Stieg Larsson - De Millennium Trilogie

Stieg Larsson - De Millennium Trilogie In 2004 overleed de journalist en auteur Stieg Larsson (1954-2004). Hij heeft niet meer mogen meemaken hoe zijn Millennium-trilogie door het publiek is ontvangen. Met deze trilogie heeft Stieg Larsson een aantal boeken aan de misdaad literatuur toegevoegd van absolute wereldklasse. Het zijn echte page turners, als je begint met lezen wil je het boek niet meer dichtslaan. De trilogie bestaat uit de volgende titels: Mannen die vrouwen haten, De vrouw die met vuur speelde en Gerechtigheid.

Deel 1 Mannen die vrouwen haten.

In dit eerste deel maken we kennis met Mikael Blomkvist, een sympathieke en integere journalist die redacteur en mede-eigenaar is van het kritische tijdschrift Millennium. Samen met Lisbeth Salander, een bijzonder inteligent en alternatief personage duikt hij in een veertig jaar oud mysterie. Lisbeth Salander is met haar piercings en tatoeages beslist geen doorsnee persoon, maar haar grote kennis van computers in combinatie met de journalistieke vaardigheden van Mikael Blomkvist maakt het duo tot een ijzersterke combinatie. Stukje bij beetje ontrafelen zij het mysterie. In dit eerste deel passeren meerdere personen en verhaallijnen de revue, zonder echter dat je als lezer de draad kwijtraakt.

Uit de pers

Dit lijvige boekwerk smaakt beslist naar meer. - HP/De Tijd

Afwisseling, markante hoofdpersonen, meerdere verhaallijnen en een boeiende schrijfstijl maken Mannen die vrouwen haten tot een opmerkelijke, spannende en ingenieus geconstrueerde misdaadroman. Knap werk! Een glorieus debuut. - Crimezone.nl

Gewoon een erg goed boek - De Telegraaf

Stieg Larsson heeft 560 pagina´s nodig om in Mannen die vrouwen haten het verhaal van Mikael en Lisbeth te vertellen, maar aan het eind wens je dat het er veel meer waren geweest - Friesch Dagblad

Een boek dat je niet snel vergeet.
Deze reeks is echt iets om naar uit te kijken. - Ezzulia.nl

Deel 2 De vrouw die met vuur speelde

De vrouw die met vuur speelde is het sterke vervolg op Mannen die vrouwen haten. Alhoewel het een op zich zelf staand verhaal is, is het prettig als je uit deel 1 de personages kent. Lisbeth Salander is bezig met het oplossen van moeilijke wiskundige stellingen en Mikael Blomkvist houdt zich bezig met een themanummer over vrouwenhandel voor Millennium. Dan vinden er een drietal moorden plaats. De slachtoffers zijn twee journalisten die voor Millennium werkten en een advocaat. Op het gevonden moordwapen worden de vingerafdrukken van Lisbeth gevonden. Mikael is overtuigd van haar onschuld, hij ontdekt het verband tussen de moorden en het artikel wat door Millennium wordt voorbereid. Terwijl de politie zich concentreert op het vinden van Lisbeth, gaat de aandacht van Mikael naar de organisatie die zich bezig houdt met de vrouwenhandel.

Uit de pers

Met De vrouw die met vuur speelde is Stieg Larsson hard op weg een briljante reeks af te leveren - Veronica Magazine

Wat een magnifieke thriller - Aktueel

Honderden pagina´s lang houdt Larsson dit vuurtje warm. Hij schuift met zijn pionnen als op een schaakbord, en elk personage komt tot leven in perfect uitgewerkte karakterschetsen die ieder het verhaal opstuwen en voortjagen. Maar Salander is werkelijk het allerbriljantst geprofileerd. Ze heeft alles in zich om uit te groeien tot een cultfiguur van wereldklasse - Nu.nl

Opnieuw een thriller die met kop en schouders boven de rest uitsteekt, en laat zien dat met de dood van Larsson het misdaadgenre een groot verlies heeft geleden - Friesch Dagblad

Deel 3 Gerechtigheid

In dit laatste deel van de trilogie stijgt Stieg Larsson boven zichzelf uit. In een razend spannende ontknoping komen alle verhaallijnen tot een knap einde. Lisbeth wordt meer dood dan levend in kritieke toestand naar naar een ziekenhuis gebracht. Ze wordt gezocht voor moord en de media hebben haar afgeschilderd als een psychopate, moordenaar en satanist. Mikael blijft hardnekkig geloven in haar onschuld. Hij ontdekt een relatie tussen de vrouwenhandel de Zweedse veiligheidsdienst en het duistere verleden van Lisbeth. Ze zal voor een rechtbank moeten verschijnen, maar Lisbeth vertrouwt niets of niemand. Als je de trilogie uit hebt, dan heb je ruim 1700 pagina´s gelezen, maar de kans is groot dat je wenst dat het er meer waren geweest!

Uit de pers

Hoewel de complete trilogie van meesterlijk niveau is, is het onmiskenbaar dat Larsson al zijn kwaliteiten heeft gebundeld in dit zinderende slot. - Crimezone.nl

Hij krijgt vijf sterren, vier voor zijn waardevolle nalatenschap en één om aan de hemel te schitteren - de Volkskrant

De boeken zijn in Nederland uitgegeven door uitgeverij Signatuur / Utrecht

Het eerste deel Mannen die vrouwen haten is verfilmd door Niels Arden Oplev en draait sinds 6 augustus in een groot aantal Nederlandse bioscopen.
© 2009 - 2024 Costaric, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.