Journalistiek: Infotainment & Zacht en hard nieuws

Journalistiek: Infotainment & Zacht en hard nieuws In wetenschappelijke theorieën over journalistiek wordt onderscheid gemaakt in verschillende soorten nieuws. Zo wordt gesproken over infotainment en zacht en hard nieuws. Infotainment is een combinatie van de woorden 'informatie' en 'entertainment'. Vaak wordt de scheiding tussen verschillende nieuwssoorten gemaakt in 'zacht nieuws' (soft news) en 'hard nieuws' (hard news). Zacht nieuws komt vrijwel overeen met het begrip infotainment.

Hard en zacht nieuws (hard news en soft news)

De termen 'hard nieuws' en 'zacht nieuws' zijn in het midden van de 19e eeuw opgekomen.
  • Met hard nieuws wordt bedoeld: nieuws dat rationeel, afstandelijk, serieus, proportioneel, tijdig, gecontroleerd, gebalanceerd en accuraat is. Het is gericht op het bewustzijn van burgers op belangrijke kwesties.
  • Zacht nieuws wordt aangeduid als emotioneel, betrokken, populair, lichtzinnig en gepersonaliseerd. Het is gericht op het entertainen van mensen. Vaak zijn er duidelijke economische redenen voor het publiceren van het nieuws. Deze term wordt vaak samengenomen met infotainment, maar de begrippen hebben een verschillende geschiedenis.
Sommige onderzoekers spreken van de komst van een 'tabloidization'. Hier zullen media met hard nieuws langzaam maar zeker steeds meer lijken op media die nu zacht nieuws publiceren.

Hard nieuws

VoordelenNadelen
Een efficiënte manier om op de hoogte te blijven over het publieke levenEen afstandelijke stijl, deze zal sommige burgers afhouden van dit nieuws.
Streeft naar het vinden van de waarheidHet in beeld brengen van grote sociale problemen is moeilijk voor makers van hard nieuws
Wordt beheerst door codes van ethiek en gedragSlecht in het bericht geven van opkomende sociale bewegingen.
Proportionaliteit is van toepassing

Zacht nieuws

VoordelenNadelen
Heeft een erg grote betrokkenheid met het publiekGefocust op het verdienen van geld
Is meer geneigd to focussen op 'human interest' en andere verhalen die betrekking hebben op culturele ontwikkelingen en trendsEr wordt betaald om bepaalde verhalen te plaatsen
Is minder conservatief, is bereid te experimenterenEr zijn geen regels of codes voor deze vorm van journalistiek
Geen proportionele berichtgeving
Minder neutraal met een vurige stijl die het gedrag/ de inzichten van mensen zouden kunnen veranderen. Daarom twijfel over de objectiviteit.

Kenmerken van infotainment

  • Er wordt een hele persoonlijke stijl aangenomen. Bijvoorbeeld het idee dat er een 'theekransje' wordt gehouden. Dit zie je bijvoorbeeld bij shownieuws, waar de presentatoren tijdens de uitzending met elkaar praten over de behandelde nieuwsberichten.
  • Omstanders etc. worden gevraagd om te reageren op een bepaalde gebeurtenis, geen experts die meer te zeggen over wat er is gebeurd.
  • 'Human interest', focus op culturele gebeurtenissen.
  • Het uiterlijk van de infotainment-media is verwant aan dat van hard nieuws.
  • Voorgekauwde analyses
  • De presentatoren etc. zijn zelf 'personality's'. Het infotainmentprogramma trekt met alleen de presentatoren al veel mensen. (Personality-based hosts)
  • Dialoog houden met het publiek
  • Vaak is het gericht op een jonger publiek

Kritiek op infotainment en zacht nieuws

Veel mensen zijn kritisch over het veranderen van de journalistieke berichtgeving. Er zijn bijvoorbeeld mensen die dit geen journalistiek willen noemen, en alleen berichtgeving over politiek en economie journalistiek waardig vinden. Vraag is of het eerlijk is om zacht nieuws of infotainment te bekritiseren. Het wordt nu veelal bekritiseerd door het te vergelijken met hard nieuws, met hard nieuws als de journalistieke standaard. Maar wie bepaalt dat alleen hard nieuws journalistiek kan zijn? Zacht nieuws heeft duidelijk andere normen dan hard nieuws, zou het daarom niet met andere normen moeten worden bekritiseerd dan hard nieuws? Dit zijn vragen die tegenwoordig spelen in de journalistiek.
© 2012 - 2024 Shiny, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Journalistiek, Media en GlobaliseringJournalistiek, Media en GlobaliseringDoor de globalisering zijn mensen over de hele wereld steeds makkelijker te bereiken geworden. Er wordt ook wel eens ges…
Hard controls en de samenhang met soft controlsHard controls en de samenhang met soft controlsOver soft controls wordt steeds meer gesproken bij beheersing van organisaties. De tegenhanger hard controls verdwijnt n…
Oorlogsjournalistiek: Nieuws over oorlogenOorlogsjournalistiek: Nieuws over oorlogenOorlogen komen veel terug in de journalistiek. Het kan gaan om nieuwsberichten in de krant, op televisie, op sociale med…
Baankans journalistiekDe HBO opleiding journalistiek kent een grote instroom van studenten. Er zijn zoveel jongeren die journalist willen word…

Het Asklepieion van KosHet Asklepieion van Kos is dé archeologische bezienswaardigheid van het eiland. Het ontstaan, de ontwikkeling en de huid…
10 oranje, gezonde wedstrijdsnacks10 oranje, gezonde wedstrijdsnacksTijdens een EK of WK is kleurt heel Nederland oranje. Veel mensen vergeten echter de binnenkant van hun lichaam oranje t…
Bronnen en referenties
Reactie

Patricia, 12-02-2013
Beste Shiny,

Wat een fijn en overzichtelijk artikel. Ik wil deze informatie graag gebruiken voor mijn afstudeeronderzoek maar ik heb een goede bron nodig. Ik zie dat het uit je collegemateriaal komt? Heb je ook een naam van een docent en opleiding toevallig? Anders het boek waar de informatie uit komt? Met vriendelijke groet,

Patricia Reactie infoteur, 12-02-2013
Hoi!

Leuk dat ik je ermee kan helpen. Ik kan niet achterhalen welke docent het college heeft gegeven, er gaven namelijk verschillenden college. Uit de powerpoint kan ik ongeveer (bijna zeker) halen dat het uit het artikel komt van Sparks uit het jaar 2000. Dat zou dan (na wat googlen) de volgende zijn:

Sparks C (2000) Introduction: Panic over tabloid news. In: Sparks C, Tulloch J (eds) Tabloid Tales: Global Debates over Media Standards. Lanham, MD: Rowman and Littlefield, 1–40.

Veel succes met je afstudeeronderzoek :-)

Shiny (132 artikelen)
Laatste update: 02-12-2020
Rubriek: Kunst en Cultuur
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.