Journalistiek: Infotainment & Zacht en hard nieuws

Hard en zacht nieuws (hard news en soft news)
De termen 'hard nieuws' en 'zacht nieuws' zijn in het midden van de 19e eeuw opgekomen.- Met hard nieuws wordt bedoeld: nieuws dat rationeel, afstandelijk, serieus, proportioneel, tijdig, gecontroleerd, gebalanceerd en accuraat is. Het is gericht op het bewustzijn van burgers op belangrijke kwesties.
- Zacht nieuws wordt aangeduid als emotioneel, betrokken, populair, lichtzinnig en gepersonaliseerd. Het is gericht op het entertainen van mensen. Vaak zijn er duidelijke economische redenen voor het publiceren van het nieuws. Deze term wordt vaak samengenomen met infotainment, maar de begrippen hebben een verschillende geschiedenis.
Sommige onderzoekers spreken van de komst van een 'tabloidization'. Hier zullen media met hard nieuws langzaam maar zeker steeds meer lijken op media die nu zacht nieuws publiceren.
Hard nieuws
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Een efficiënte manier om op de hoogte te blijven over het publieke leven | Een afstandelijke stijl, deze zal sommige burgers afhouden van dit nieuws. |
Streeft naar het vinden van de waarheid | Het in beeld brengen van grote sociale problemen is moeilijk voor makers van hard nieuws |
Wordt beheerst door codes van ethiek en gedrag | Slecht in het bericht geven van opkomende sociale bewegingen. |
Proportionaliteit is van toepassing | [/TD] |
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Gefocust op het verdienen van geld | |
Is meer geneigd to focussen op 'human interest' en andere verhalen die betrekking hebben op culturele ontwikkelingen en trends | Er wordt betaald om bepaalde verhalen te plaatsen |
Is minder conservatief, is bereid te experimenteren | Er zijn geen regels of codes voor deze vorm van journalistiek |
[/TD][TD]Geen proportionele berichtgeving | |
[/TD][TD]Minder neutraal met een vurige stijl die het gedrag/ de inzichten van mensen zouden kunnen veranderen. Daarom twijfel over de objectiviteit. |
Kenmerken van infotainment
- Er wordt een hele persoonlijke stijl aangenomen. Bijvoorbeeld het idee dat er een 'theekransje' wordt gehouden. Dit zie je bijvoorbeeld bij shownieuws, waar de presentatoren tijdens de uitzending met elkaar praten over de behandelde nieuwsberichten.
- Omstanders etc. worden gevraagd om te reageren op een bepaalde gebeurtenis, geen experts die meer te zeggen over wat er is gebeurd.
- 'Human interest', focus op culturele gebeurtenissen.
- Het uiterlijk van de infotainment-media is verwant aan dat van hard nieuws.
- Voorgekauwde analyses
- De presentatoren etc. zijn zelf 'personality's'. Het infotainmentprogramma trekt met alleen de presentatoren al veel mensen. (Personality-based hosts)
- Dialoog houden met het publiek
- Vaak is het gericht op een jonger publiek