Boek in eigen beheer verkopen
Als je een boek in eigen beheer hebt uitgegeven, moet je zorgen voor promotie. Het boek moet de aandacht krijgen van de lezers, anders wordt het niet verkocht en krijg je geen winst. Het is niet altijd even gemakkelijk om een boek te promoten en het vergt veel van je tijd.Hoe kun je een boek in eigen beheer verkopen?
Familie en vrienden
De makkelijkste manier om je boek te verkopen is via familie, vrienden, collega’s en andere kennissen. Mensen die je kent kopen je boek meestal wel, omdat ze het leuk vinden om iets van een bekende in de kast te hebben staan. Je hebt hiermee echter niet de garantie dat het boek ook gelezen wordt. Wel zit de kans erin dat er door middel van mond tot mond reclame wordt gemaakt.
Winkels
Als je een boek in eigen beheer hebt uitgegeven, is het erg moeilijk om in de winkel terecht te komen. Veel winkels werken alleen met het centraal boekhuis, of doen moeilijk als ze weten dat het om een boek in eigen beheer gaat. Een onbekende auteur die in eigen beheer uitgeeft zorgt immers bijna nooit voor een goede omzet. Het is mogelijk je aan te melden bij het centraal boekhuis, maar hier zitten hoge kosten aan verbonden, die alleen interessant zijn als er meerdere boeken zijn uitgekomen. Hierdoor kun je al niet op verkoopsites zoals bol.com komen te staan en worden er geen reclamefolders verstuurd naar winkels in Nederland.
Toch is het niet onmogelijk om met je boek in een winkel te liggen. Schrijf boekenhandels in de buurt aan en vertel daarin over jezelf en je boek. Probeer vooral met een goede deal te komen. Boekhandels krijgen doorgaans 40% van de verkochte boeken. Als je boek in eigen beheer is uitgegeven is dit vaak lastig te halen, omdat er veel kosten in het boek hebben gezet, maar 20% is bijvoorbeeld wel vaak haalbaar. Kom dus met een voorstel waardoor de winkel er ook baat bij heeft om het boek te verkopen. Je kunt ook afspreken dat de winkel je pas betaald nadat er exemplaren zijn verkocht.
Persbericht
Schrijf een persbericht en stuur dit naar lokale kranten en tv-zenders. Met een beetje geluk willen ze het persbericht plaatsen. In een persbericht vertel je over jezelf, je boek en waar het boek te koop is (ook dit kun je gebruiken als deal met een boekhandel). Verkoop jezelf op een degelijke manier en zorg ervoor dat de mensen nieuwsgierig worden.
Recensies
Recensies kunnen een perfecte manier zijn om reclame te maken voor je boek. Zoek daarom tijdschriften op die iets te maken hebben met het boek, of schrijf kranten aan. Let er wel op dat een recensie-exemplaar gratis dient te zijn. Eventueel kun je wel vragen of het boek teruggestuurd mag worden, maar hier moet je niet te hard vanuit gaan. Houd dus altijd een aantal recensie-exemplaren apart en weet dat je hier geen winst over zult krijgen.
Internet
Internet is de perfecte manier om reclame te maken. Maak een eigen website over je boek, zodat mensen die op Google zoeken (na het lezen van een persbericht bijvoorbeeld) meteen alle informatie vinden die ze nodig hebben. Ook kun je op speciale boekenfora je boek promoten. Let er echter wel op dat je niet alleen je boek promoot en dan weer weg gaat: veel websites waarderen dit niet en zien het als SPAM.
Herpubliceren
Soms kan het een verschil maken als je de nodige fouten uit je boek haalt of voor een nieuwe omslag zorgt. Vaak krijg je van je lezers tips om het nodige te verbeteren, negeer deze tips niet, maar doe er echt iets mee.
Veel tijd
Houd er rekening mee dat promoten veel tijd in beslag neemt. Het kan best dat na je boek na de nodige promotie nog steeds niet goed wordt verkocht. Heb hier vrede mee. Sommige boeken lopen nou eenmaal beter dan de anderen. En wat nu geen succes is, kan later altijd wél een succes worden.