Journalistiek: Infotainment & Zacht en hard nieuws

Journalistiek: Infotainment & Zacht en hard nieuwsIn wetenschappelijke theorieën over journalistiek wordt onderscheid gemaakt in verschillende soorten nieuws. Zo wordt gesproken over infotainment en zacht en hard nieuws. Infotainment is een combinatie van de woorden 'informatie' en 'entertainment'. Vaak wordt de scheiding tussen verschillende nieuwssoorten gemaakt in 'zacht nieuws' (soft news) en 'hard nieuws' (hard news). Zacht nieuws komt vrijwel overeen met het begrip infotainment.

Hard en zacht nieuws (hard news en soft news)

De termen 'hard nieuws' en 'zacht nieuws' zijn in het midden van de 19e eeuw opgekomen.
  • Met hard nieuws wordt bedoeld: nieuws dat rationeel, afstandelijk, serieus, proportioneel, tijdig, gecontroleerd, gebalanceerd en accuraat is. Het is gericht op het bewustzijn van burgers op belangrijke kwesties.
  • Zacht nieuws wordt aangeduid als emotioneel, betrokken, populair, lichtzinnig en gepersonaliseerd. Het is gericht op het entertainen van mensen. Vaak zijn er duidelijke economische redenen voor het publiceren van het nieuws. Deze term wordt vaak samengenomen met infotainment, maar de begrippen hebben een verschillende geschiedenis.

Sommige onderzoekers spreken van de komst van een 'tabloidization'. Hier zullen media met hard nieuws langzaam maar zeker steeds meer lijken op media die nu zacht nieuws publiceren.

Hard nieuws
VoordelenNadelen
Een efficiënte manier om op de hoogte te blijven over het publieke levenEen afstandelijke stijl, deze zal sommige burgers afhouden van dit nieuws.
Streeft naar het vinden van de waarheidHet in beeld brengen van grote sociale problemen is moeilijk voor makers van hard nieuws
Wordt beheerst door codes van ethiek en gedragSlecht in het bericht geven van opkomende sociale bewegingen.
Proportionaliteit is van toepassing[/TD]
Zacht nieuws
[TD]Heeft een erg grote betrokkenheid met het publiek
VoordelenNadelen
Gefocust op het verdienen van geld
Is meer geneigd to focussen op 'human interest' en andere verhalen die betrekking hebben op culturele ontwikkelingen en trendsEr wordt betaald om bepaalde verhalen te plaatsen
Is minder conservatief, is bereid te experimenterenEr zijn geen regels of codes voor deze vorm van journalistiek
[/TD][TD]Geen proportionele berichtgeving
[/TD][TD]Minder neutraal met een vurige stijl die het gedrag/ de inzichten van mensen zouden kunnen veranderen. Daarom twijfel over de objectiviteit.

Kenmerken van infotainment

  • Er wordt een hele persoonlijke stijl aangenomen. Bijvoorbeeld het idee dat er een 'theekransje' wordt gehouden. Dit zie je bijvoorbeeld bij shownieuws, waar de presentatoren tijdens de uitzending met elkaar praten over de behandelde nieuwsberichten.
  • Omstanders etc. worden gevraagd om te reageren op een bepaalde gebeurtenis, geen experts die meer te zeggen over wat er is gebeurd.
  • 'Human interest', focus op culturele gebeurtenissen.
  • Het uiterlijk van de infotainment-media is verwant aan dat van hard nieuws.
  • Voorgekauwde analyses
  • De presentatoren etc. zijn zelf 'personality's'. Het infotainmentprogramma trekt met alleen de presentatoren al veel mensen. (Personality-based hosts)
  • Dialoog houden met het publiek
  • Vaak is het gericht op een jonger publiek

Kritiek op infotainment en zacht nieuws

Veel mensen zijn kritisch over het veranderen van de journalistieke berichtgeving. Er zijn bijvoorbeeld mensen die dit geen journalistiek willen noemen, en alleen berichtgeving over politiek en economie journalistiek waardig vinden. Vraag is of het eerlijk is om zacht nieuws of infotainment te bekritiseren. Het wordt nu veelal bekritiseerd door het te vergelijken met hard nieuws, met hard nieuws als de journalistieke standaard. Maar wie bepaalt dat alleen hard nieuws journalistiek kan zijn? Zacht nieuws heeft duidelijk andere normen dan hard nieuws, zou het daarom niet met andere normen moeten worden bekritiseerd dan hard nieuws? Dit zijn vragen die tegenwoordig spelen in de journalistiek.
© 2012 - 2025 Shiny, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Vanaf 2021 is InfoNu gestopt met het publiceren van nieuwe artikelen. Het bestaande artikelbestand blijft beschikbaar, maar wordt niet meer geactualiseerd.
Bronnen en referenties
Reacties
Patricia, 12-02-2013
Beste Shiny,

Wat een fijn en overzichtelijk artikel. Ik wil deze informatie graag gebruiken voor mijn afstudeeronderzoek maar ik heb een goede bron nodig. Ik zie dat het uit je collegemateriaal komt? Heb je ook een naam van een docent en opleiding toevallig? Anders het boek waar de informatie uit komt? Met vriendelijke groet,

PatriciaReactie infoteur, 12-02-2013
Hoi!

Leuk dat ik je ermee kan helpen. Ik kan niet achterhalen welke docent het college heeft gegeven, er gaven namelijk verschillenden college. Uit de powerpoint kan ik ongeveer (bijna zeker) halen dat het uit het artikel komt van Sparks uit het jaar 2000. Dat zou dan (na wat googlen) de volgende zijn:

Sparks C (2000) Introduction: Panic over tabloid news. In: Sparks C, Tulloch J (eds) Tabloid Tales: Global Debates over Media Standards. Lanham, MD: Rowman and Littlefield, 1–40.

Veel succes met je afstudeeronderzoek :-)