InfoNu.nl > Kunst en Cultuur > Geschiedenis > De ondergang van de Titanic

De ondergang van de Titanic

De ondergang van de Titanic Het paradepaardje van de White Star line liep op 14 april 1912, op ongeveer 153 km ten zuiden van de Grand Banks van Newfoundland tegen een ijsberg. Nog geen 2½ uur later ging het onzinkbaar geachte schip definitief ten onder.

Algemeen

De Titanic was het tweede schip uit een serie van drie zeer luxe superliners met als eigenaar de Star Line of Oceanic Steam Navigation Company rederij. Het schip werd gebouwd door Harland & Wolff uit Belfast, waar het schip op 31 mei 1911, na een bouw van 2 jaar, te water werd gelaten. Het schip voltooide op 31 maart 1912 een korte zeiltest en op 4 april liep het de haven van Southampton binnen, klaar voor haar eerste vaart naar New York.

De naam van het schip

De namen van de drie schepen hebben een verwijzing naar de Griekse mythologie. Het 1e van de drie schepen, de Olympic, verwijst naar de Olympische goden. Het 2e schip, de Titanic, verwijst naar de Titaten. De Titanen waren de broers van Kronos, de vader van Zeus. Toen Zeus zijn vader Kronos van de troon had gestoten, ontstond er onder Zeus` leiding een felle strijd tussen de Titanen en de Olypische goden. Na een gevecht van tien jaar werden de Titanen verslagen. Het 3e schip zou eigenlijk Gigantic, naar de Giganten, worden genoemd. Na de ramp met de Titanic heeft men besloten dit schip Brittanic te noemen.

De eerste vaart

Deze eerste vaart van de Titanic, een bijzondere want dit was zo´n enorme grote en luxe boot, eigenlijk het best te omschrijven als een drijvend paleis. Veel beroemde en rijke mensen hadden zich aangemeld, onder andere de Amerikaanse miljonair Benjamin Guggenheim, Idodor Straus en John Astor. De luchtvaart was nog niet zo goed ingesteld op burgervervoer, dus scheepvaart was onontbeerlijk.

Rond 13.30 uur, op 11 april 1912, begint de grote oversteek vanuit Queenstown in Ierland met de bedoeling 4 dagen later in New York te kunnen aanmeren.
Op 14 april komen er op de Titanic de hele dag radiomeldingen binnen van drijvende ijsbergen, in het gebied tussen 42°N en tussen 49° en 51°W. Slechts enkele van deze meldingen worden aan de brug doorgegeven, die er door onbekende oorzaak niets mee doet.

Om 23.40 uur melden de uitkijken dat een ijsberg recht voor het schip op duikt. Er was nog geen minuut tijd om hierop te reageren, in een eerste reactie wordt de opdracht gegeven het schip met volle kracht achteruit te zetten. Hierdoor voorkwam men een frontale botsing, maar de boeg sloeg tegen de ijsberg. Volgens analisten had men het schip beter vol op de ijsberg kunnen laten lopen. Er zou wel ernstige schade zijn ontstaan, maar het schip zou waarschijnlijk niet zijn gezonken, aldus de kenners.

De ondergang

Op ongeveer 153 km ten zuiden van de Grand Banks van Newfoundland, liep het paradepaardje van de White Star line op 14 april 1912 tegen een ijsberg. Volgens de overlevenden kwam er een vreemde stilte over het dek zodra alle beschikbare reddingsboten, en dit waren er te weinig, te water waren. Ongeveer 2,5 uur na het rammen van de ijsberg had het water de eerste schoorstenen bereikt. Er kwamen allerlei krakende en vreemde geluiden vanuit het schip, alsof het barste. Nog even knipperde de lichten en toen vielen ze uit. De achtersteven kwam in een hoek van 45° omhoog, het schip brak in twee delen en het grootste deel kwam nog éénmaal 75 meter omhoog, waarna het onzinkbare schip toch zinkbaar bleek en ten onder ging.

Het wrak

In september 1985 ontdekte men pas de precieze plek waar het wrak terecht was gekomen. Het werd diverse keren bekeken, waardoor men de oorzaak van de ramp kon vaststellen. De stalen platen waaruit de romp van het schip was gemaakt bleek van een inferieure kwaliteit.
Franse duikers hebben in 1987 diverse juwelen, aardewerk en andere kunstschatten uit het wrak geborgen. Deze werden in Parijs tentoongesteld. Ook in Hallifax zijn overblijfselen van de Titanic te bewonderen en hier is ook de begraafplaats waar veel slachtoffers van deze ramp zijn begraven.

Enkele gegevens van de Titanic

  • 2.227 opvarenden; 1.320 passagiers en 907 bemanningsleden
  • schip was 268 meter lang
  • maximale wijdte 28 meter
  • 16 waterdichte compartimenten
  • 9 verdiepingen, stookruimte en de dekken A t/m G en het bovendek
  • omvang 47.000 ton
  • totale gewicht was maar liefst 66.000 ton
  • twee motoren van 30.000 pk
  • één motor van 16.000 pk
  • één stoommachine nodig, deze werd van kracht voorzien door maar liefst 159 koolovens
  • één centrale schroef van 5,3 meter doorsnede
  • één linker- en één rechterschroef elk van 7,7 meter doorsnede
  • maximale snelheid 42,5 km per uur
  • 710 passagiers overleefden de ramp, 31,9%
  • Het schip ligt op 3.840 meter diep

Op kerstavond 2006 vierde de Ierse mevrouw Lilian Spence haar 108e verjaardag. Zij kan zich nog herinneren dat haar vader haar meenam om het schip de Titanic te bekijken en dat het “enorm groot was”, aldus de hoog bejaarde vrouw.
© 2007 - 2019 Storm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De ondergang van het schip de TitanicHet verhaal van de ondergang van de Titanic is enorm bekend geworden dankzij de gelijknamige film met Leonardo DiCaprio…
De ondergang van de TitanicOngeveer 100 jaar geleden is het dat het toen grootste schip ter wereld op haar eerste reis gezonken is. De ondergang va…
Is de Titanic echt gezonken?Is de Titanic echt gezonken?De meeste mensen kennen het verhaal van de Titanic wel, het luxe cruiseschip dat in 1912 zonk na een aanvaring met een i…
Film: Titanic (1997)Film: Titanic (1997)De film Titanic wordt gezien als één van de beste romantische films ooit gemaakt. Het verhaal is voor een groot deel geb…
Het verhaal van de TitanicDe Titanic was in 1912 het grootste schip van de wereld. De bouwers zelden dat het niet kon zinken. Toch verging het ber…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De ondergang van de Titanic"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reactie

Harm Huinink, 30-05-2011 22:50 #1
"De stalen platen waaruit de romp van het schip was gemaakt bleek van een inferieure kwaliteit."

Dit is onjuiste informatie. Het staal uit die tijd was van andere kwaliteit dan tegenwoordig, maar dat kwam omdat de techniek nog niet zo ver gevorderd waren. Men kon nog niet precies afmeten hoeveel slak in het staal terecht kwam. Een juiste hoeveelheid slak maakt het staal sterker, teveel maakt het weer zwakker. Na onderzoek blijkt dat de klinknagels het begaven, niet de staalplaten, en dat er ook vrij veel slak inzaten.

Men heeft daarom de klinknagels, en het staal van de platen, onderworpen aan testen en daaruit blijkt dat zowel de klinknagels als de staalplaten meer aankonden dan waar het schip voor ontworpen was. Een aanvaring met een ijsberg, zoals die gebeurde in 1912 valt niet binnen dit ontwerp.

Kortom, het staal was niet van inferieure kwaliteit voor die tijd. sterker nog, het staal werd gebruikt in meerdere schepen uit die tijd, zoals de Maurentania en de Lusitania en haar zusterschip de Olympic die uiteindelijk de bijnaam kreeg, De oude betrouwbare.

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 04-01-2007
Rubriek: Kunst en Cultuur
Subrubriek: Geschiedenis
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 1
Schrijf mee!