nieuws uitgelicht

TenPages: Investeren in schrijvers

TenPages: Investeren in schrijvers Kleine beleggers en schrijvers kunnen voortaan hand in hand gaan: op de financiële markt waar investeren steeds grotere risico’s meebrengt, zoekt men naar nieuwe mogelijkheden om zijn geld te laten opbrengen. Nu is er TenPages, een site waar schrijvers zonder uitgeverij zich kunnen laten sponsoren door mensen die in hen geloven.

Sellaband

Enkele jaren geleden startte de Nederlander Pim Betis met Sell A Band, een website waarop artiesten zonder platencontract enkele nummers kunnen uploaden. Slagen ze erin 50000 dollar te verzamelen door zogenaamde ‘believers’, mensen die een aandeel van 10 dollar aankopen omdat ze in de artiest geloven, dan wordt hun cd uitgebracht. De opbrengsten, binnengehaald door advertenties en verkoop van muziek, worden dan verdeeld tussen SellABand, de artiest en de believers.

TenPages

Dit initiatief bracht oud-Bol.com-medewerkster Valentine van der Lande op het idee om hetzelfde concept toe te passen op schrijvers. Sinds februari 2010 geeft zij schrijvers zonder uitgeverij de kans om tien pagina’s van hun manuscript te publiceren en te laten beoordelen door geïnteresseerde lezers. Slaagt de auteur erin om 2000 aandelen van 5 euro te verzamelen, dan wordt zijn werk uitgegeven. De auteur heeft vier maanden de tijd om voldoende ‘investeerders’ te vinden om zijn droom waar te maken. Lukt dat niet verdwijnt het manuscript van de site en krijgt de aandeelhouder vier van de vijf euro terug.

Dat het concept werkt werd bewezen in maart 2010 toen niet minder dan drie manuscripten binnen de drie weken het aantal aandelen verzamelde om uitgegeven te worden! Voor de uitgaven werkt TenPages samen met De Arbeiderspers, een overwegend literaire uitgeverij, The House of Books, met een brede waaier aan genres, en Pearson dat zich meer op studieboeken en managementboeken toespitst. In de Raad van Advies vind je de gerenommeerde auteur Ronald Giphart terug, toch een troef die de geloofwaardigheid van het opzet ten goede komt. Voor de verkoop zelf en de promotie van de gepubliceerde auteurs werkt men samen met de online boekhandel Selexyz.

Waarom?

De redenen van dit initiatief zijn voordehandliggend: een auteur die zijn manuscript bij een uitgeverij aanbiedt, maakt minder kans om het gepubliceerd te krijgen dan dat hij de lotto zou winnen. Immers, uitgeverijen worden overstelpt met manuscripten en hebben vaak de tijd niet meer om deze papierberg te doorworstelen, laat staan elk manuscript afzonderlijk degelijk te beoordelen zodat andere criteria gelden en wie een voet tussen de deur heeft door interessante contacten meer kans maakt. Een auteur moet dan ook enkele maanden wachten vooraleer (doorgaans) een standaardbriefje als antwoord binnen te krijgen.Weinigen hebben een agent die hun belangen verdedigt en persoonlijk bij de uitgeverij langsgaat om het manuscript aan te prijzen. Op deze manier is de kans groot dat waardevolle manuscripten in de afvalcontainer terechtkomen.

Daarvan was Valentine van der Lande zich ook bewust. Daarom vond zij het de allerhoogste tijd om de lezers zelf te laten bepalen wat zij wensen uitgegeven te zien en ging daarom met TenPages van start met een knipoog naar SellABand.

Niet de eerste

Toch was Van der Lande de eerste niet met dit idee. Eerder was er Bookabook dat met een gelijkaardig initiatief was gestart. In tegenstelling tot TenPages krijgt de auteur 20% auteurshonorarium in plaats van 10% bij TenPages en een voorschot van 500-1000 euro bij publicatie. De auteur hoeft zelfs maar een samenvatting van zijn boek op te sturen, zelfs al is het nog niet geschreven. Bij Bookabook krijgen de aandeelhouders het boek gratis toegestuurd.

Een maand voor het opstarten van TenPages kwam Schrijversmarkt op de proppen. Ook hier kan de auteur zonder uitgeverij zijn complete manuscript uploaden en laten beoordelen door lezers die dan vrij zijn om je al dan niet te steunen met een of meer aandelen van 5 euro. Je hebt 250 ‘supporters’ nodig om je boek bij Uitgeverij. Het Tweede Gezicht te laten uitgeven. In tegenstelling tot TenPages zie je je geld echter niet meer terug als de auteur zijn aantal niet haalt.

Onduidelijk

Een randbemerking moet wel worden gemaakt: bij sites zoals deze is het niet echt duidelijk hoe groot de oplage zal zijn. Bij TenPages is het klaar dat er een zekere steun is van buitenaf om het boek te promoten terwijl bij Schrijversmarkt blijkbaar alle heil van de schrijver zelf moet komen. Wel duidelijk bij TenPages is wat de schrijver aan zijn boek zal verdienen (hij krijgt 1000 euro ‘voorschot’ die uit de pot van de aandeelhouders komt en 10% honorarium op elk verkocht boek), terwijl dat bij Schrijversmarkt helemaal niet duidelijk is.
© 2010 - 2024 Vosje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
recensieSchrijfboek: Stephen King – Over leven en schrijven`Over leven en schrijven' is het schrijfboek van Stephen King. In dit boek geeft hij tips voor mensen die ook graag boek…
Wie is Herman Brusselmans en waarom? – Ed van EedenrecensieWie is Herman Brusselmans en waarom? – Ed van EedenIn oktober 1997 werd Herman Brusselmans veertig jaar. Ter ere van die verjaardag verscheen het boek 'Wie is Herman Bruss…

Literatuur: Adelijke Letterkunde in de MiddeleeuwenDe Nederlandse literatuurgeschiedenis begon in de middeleeuwen en heeft sindsdien vele ontwikkelingen meegemaakt. Intere…
Reacties

Writingsuus (infoteur), 26-03-2010 #3
Dat zeg ik niet. Het is alleen iets om over na te denken, omdat het nou eenmaal meespeelt. Kans op publicatie bij een reguliere uitgever is kleiner als je zelf dingen hebt uitgeven.
En natuurlijk is het frustrerend als je het telkens blijft proberen en niet wordt uitgegeven. Natuurlijk biedt tenpages dan een goede uitkomst. Alleen raad ik mensen wel aan om niet meteen na één of twee afwijzingen hierheen te lopen, omdat er ook veel nadelen aan kleven. Wat mensen met die informatie doen mogen ze zelf weten. Daar kan en zal ik niet over oordelen.

En ik blijf erbij dat 2000 aandelen echt enorm veel is. Ik snap echt niet waarom de lat zó vreselijk hoog wordt gelegd. En vooral omdat je dit in een paar maanden tijd moet halen. In dat geval kun je wellicht nog beter je boek uitgeven bij Free Musketeers. Ook dat is niet goed voor je imago, maar het enige wat je daar hoeft te doen is 80 e-mail adressen aanleveren. Het kost je omgeving dus geen geld. Reactie infoteur, 26-03-2010
Uw antwoord bevestigt mijn theorie over de uitgeverijen: in plaats van objectief te oordelen over een manuscript en het te accepteren op basis van zijn kwaliteiten, bekijkt men de precedenten van de auteur. Hoe belachelijk is dit: iemand bij voorbaat haast uitsluiten omdat hij in zelfbeheer heeft uitgegeven of via TenPages een kans heeft gekregen!
De politiek van de uitgeverij zou moeten zijn: een manuscript ANONIEM in ogenschouw nemen, ook de eigen fondsauteurs, en er een eerlijk oordeel over te vellen. Maar ja, dan zouden wellicht ook zogenaamd 'gevestigde' auteurs door de mand kunnen vallen…
Uiteraard is 2000 aandelen enorm veel en heeft een auteur dus een groot sociaal netwerk nodig. Ook hier ligt dus een enorme onrechtvaardigheid aan de basis van het systeem.
Waarmee het basisprobleem van de serieuze, hardwerkende auteur natuurlijk niet wordt opgelost, want was het niet de bedoeling dat een schrijver zich vooral moest bezighouden met datgene waarin hij goed is?

Writingsuus (infoteur), 26-03-2010 #2
Ik werk bij een uitgeverij, dus ik weet hoe het er aan toe gaat. De manuscripten worden állemaal volledig gelezen en als het door meerdere proeflezers als een goed boek wordt bestempeld, wordt het uitgegeven. Het klopt dat niet iedere uitgever zo te werk gaat.

En echt, het is een feit dat eigen beheer praktijken, of andere zaken waar voor betaald wordt, voor altijd een stempel op je zetten. Denk maar aan een programma zoals Idols. De winnaars zijn nog steeds 'die van Idols', die stempel raken ze nooit meer kwijt. Uitgevers zitten niet te wachten op schrijvers met zo'n stempel, omdat dat negatieve recensies met zich meebrengt (en echt, dat is al meermaals gebleken). Negatieve recensies, zeker van Biblion, betekent minder verkoop. Als je verder geen plannen hebt om bij een reguliere uitgever te komen, maak dan gebruik van dit initiatief, maar wil je wel doorbreken bij zo'n uitgever, kun je het beter laten en vooral niet opgeven.

Ook 9000 euro (je schrijft 900, maar neem aan dat je 9000 bedoeld) is nog steeds extreem veel en je kunt voor véél minder een boek maken. Productiekosten van een boek liggen tussen de 1 en de 4 euro. En als de uitgever werkelijk van plan is ruim 8000 boeken te laten drukken, betekent dit alleen maar heel erg veel verlies. De meeste beginnende auteurs mogen namelijk blij zijn als er 1000 boeken worden verkocht.

Auteurs mogen zelf weten of ze gebruik willen maken van een dienst als deze. Ik raad het mensen af, puur vanuit mijn oogpunt gezien. Ik ben niet de enige die er trouwens zo over denkt. Er zijn hele discussies over te vinden op het internet. Lees vooral de discussie eens op schrijvenonline.org. Waarin blijkt dat de initiatiefnemers geen enkele kritische vragen beantwoorden en op die manier alleen maar voor meer ontrouw en vraagtekens zorgen.

Ik meende dat sellaband failliet was, dat had ik ergens in een nieuwsbericht gelezen. Blijkbaar heb ik dat toch fout. Reactie infoteur, 26-03-2010
Met andere woorden: als je als auteur niet het geluk hebt tussen die duizenden manuscripten te worden uitgekozen, dan geef je beter niet in zelfbeheer uit? Wat voor een onzin is dat nu? Dan moeten schrijvers die wél kwaliteit leveren maar niet commercieel genoeg omdat ze aanzetten tot dénken hun manuscripten maar ongelezen laten? Brusselmans wordt uitgegeven omdat hij verkoopt, maar nu gaat u me toch niet vertellen dat hij kwaliteit aflevert? Onzin en een grote bek opzetten is belangrijker dan kunnen schrijven in zijn geval.
Ik schreef al diverse romans en een monografie over Paul Koeck, kreeg complimenten van betrokken auteur en van Paul De Wispelaere, maar uitgegeven worden? Vergeet het maar! Hoewel mijn werk een belangrijke bijdrage levert aan de literatuurgeschiedenis omdat er helemaal niets over Koeck op de markt is en hij toch verantwoordelijk is voor 20 doorgaans gesmaakte romans, vertikt men het dit uit te geven. Eén uitgever had zelfs het lef om me telefonisch te melden dat betrokken auteur jammer genoeg voor mij nog niet was overleden… Kan het cynischer? Met andere woorden: uitgeverijen geven niet de beste werken uit maar louter die die verkopen…

Writingsuus (infoteur), 26-03-2010 #1
Sellaband is onlangs failliet gegaan en eerlijk gezegd verwacht ik dat van dit concept ook. Het klinkt allemaal leuk als je de voordelen bij elkaar optelt, maar feitelijk gezien kleven er veel meer nadelen aan. Je schrijft dat mensen hun geld terugkrijgen als het boek niet wordt uitgegeven. Gedeeltelijk ja, want één euro per aandeel houdt Tenpages zelf. En ook belangrijk: je hebt 2000 aandelen nodig van tenminste 100 aandeelhouders. Ieder aandeel kost 5 euro. De website verdient dus 10.000 euro aan een boek áls het aantal aandelen wordt gehaald. Ik kan je nu al vertellen: zo duur is het echt niet om een boek uit te brengen.

Schrijvers worden keihard genaaid met dit concept en de meesten hebben het niet eens door. Want behalve de genoemde dingen hierboven, krijg je ook te maken met Biblion en uitgevers. Heb je één keer via zo'n concept uitgegeven, dan zullen er veel uitgevers zijn die niet meer met je in zee willen. En Biblion zal dit hoogstwaarschijnlijk gebruiken in de recensies als je wél ergens anders wordt gepubliceerd. Er wordt al snel gedacht door uitgeverswereld dat als je iets als tenpages nodig hebt, je niet goed genoeg bent. Anders was je wel uitgegeven bij een reguliere uitgever. Reactie infoteur, 26-03-2010
Dat TenPages van de aandeelhouders één euro inhoudt staat duidelijk vermeld in mijn artikel dacht ik.
Dat schrijvers genaaid worden? Zij betalen de uitgavekosten niet, maar wel hun aandeelhouders en de auteurs krijgen alvast 1000 euro voorschot, waarna 900 euro overblijft waarmee het boek wordt uitgegeven neem ik aan.
Ik zie niet goed in waarom uitgevers auteurs zouden weigeren die hier publiceren. De verhalen zijn toch bekend van succesauteurs die voordien werden geweigerd door de officiële uitgeverijen? En zeg nu niet dat talent bovendrijft want bij de uitgeverijen heeft men de middelen niet om alle manuscripten werkelijk serieus te lezen. Vriendjespolitiek en 'kun jij niet eens een goed woordje voor me doen?' zijn nog altijd belangrijker dan echt talent en vergeten we vooral niet dat de commercie de overhand heeft gehaald en dat kwalitatief mindere boeken vaker worden uitgegeven omdat ze een thema behandelen dat goed in de markt ligt.
Sell A Band staat nog altijd online en er komen nog artiesten bij die aandeelhouders 'believers' ronselen… Ik dacht niet dat dat op een failliet wijst…

Vosje (460 artikelen)
Laatste update: 03-04-2010
Rubriek: Kunst en Cultuur
Subrubriek: Taal
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.
Artikelen met het label 'Nieuws uitgelicht...' zijn geschreven naar aanleiding van een nieuwsfeit en bevatten mogelijk gedateerde informatie.