Orkestratie en Klankkleur bij Claude Debussy

Orkestratie en Klankkleur bij Claude Debussy In dit artikel wordt bondig de orkestratie en klankkleur bij composities van Claude Debussy ingegaan. Aan de hand van voorbeelden van verschillende van Debussy's composities wordt de componist zijn gedachtegoed over deze materie belicht.

Debussy's stijl

Weber was de inspiratiebron voor Debussy’s orkestratiepraktijk. Debussy bewonderde vooral de ouverture van Der Freischütz. In tegenstelling met zijn lof voor Webers stijl haalde hij fel uit naar de ‘orkestcocktail’ van Wagner en Strauss. Ondanks deze bewondering en afgunst creëerde Debussy een eigen stijl op basis van traditionele elementen: violen verdeeld in vele partijen, genereus gebruik van harpen, individualisering van de houtblazers, de koperblazers ‘gesluierd’ en, uitgezonderd in La mer en Ibéria, wordt het slagwerk discreet toegepast.

Enkele uitzonderingen

Naast deze ‘algemene’ stijl springen enkele composities op basis van de klankkleur er bovenuit. De bijzondere splitsing van de cello’s in het eerste deel van La mer is, door de klank die deze opdeling voortbrengt, een eerste voorbeeld. Een tweede is een passage uit dezelfde compositie waarbij het samenspel tussen de Engelse hoorn en twee cello’s opvallend is. Een derde is de combinatie van hoorns en lage violen op het einde van de Prélude.

Doelgericht

Debussy combineerde instrumenten of verdubbelde passages niet zomaar. Hij zocht naar een specifieke kleur, die een bepaalde sfeer oproept. Het gebruik van het lage register van de fluit om melancholie uit te drukken is slechts één voorbeeld om een bepaalde atmosfeer te creëren.

Ideale klank

Resonantie van de piano

Een andere passie van Debussy was de (resonantie van de) piano. Deze fascinatie wordt gereflecteerd in zijn eigen piano, een Blüthner met Aliquotsysteem, waarbij een extra snaar meetrilt zonder aangeslagen te worden. Een ander verlangen was de intentie om de zangstem als orkestinstrument te gebruiken. Printemps is een goed voorbeeld van een werk waar hij de stem in het orkest integreerde.
Debussy’s verlangen naar de ideale klank hield een revolutie voor het orkest in. Strijkers moesten in een cirkel rond de andere instrumenten zitten. Fagotten plaatste hij naast de cello’s; klarinetten en hobo’s naast de violen.

Een essentiële bouwsteen

Klankkleur is een essentiële bouwsteen van Debussy’s muziektaal. In zijn Etudes voor piano is dit goed te zien. Verborgen achter een pedagogisch kader zijn deze twaalf stukken een ontdekking van abstracte intervallen of – in de laatste vijf – van de sonoriteit en de klankkleur van de piano. Debussy stelde dus veel eisen aan zijn muziek, maar hij liet de uitvoerder niet in de kou. Hij hielp deze met instructies en gaf beschrijvingen die hielpen de gevraagde doelstellingen te bereiken.
© 2012 - 2024 Faell, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Thermodermie / Methode DebussyAls dieet, lichaamsbeweging en afslankcrèmes niet helpen om plaatselijke vetkussentjes en cellulitis te verwijderen, dan…
Het langste pianostuk ter wereldHet langste pianostuk ter wereldHeb je je wel eens verveeld tijdens een concert? Het was toch niet bij de opvoering van Vexations, het pianostuk van Eri…
Onderhoud van een piano, hoe en wat?Onderhoud van een piano, hoe en wat?Om uw speelplezier te behouden is onderhoud aan uw piano erg belangrijk. Gelukkig vraagt een piano slechts zeer beperkt…
Wat is een Akoestische Piano?Wat is een Akoestische Piano?Er zijn heel veel instrumenten. Eén daarvan is de akoestische piano. Een akoestische piano is een snaar instrument. Als…

Biografie: Frank de BoerFrank de Boer is de tweelingbroer van Ronald de Boer. De Boer heeft een succesvolle carrière achter de rug als speler. I…
Oswaldo GuayasamínOswaldo Guayasamin (1919-1999) is waarschijnlijk de bekendste schilder van Ecuador en geniet ook buiten Zuid-Amerika gro…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nadar, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Orchestration and timbre (uit 'Debussy, Claude' in The New Grove)
Faell (3 artikelen)
Gepubliceerd: 12-07-2012
Rubriek: Kunst en Cultuur
Subrubriek: Biografie
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.