De Gouden Koets van het Koningshuis

Wilhelmina
De eerste Nederlandse koning, Willem I, zoon van stadhouder Willem V, werd in 1815 gekroond. Na hem zaten zijn zoon Willem II en diens zoon Willem III op de Nederlandse troon. Toen koning Willem III stierf, was zijn dochter Wilhelmina pas tien jaar oud. In de acht volgende jaren trad haar moeder koningin Emma als regentes op. In deze periode legde Wilhelmina overal in het land bezoeken af en legde veel contacten. Hierdoor steeg haar populariteit, en dat was belangrijk na de regeerperiode van haar vader. Het sprak de mensen aan, geregeerd te gaan worden door de jonge vorstin.Amsterdam
De inwijding van de nieuwe koningin stond gepland voor 24 januari 1898. In Amsterdam ontstond het idee de jonge koningin een passend cadeau aan te bieden ter gelegenheid van de inhuldiging. Passend, en ietwat nostalgisch, werd gekozen voor een speciaal rijtuig. Er werden speciale kaarten gedrukt, waarom de Amsterdammers een bijdrage konden invullen. De opzet slaagde, een bedrag van zo'n hondertwintigduizend gulden (€ 54000), een voor die tijd waarlijk vorstelijk bedrag, werd bijeengebracht.Koets
Afgesproken was aan Wilhelmina een speciale koets aan te bieden. Deze koets zou gemaakt worden door de rijtuigenfabriek van Hendrik Jan en Jacobus Spijker. Later werd i.v.m. Internationale overwegingen de fabriek omgedoopt naar Spyker. Na afloop van de bouw van de koets zou het bedrijf zich gaan specialiseren in auto's, en het Nederlandse automerk Spyker produceren.Nederlands
Men was vastbesloten aan Wilhelmina een zo vaderlands mogelijk geschenk aan te bieden. Dat hield in dat alle onderdelen van de koets zoveel mogelijk ergens in het koninkrijk geproduceerd moesten zijn, en door Nederlandse werklui verwerkt. Dat lukte, behalve één grondstof: nergens werd binnen het koninkrijk goud gevonden, dus dat moest worden geïmporteerd.Snufjes
De koets werd uitgevoerd met een aantal, zeker voor die tijd, bijzondere snufjes. Omdat Wilhelmina in de koets wilde kunnen staan, dreigde de koets te hoog te worden voor diverse poortjes. De oplossing werd gevonden door de kroon op het dak demontabel te maken. Nog steeds moet de kroon bij het in- en uitrijden van de Koninklijke Stallen even worden losgedraaid. Daarnaast werd de koets uitgerust met een systeem van dubbele vering. Ook werd elektrische verlichting aangebracht, en werden de wielen met rubber wielbanden omkleed. Comfort was belangrijk!Voorstellingen
Niet alleen de materialen in de koets waren zoveel mogelijk uit het koninkrijk verzameld. Ook de versieringen moesten het koninkrijk in al zijn facetten vertegenwoordigen. Dat wil zeggen dat de vormgeving van de onderdelen iets wezenlijks van het koningschap moest laten zien. Zo werden de wieldoppen uitgevoerd met verwijzing naar de zon, de wieldoppen stelden de zonnestralen voor. Onderdelen werden versierd met afbeeldingen van dieren, die trouw, waakzaamheid en voorzichtigheid voorstellen. Op het dak werden vrouwenfiguren geplaatst die handel, arbeid, scheepvaart en landbouw voorstellen, op het moment van vervaardigen van de koets de belangrijkste middelen van bestaan in het koninkrijk. De vier vrouwenfiguren hielden bovendien een kussen omhoog met kroon, scepter en het rijkszwaard.Schilderingen
Op de panelen van de koets werden voorstellingen aangebracht, ontworpen door professor N. van der Waay (hoogleraar aan de Amsterdamse Rijksacademie voor Beeldende Kunsten).De voorstellingen op de panelen stelden voor:
- Hulde aan Nederland
- Hulde der Koloniën
- De Historie
- De Toekomst
Hulde aan Nederland
De schildering 'Hulde aan Nederland' werd op het rechterzijpaneel weergegeven, als Nederlande Maagd, verbonden aan het Huis van Oranje. Lelies en rozen werden hierbij afgebeeld, voorstellende reinheid, maagdelijkheid en onschuld. Op de rechterzijde van dit paneel werden ook nog figuren geschilderd, die vrede, onderwijs, nijverheid, geloof, landbouw, handel, veeteelt voorstelden. Aan de linkerzijde werden muziek, wetenschap, dichtkunst, beeldende kunsten, leger, wijsheid, recht, orde en tucht geplaatst.
Hulde der Koloniën
Op het linkerzijpaneel werd opnieuw de Nederlandse Maagd geplaatst, als centrale figuur in een eerbetoon aan de overzeese Nederlandse gebiedsdelen. Je kon hier wapens, een buffel en een aantal inlanders zien, hoogwaardigheidsbekleders, producten, etc. Verder werd op deze afbeelding duidelijk gemaakt hoe Nederland over beschaving, onderwijs en vrijheid bracht. Op deze afbeelding werd in 2011 kritiek geuit. Het zou niet meer van deze tijd zijn om de koningin op prinsjesdag te laten rondrijden in een koets met afbeeldingen die herinneren aan de koloniale tijd, met al zijn nadelen. Het zou natuurlijk even vreemd zijn om alle afbeeldingen uit het verleden die tijden van minder of geen beschaving laten zien uit de geschiedenis te verwijderen. Ook premier Mark Rutte liet zich in die strekking hierover uit.
De Historie
Op het achterpaneel werd de aanstaande inhuldiging van koningin Wilhelmina geschilderd, samen met Clio en Vader Tijd, die samen de hulde van het volk en de muze van de geschiedenis voorstelden. Ook afgebeeld werden Trouw met het koninklijke wapen, en Mercurius, de Romeinse god van de handel. Daarnaast waren afbeeldingen te zien van Amsterdam, de stad die de koets aan Wilhelmina schonk: het Paleis op de dam, de Nieuwe Kerk, het IJ.
De Toekomst
Op de voorkant van de koets werd De Toekomst afgebeeld. Belangrijk element hierin: de levensverzekering, waarop door zieken en behoeftigen aanspraak gemaakt moest kunnen worden.
Daarnaast: het algemeen onderwijs.
De binnenzijde
De Gouden koets werd aan de binnenkant bekleed met zijde, dat met miljoenen steekjes allerlei prachtige voorstellingen liet zien. Voor de tijd waarin de koets werd gebouwd zeer bijzonder: in het plafond werd een elektrisch kristallen lampje aangebracht.Ook waren hier de letter W van Wilhelmina en de tekst Huldeblijk van de Amsterdamse Volk aan Hare Majesteit Koningin Wilhelmina. Natuurlijk mocht een verwijzing naar de bouwer niet ontbreken: onder de portieren werd op een plaatje 'Gebr. Spijker ontwerpers en makers' en 'Amsterdam Ad 1898' aangebracht.