel wat subsidie, maar wij gebruiken het niet.

Hoe ben je thuis?

Ik relativeer wel veel. Ik heb m’n kids. Er zijn wel veel dingen, dan ben je die aan het doen, en realiseer je je eigenlijk wat je aan het doen bent.

Wat is je voorbereiding?

Ik heb wel een minimale tijd nodig dat ik niet gestoord wil worden. Ergens binnen die tijd wil ik dan het liefst even om een hoekje de zaal inkijken. Dan zie ik al die mensen die allemaal uit hun huizen zijn gekomen, en allemaal op tijd… en dan weet ik ook weer waar ik het voor doe: voor al die mensen, die verwachtingsvol in de zaal zitten. In het begin had ik daar juist wel weer moeite mee (al die hoge verwachtingen) en soms is dat lastig. Soms ben je ook gewoon ongesteld, en ongelukkelig en pukkelig en weet ik veel, en ook dan moet het honderd procent kwaliteit zijn.

In deze show kan je minder doen, alleen op het laatst als ik mezelf ben. Ik ben begonnen op de sinaasappelkisten met een geknakte microfoon en buiten, dus ik ben wel streatwise. In het begin bij deze show was het wel een beetje wildwest. Soms heb je er dan geen lol meer in, dan denk je ‘nu wil ik een dat het goed loopt’.

Waarom mensen van de kleinkunstacademie?

Oorspronkelijk komt dat gewoon financieel, er was geen budget en stagiaires zijn niet zo duur. Zij vinden het heel leuk en leren ervan en ik heb ineens een paar mensen erbij. Maar het bleek dat ze eigenlijk ontzettend goed waren en dus doen we het nu vaker.

Keuzes:

Gewoon of ongewoon?

Gewoon. Alles is al ongewoon genoeg voor mij, dus liever heerlijk gewoon.

Jong of oud?

Jong

Gevoelig of humor?

Jeetje wat een keuzes! Je wil altijd wat je niet kan dus ik wil wel gevoelig, want humor kan ik al.

Rijk of arm?

Rijk natuurlijk, dat is wel makkelijk.

Actueel of tijdloos?

Tijdloos.

Cd of video?

Video

Nederland of buitenland?

Nou ik wil eigenlijk wel doorbreken in Amerika, maar verdien hier genoeg geld, al is dat de rede niet. Nederland is groot genoeg voor mij, sterker nog, bijna al te groot. En ik ben nu eigenlijk al klaar met de show. Dan heb ik geen zin om in een Duitse of engelse vertaling daar nog twee of drie jaar te gaan spelen. Ik heb dan genoeg materiaal voor nieuwe dingen. En ik vermaak me uitstekend in Nederland. En Amerika… tsja ik heb een vriend in New York en ik heb er weleens over gedacht. Maar ik snap ook wel hoe je dat moet doen: dan moet je daar gaan wonen en gewoon gaan beginnen daar. Maar mijn natuurlijke biotoop is hier.

Grote zaal of kleine zaal?

Dat ligt eraan. Dat ligt aan de show. Eigenlijk hoe kleiner de show hoe groter de zaal zou moeten zijn. Hoe groter de show hoe leuker een kleinere zaal is.

Musical, film of Cabaret?

Cabaret. Film was gewoon lachen.

En opnames van voorstellingen dan?

Als er bij ene voorstelling wordt gefilmd is dat meestal twee dagen. Dan wil je gewoon de show van je leven geven en dat is lastiger. Als je dan een topshow geeft, heb je nog voor zes uur adrenaline ofzo. Vroeger werd het niet zo goed opgenomen. Als je het dan later terughoort is dat zo jammer. Daarom snap ik nu wel dat je het gewoon goed moet doen.

En toen moest ze er toch echt vandoor. Zo namen we afscheid (tussendoor waren foto’s gemaakt) en kon ik mijn ballon-hondje die ik tijdens de voorstelling had gekregen, rustig gaan uitlaten ;).
© 2007 - 2017 Marileen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Brigitte Kaandorp – Cabaretière met hartverscheurend oeuvreBrigitte Kaandorp – Cabaretière met hartverscheurend oeuvreBrigitte Kaandorp is een theaterdier. Ze was nog maar heel klein toen ze al wist dat ze op het podium wilde schitteren.…
CabaretfestivalsIn Nederland is cabaret een geliefde vorm van entertainment. Jaarlijks zijn er dan ook diverse cabaretfestivals waar nie…
Help, ik word gek van mijn kinderen!Help, ik word gek van mijn kinderen!Bijna elke ouder krijgt er vroeg of laat wel een keer mee te maken: je wordt gek van je kinderen. Helemaal in de vakanti…
Populaire en mooie meisjesnamen die beginnen met de letter BBen je op zoek naar populaire meisjesnamen die beginnen met de letter B? Of gewoon benieuwd welke meisjesnamen met de B…
Veldrijden seizoen 2009-2010In oktober is het veldritseizoen weer van start gegaan. Hieronder vindt u de uitslagen en klassementen van de drie belan…

Reageer op het artikel "Interview met Brigitte Kaandorp"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Marileen
Gepubliceerd: 14-02-2007
Rubriek: Kunst en Cultuur
Subrubriek: Mensen
Schrijf mee!