Hello Kitty: een razend populair Japans animatie katje
In het Japans heet ze Harō Kiti. Maar ze zal vooral bekend zijn als Hello Kitty. Een Japanse animatiekat met een groot wit hoofd, zwarte ogen, een neusje en snorharen, geen mond, en een strik in haar die de hele wereld heeft veroverd met haar schattigheid. Het bedrijf achter Hello Kitty is verantwoordelijk voor een heel scala aan Hello Kitty-producten, van tekenfilms, speelgoed, kantoorartikelen, knuffels, sieraden tot broodroosters, laptops en telefoons. Naast producten, zijn er restaurants, treinen en zelfs vliegtuigen die volledig in het teken van Hello Kitty staan.
Het verhaal van Hello Kitty: Kawaii
Vanaf de jaren 70 doordrong het ‘schattigheidsgevoel’ in de Japanse cultuur. In Japan staat het bekend als
Kawaii. Het betekent schattig,
cute. Alles moest lieflijk zijn in Japan, zo gingen Japanse schoolmeisjes lieve hartjes tekenen bij hun schrijfwerk. Ook in
anime, wat staat voor Japanse tekenfilms, is Kawaii een essentieel onderdeel. Een voorbeeld van Kawaii zijn de grote ogen van de tekenfilmhelden.
Ikuko Shimizu
In 1974 tekende ontwerpster Ikuko Shimizu voor het bedrijf Sanrio voor het eerst Hello Kitty. Een schattig katje geheel in het teken van de
cutenesscultuur die in Japan de boventoon voerde. Hello Kitty verscheen voor het eerst op een vinyl portemonneetje en werd eerst in 1975 in Japan verkocht en een jaar later in de Verenigde Staten gepresenteerd. Hello Kitty is sindsdien de voornaamste bron van inkomsten voor het bedrijf Sanrio. En deze zijn niet gering.
Sanrio
Sanrio werd in 1960 opgericht door Shintaro Tsuji. Het bedrijf begon onder de naam Yamanashi Silk Company als cadeauproducent. In 1973 werd de naam gewijzigd naar Sanrio. Een jaar later was Hello Kitty ontworpen. Hello Kitty is sindsdien een van de meest succesvolle marketing merken in de wereld. Het bedrijf maakt een miljoenenomzet en heeft zo’n 450 anime figuren, variërend van The Little Twin Stars (bedacht door de oprichter Shintaro Tsuji zelf), Cinnamoroll, Tuxedo Sam, Sugarbunnies en Chococat. De oprichter Shintaro Tsuji is inmiddels 82 jaar, maar staat nog steeds aan het roer van zijn bedrijf. Een bedrijf dat hij destijds oprichtte om vriendschap te promoten. Hoe beter dan met cadeaus dacht hij. In een interview met de Financial Times van 28 februari 2010 legt hij uit dat het motto van het bedrijf uiteen is gezet in het ontwerp van Hello Kitty. Ze vertegenwoordigt allereerst Kawaii, schattigheid. Haar strik rechtsonder haar oor staat voor vriendschap. Een strik verbindt mensen. Daarnaast heeft Hello Kitty geen mond. Ze kan niet praten, en neemt je daarom bij de hand om je te helpen. Dat is de boodschap van Hello Kitty: schattigheid, vriendschap en elkaar helpen. Dit is tevens het motto van de Japanse cadeauproducent. En dat ze veel cadeaus hebben, ziet de interviewer aan de directeur: Hij draagt een Hello Kitty stropdas, een Hello Kitty horloge en Hello Kitty manchetknopen.
Behalve alle mogelijke cadeauproducten, van knuffels tot broodroosters is Sanrio de grootste wenskaartenfabrikant van Japan. In 2006 lanceerde het Sanrio Digital. Daarnaast heeft het bedrijf twee themaparken in Japan, Sanrio Puroland in Tokyo en Harmonyland in Kyushu.
De ongekende populariteit van Hello Kitty
Hello Kitty is een wereldwijd befaamd katje. Zo is ze is sinds 1983 speciale ambassadeur voor Unicef. Ze telt vele fans, waaronder een schare aan beroemdheden, zoals Paris Hilton en Cameron Diaz. Naast een hele collectie videospellen, gezelschapsspellen en tekenfilms, prijkt haar gezicht op de meest bijzondere producten.
In samenwerking met Hello Kitty
Met Hello Kitty als boegbeeld werkt Sanrio veel samen met andere merken. Zo verkoopt H&M een heel scala aan Hello Kitty kleding, van ondergoed, pyjama’s tot babykleertjes en sokken met de grote witte kat erop. Sanrio en Fender hebben samen een serie Hello Kitty gitaren gelanceerd en er is zelfs een Hello Kitty Airbus A330-200. Mattel bracht in 2007 en 2008 een speciale Barbie met Hello Kitty accessoires op de markt. Bij The Bank of America kan men een speciale Hello Kitty rekening openen, inclusief een pasje voorzien van Kitty’s gezicht. De lijst gaat door. Zo is er ook de Samsung S5230 Star mobiele telefoon met als thema, je raadt het al: Hello Kitty. In samenwerking met M.A.C. Cosmetics heeft Sanrio's Hello Kitty nu ook een eigen make-up lijn gecreëerd. En ook de Amerikaanse modeontwerpster en eigenaresse van Phat fashions, Kimora Lee Simmons, heeft een luxe sieradencollectie ontworpen met een eerbetoon aan Hello Kitty. De lijst met producten met Hello Kitty erop zijn eindeloos. Je kunt er naast de Hello Kitty cadeauwinkels zelfs een restaurant mee inrichten.
Hello Kitty in Taiwan: van vliegtuig tot kraamkliniek
In de hoofdstad van Taiwan, Taipei, is er een restaurant genaamd
Hello Kitty Sweets. Het decor van het restaurant staat geheel in het teken van Hello Kitty. Zelfs de gerechten zelf zijn geïnspireerd op het uiterlijk van de vriendelijk ogende Japanse kat. En er is meer in Taiwan. De Taiwanese luchtvaartmaatschappij EVA Airways heeft een Hello Kitty vliegtuig. Alles is Hello Kitty, de uniformen van de stewardessen, het eten, de bagagekaarten tot en met de zeepjes in het toilet. In Yuanlin opende in 2008 een kraamkliniek met als thema Hello Kitty. De inrichting, het beddengoed, en zelfs de uniformen van de verpleegsters hebben allemaal Hello Kitty als thema. De directeur van de kliniek hoopt op deze manier de bevallingsstress te verzachten.
Hello Kitty prentenboeken
Waar veel bekende kinderfiguren zoals Nijntje zijn begonnen in prentenboekjes voor de allerkleinsten, is dit voor Hello Kitty anders. Toch zijn er sindsdien ook veel boeken verschenen met Hello Kitty in de hoofdrol. Hieronder een kleine selectie:
- Hello Kitty gaat op reis (met magneetjes)
- Het grote boek van Hello Kitty
- Hello Kitty gaat naar school
- Hello Kitty gaat spelen (met geluiden)
- Hello Kitty: mijn eerste pianoboek
- Hello Kitty: mijn kijkboek met 150 woordjes, èn
- speciaal voor volwassenen:
- Hello Kitty: een lief & vrolijk boek