Petronilla van Meath, op de brandstapel voor hekserij

Petronilla van Meath (1300 - 1324) was de eerste Ierse vrouw die tot de brandstapel werd veroordeeld wegens ketterij. Ze werkte als dienstmeid bij Lady Alice Kyteler, een van de eerste vrouwen die aangeklaagd werd wegens hekserij.

Lady Alice Kyteler

Eeuwen voor er een golf van processen tegen vermeende heksen werd gevoerd in de zestiende en zeventiende eeuw, werd Lady Kyteler in 1324 in Kilkenny (Ierland) tezamen met haar zoon en tien andere personen beschuldigd van hekserij. Ze werd door de bisschop van Ossory van een heleboel misdaden beschuldigd zoals hekserij en duivelaanbidding tot de moord op verschillende echtgenoten. Ze zou zich op een onwettige manier verrijkt hebben door toverpraktijken en samenspannen met de duivel.

Foltering

Om haar tot bekentenissen te dwingen beval de bisschop om haar meid en vertrouwelinge Petronilla van Meath te folteren. Petronilla gaf toe dat zij en haar meesteres een toverzalf op een boomstam smeerden zodat ze konden vliegen. Ze werd dan verplicht om publiekelijk toe te geven dat Lady Alice en haar volgelingen schuldig waren aan hekserij.

Brandstapel

Met de hulp van enkele relaties slaagde Lady Alice erin met Petronilla’s dochter naar Engeland te vluchten. Haar volgelingen, onder wie ook Petronilla, bleven achter. Sommige werden veroordeeld en gegeseld, andere, onder wie Petronilla, werden op de brandstapel ter dood gebracht. Het was niet de eerste doodstraf wegens hekserij, maar wel het eerste bekende proces dat hekserij als een gezamenlijke activiteit tussen vrouwen beschouwde. Petronilla staat symbool voor alle vrouwen die in de middeleeuwen wegens hekserij werden veroordeeld.

Petronilla in de Dinner Party (kunstwerk van Judy Chicago)

Petronilla’s plaats toont de gebruikelijke symbolen van hekserij uit haar tijd en de onze, de bezem inbegrepen en in de verluchte letter ‘P’ op de voorzijde van de tafellegger verwerkt.

De in elkaar vervlochten patronen aan de voorzijde en bovenaan de legger steunen op Keltische motieven uit Het Boek van de Kelten, een boek met verluchte manuscripten uit de negende eeuw. Op de achterzijde van de legger bevindt zich een hoornachtige vorm die de geit voorstelt die door vele groepen van heksen werd aanbeden. De rode rand die het zwarte gedeelte afboordt weerspiegelt de rode kousenband die vrouwen droegen die hoger in rang stonden aangeschreven binnen de heksensabbat.

Op het bord staan andere symbolen van hekserij zoals een schel, een boek en een kaars. De grote ketel stelt de Grote Moeder voor aan wie de heksen eer betuigden en de ontmoetingsplaats van de heksensabbat. De vlammen die in het midden van het bord branden zijn het tegendeel van het heilige vuur dat eertijds brandde voor de Godin.
© 2010 - 2020 Vosje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Holika Dahan, een Hindoe feestdagVoordat de Hindoestanen hun nieuw jaar kunnen vieren, vieren zij aan de vooravond van dit feest de overwinning van het g…
De heksenvervolging in SalemDe heksenvervolging in SalemHeksenvervolging vond plaats tussen 1430 en 1793. Tussen 1610 en 1630 waren het aantal heksenvervolgingen het hoogst. De…
Heksenvervolging in de Middeleeuwen en de vroegmoderne tijdHeksenvervolging in de Middeleeuwen en de vroegmoderne tijdOp 25 juli 1605 werd Mechteld ten Ham levend verbrand in ’s-Heerenberg. Mechteld was beschuldigd van hekserij, omdat ze…
De slachtoffers van de middeleeuwse inquisitieDe slachtoffers van de middeleeuwse inquisitieDe pauselijke inquisitie vervolgde ketters. Er werd daarbij samengewerkt met de wereldlijke machthebbers, die ketterij o…

Marokkaanse bouwkunst voor stedenMarokkaanse bouwkunst voor stedenMarokkaanse steden zijn niet ontstaan uit nederzettingen of dorpen, maar zijn als stad ontwikkeld. Oorspronkelijk bestaa…
Alle zeven wereldwonderen op een rijAl eeuwenlang worden er lijsten samengesteld om de meest spectaculaire bouwwerken en natuurlijke wereldwonderen vast te…

Reageer op het artikel "Petronilla van Meath, op de brandstapel voor hekserij"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Vosje
Laatste update: Mei 2010
Rubriek: Kunst en Cultuur
Subrubriek: Geschiedenis
Schrijf mee!