Lokale Journalistiek: definitie en ontwikkelingen
Er zijn verschillende vormen van journalistiek, waaronder lokale journalistiek. Lokale journalistiek spitst zich toe op een klein (meestal regionaal) gebied en heeft vaak, naast informeren, als doel te zorgen voor het saamhorigheids- en identiteitsgevoel binnen de regio. Veel traditionele lokale nieuwsvoorzieners hebben moeite hun werk voort te zetten, voornamelijk omdat zij traditioneel lokale kranten uitgeven en er inmiddels andere en meer complete media zijn die ook nieuws brengen.
Wat is lokale journalistiek?
Lokale journalistiek is journalistiek die zich richt op lokale buurten en gemeenschappen. Wat lokale journalisten hiermee willen bereiken is ten eerste meer saamhorigheid creëren en mensen een identiteitsgevoel bieden. Daarnaast willen ze graag informatie bieden die mensen uit een bepaalde gemeenschap nodig hebben om volledig op te gaan in de democratie, de samenleving en in hun streek. Tradioneel worden vaak kranten gebruikt om lokaal nieuws over te brengen.
Waar kun je lokale journalisten vinden?
- Bij lokale kranten (hier zal het in het grootste gedeelte van dit artikel op worden ingegaan)
- Bij lokale radio of tv
- Online: bij lokale of 'hyperlocal' websites, apps of sociale media
Waar richt de lokale journalistiek zich op?
Lokale journalisten hebben een aantal gebieden waar ze vaak over berichtgeven. Natuurlijk zijn dit allemaal gebeurtenissen die spelen in de gemeenschap. De onderwerpen zijn over het algemeen in te delen in deze categorieën:
- Het sociale en politieke leven
- Lokale evenementen
- Gemeenschapszaken (zoals geboortes, huwelijken en sterftegevallen)
- Onderzoekend verslag doen over verhalen die spelen in de gemeenschap
Wat is het belang van lokaal nieuws?
- Kennis opdoen over jouw gemeenschap
- Als lokaal journalist ben je zichtbaar, staat meer in de gemeenschap
- Wanneer er onderzoekend verslag wordt gedaan (onderzoeksjournalistiek)
- Het creëert ruimte voor een debat
- Het biedt 'normaal' nieuws en 'normale' verhalen uit de gemeenschap
De crisis in lokaal nieuws
In de lokale journalistiek heerst een crisis. Dit heeft een aantal oorzaken. De eerste én belangrijkste oorzaak hiervan is de financiële problemen. De inkomsten van lokaal nieuws nemen af, ten eerste door de verminderde inkomsten van advertenties en ten tweede door de vermindering van het aantal lezers. Daarnaast komen veel gratis kranten uit op de markt (vooral op de lokale markt), deze beconcurreren de lokale kranten. Ten derde zijn er veel tv-zenders bijgekomen die 24 uur per dag nieuws kunnen uitzenden, waardoor dus veel sneller en illustratiever het nieuws kan worden ontvangen. In de meeste gevallen is dit ook goedkoper dan een lokale krant.
Maar een heel belangrijke oorzaak is dat er veel online en mobiele applicaties of websites bijgekomen zijn die elk moment van de dag te raadplegen zijn en ook vaak goedkoper zijn dan bijvoorbeeld lokale kranten. Wat ten slotte ook nog voor de crisis zorgt is dat lokale kranten vaak worden overgenomen door grotere bedrijven. Het aanbod van aanbieders op de regionale markt wordt steeds kleiner, de aanbieders die er nog zijn worden steeds groter. Het bezit van lokale kranten wordt dus geconcentreerd.
Lokaal nieuws nu en in de toekomst
Door de crisis in het lokale nieuws, zijn veel lokale kranten al in kwaliteit achteruitgegaan. Dit komt omdat veel kranten door de crisis een aantal van hun journalisten ontslaat. De journalisten die overblijven gebruiken steeds vaker nieuws dat afkomstig is van persbureaus en herschrijven deze. De content in de kranten is minder origineel. Het is een vicieuze cirkel. Vaak worden meer advertenties geplaatst in lokale kranten. De journalistieke inhoud gaat hierdoor achteruit, waardoor naar verwachting weer meer lezers afhaken. Hierdoor zullen weer minder journalisten in dienst komen, minder kwaliteit zal geboden worden en zo gaat het proces door. De uitdaging voor lokale journalistiek ligt in het volgen van ontwikkelingen van de nieuwe media en het aanpassen hierop.