M&M’s, geschiedenis van het populaire snoepje
Iedereen kent ongetwijfeld de chocolade lekkernijen, ook wel beter bekend als M&M’s. M&M’s worden gemaakt door de Mars Corporation die oorspronkelijk werd opgericht door Forrest Mars. Vermoedelijk kreeg Mars het idee van de M&M snoepjes tijdens de Spaanse burgeroorlog toen hij zag dat soldaten chocolade snoepjes aten met een hard chocolade omhulsel dat voorkomt dat de chocolade aan de binnenkant zou smelten. In 1941 patenteerde Mars de allereerste M&M snoepjes en de wereld zou er nooit meer hetzelfde uitzien.
Geschiedenis
Ontstaan van de M&M’s
Franklin Mars, ook wel bekend als Frank Mars, startte het familie snoepbedrijf in 1902 welke in 1911 uiteindelijk de naam Mars Candy Company kreeg. Hij bedacht de Milky Way en de Snicker reep welke genoemd werden naar de favoriete paarden van zijn familie. Een paar jaar later ontdekte hij de Three Musketeer bar (Momenteel de Amerikaanse tegenhanger van de Europese Milky Way).
Frank's zoon Forrest vervoegde het familiebedrijf maar had een niet al te beste band met zijn vader. Daarom werd hij naar Europa gestuurd om het bedrijf aan de andere kant van de oceaan te runnen. Daar werd het gerucht verspreid dat Forrest soldaten observeerde die tijdens de Spaanse Burgeroorlog chocolade aten, bestaande uit zachte chocolade, omhuld met een harde schaal uit kandijsuiker. Hierdoor kwam hij op het idee om zelf soortgelijk snoepje te produceren en creëerde vervolgens het M&M recept in een partnership met Bruce Murrie. Uiteindelijk werden de M&M’s in 1941 geïntroduceerd aan het grote publiek waarbij de elke “M” staat voor de initialen van beide namen. M&M werd meteen een groot succes en maakte van Mars Candy Company een multinationaal snoepbedrijf. Deze chocolade snoepjes kwamen voor in zes verschillende kleuren waaronder bruin, geel, oranje, rood, groen en violet.
In 1942 werd wekelijks 200.000 pond M&M's geproduceerd in de fabriek in Newark, New Jersey waarvan het grootste deel bestemd was voor het leger. Soldaten droegen deze immers altijd bij zich. Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog produceerde Mars wel 600.000 pond per week. Daarna werden de M&M’s in 1946 gemakkelijker beschikbaar voor de gewone bevolking welke vijftien cent betaalden voor een zakje.
Jaren ‘50
In 1950 werd de beroemde “M” in het zwart afgedrukt op elke M&M zodat de consument het echte snoepje kon onderscheiden van een imitatie. Tijdens de jaren ’50 produceerden de Mars fabriek wel meer dan een miljoen pond M&M’s per week, ze draaide 24 op 24, en dit elke dag van de week. M&M werd een begrip in de maatschappij en met behulp van reclamecampagnes zou deze blijven groeien aan populariteit. In 1954 introduceerde Mars de M&M met pinda waarop de “M” in het wit werd gedrukt, zoals we deze vandaag de dag nog steeds kennen. Datzelfde jaar werd de slogan voor het populaire snoepje: “the milk chocolate that melts in your mouth, not in your hand” waardoor de wekelijkse productie al snel het miljoen pond zou overschrijden.
Jaren ’60 en ‘70
In 1960 werden drie extra kleuren toegevoegd aan de M&M’s met pinda namelijk geel, groen en rood. Oranje werd dan werd dan weer aan het assortiment toegevoegd in 1976. Vanwege het publieke bewustzijn over de onveilige ingrediënten van rode kleurstoffen in voedsel elimineerde Mars echter het rode snoepje in datzelfde jaar.
Jaren ‘80
In 1981 waren M&M’s reeds dertig maal de ruimte ingegaan daar ze tot de basis voedselvoorziening behoorden van astronauten en in 1984 werden deze snoepjes uitgeroepen tot de officiële snoepjes van de Olympische Spelen in Los Angeles. In 1987 werden de rode M&M’s terug ingevoerd en werden heel positief ontvangen door de consument. In de jaren ‘80 veroverde de snoepmultinational de Europese en Australische markt. In 1988 tenslotte werden M&M’s met amandel geïntroduceerd tijdens Kerstmis en Pasen. Vanwege hun populariteit werden deze snoepjes in 1992 gedurende het hele jaar verkocht.
Jaren ‘90
1990 werd opnieuw een mijlpaal jaar met de komst van M&M’s met pindakaas crème die heel enthousiast werden onthaald door kinderen en volwassenen van elke leeftijd. In 1996 kwam Mars met een nieuw concept: de mini-M&M’s in een hersluitbare verpakking waardoor deze handiger te bewaren en te consumeren waren.
Jaren ‘00
In 2000 werden de M&M’s officieel verkozen tot snoep van het millennium daar MM het Romeinse cijfer voor 2000 is. Iets later werd het kleurengamma weer uitgebreid met een paars snoepje. Tegenwoordig produceren de Mars fabrieken meer dan 400 miljoen M&M’s in alle verschillende smaken en kleuren.
Hoe worden M&M’s gemaakt?
Zoals reeds eerder vermeld zijn M&M's een van de meest succesvolle snoepjes die werden verkocht in de Amerikaanse geschiedenis. Dit succes is vooral te wijten aan de smaak en het uitzicht van het snoepje maar zeker ook aan de succesvolle marketing en reclamecampagnes.
M&M's bestaan uit twee delen: de verharde vloeibare chocolade binnenin en de harde buitenkant. De chocolade is een combinatie van chocoladevloeistof (een dikke vloeistof gemaakt van cacaoboter en het zachte gedeelte van de cacaobonen), cacao boter, melk, suiker en een aantal toegevoegde bestanddelen. De harde buitenkant is dan weer een combinatie van suiker en glucosestroop.
De vloeibare chocolade wordt in een kleine ronde vorm gegoten waardoor het middelste gedeelte van de M&M wordt gevormd. In de snoepjes met noten wordt de volledige pinda of amandel omhuld door chocolade. Tijdens de productie worden de chocolade snoepjes vaak getuimeld zodat de chocolade kern mooi egaal wordt. Vervolgens kunnen ze uitharden en worden ze op een transportband geplaatst voor het aanbrengen van de coating. Tenslotte wordt er kleur aangebracht door middel van een stroopspray. De M&M’s met alle verschillende kleuren worden vervolgens gemengd en op een andere transportband geplaatst waar ze gemerkt worden met de beroemde “M”.
In sommige gevallen zal deze “M” niet correct worden afgedrukt door een afwijking in de vorm van de M&M. Deze snoepjes zullen ook meten worden verwijderd zodat ze niet bij de consument zouden terecht komen. In de laatste fase worden de M&M’s gewogen en verpakt. Elke zakje zal diverse kleuren bevatten maar Mars hanteert hierin wel een vast verdelingspatroon namelijk 30% bruin, 20% geel, 20% rood, 10% geel, 10% oranje en 10% blauw. Naarmate de smaak van de M&M’s zal ook het verdelingspatroon variëren.