Creativiteit: vorm van intelligentie die je kunt ontwikkelen

Vorm van intelligentie
In de 19e eeuw werd creativiteit gezien als een uitzonderlijk aangeboren talent, en nog steeds geloven veel mensen in deze Romantische visie. Omdat het creatieve proces te onvoorspelbaar is, hield de wetenschap zich lange tijd afzijdig. Dat veranderde met de komst van de chaostheorie die ruimte laat voor onvoorspelbaarheid. De acceptatie was een feit in 1950 toen de Amerikaanse psycholoog John Guilford meldde dat creativiteit beschouwd moet worden als een vorm van intelligentie, die echter niet gemeten kan worden in klassieke intelligentietests:“Creatief denken heeft te maken met denkvermogens die iedereen heeft en kan ontwikkelen, namelijk waarnemen, associëren, beelden, verbeelden, overeenkomsten herkennen en het geheugen gebruiken.”
Dit was het startsein voor vele onderzoeken naar creativiteit en onderliggende denkvermogens. Bovendien ontstonden er centra die ervan uitgaan dat elke mens de mogelijkheden bezit om creatief te zijn en deze vermogens kan stimuleren.
Definitie
Doordat creativiteit nog steeds ongrijpbaar is, laat het zich op vele manieren definiëren. Enkele van de vele pogingen in omloop:T.S. Eliot: Creativiteit is een vorm van elegant stelen.
E. de Bono: Creatief denken is op een provocatieve manier jezelf in twijfel trekken.
A. Osborn: Creatief denken is toegepaste verbeelding.
Kunzendorf: Creatief is alles wat achteraf zowel verrassend, origineel als ter zake blijkt, wat het vooraf niet leek te zijn.
Complex en onvoorspelbaarE. de Bono: Creatief denken is op een provocatieve manier jezelf in twijfel trekken.
A. Osborn: Creatief denken is toegepaste verbeelding.
Kunzendorf: Creatief is alles wat achteraf zowel verrassend, origineel als ter zake blijkt, wat het vooraf niet leek te zijn.
Alleen al uit deze kleine greep blijkt hoe complex en onvoorspelbaar creativiteit is. Wetenschappers hebben daaraan nog enkele eigenschappen toegevoegd die steeds blijken terug te keren:
- het doorbreken van denkpatronen, en
- het leggen van gunstige verbanden die eerder niet bestonden.
Routine
Routinematig informatie opnemen, verwerken en terughalen maakt ons leven efficiënter. Tafeltjes uit het hoofd leren, Franse vervoegingen, je stropdas knopen, drie keer zoenen, het maakt dat we verschillende dingen tegelijkertijd kunnen doen. Na de eerste autorijles ben je bekaf door alle vreemde handelingen die je hebt moeten verrichten. Maanden later rijd je gedachteloos de bekende weg naar huis. Autorijden en de weg naar huis vinden, is tot een patroon ingesleten.Patronen
Zo kunnen we ontzettend veel en alle mogelijke informatie in patronen opslaan. Dankzij patronen kunnen we objecten en situaties snel herkennen, ontbrekende informatie aanvullen, conclusies trekken en zelfs voorspellingen doen. We ontwikkelen voorkeuren, onze eigen manieren van doen, gewoontes. Zo lossen we ook op onze specifieke manier problemen op. Vaak gaat dat vlot op de door ons beproefde wijze. Maar niet altijd…
Blinde vlek
Want doordat we ons niet meer echt bewust zijn van onze individuele denkpatronen, roesten we vast in onze gewoontes. Ontstaan er blinde vlekken. Door onze ingesleten manier van denken en kijken, staan we niet meer open voor andere manieren. Het gigantische succes van logische denkpatronen, de ervaring - wat we noemen ‘het gezonde verstand’ - leidt tot een dominante voorkeur voor logisch denken. Terwijl dit niet altijd de beste manier is om tot een oplossing te komen.