Geschiedenis Nederlandse luchtmacht
De luchtmacht, iedereen kent de stoere mannen en vrouwen wel. Missie's over de hele wereld, soms passief soms actief, maar bestond de luchtmacht altijd al? Hoe ziet het verleden van deze organisatie eruit? Wat voor missies hadden deze mensen vroeger?
Periode 1913-1918
Op 1 juli 1913 werd bij Koninklijk besluit bepaald dat er een vliegdienst als onderdeel van het leger moest komen. Dit gebeurde omdat er oorlogsdreiging was in Europa. De Nederlandse grenzen werden bewaakt door de vliegdienst vanuit de lucht. De naam van deze vliegdienst was “Luchtvaartafdeeling”. Het was toen nog geen aparte organisatie maar een afdeling van het leger. Kort na de oprichting werden er 3 Farman vliegtuigen gekocht. Ze kochten deze vliegtuigen van Henri Farman. Hij was een Franse vliegtuigbouwer. (Parijs, 26 mei 1874 – aldaar 18 juli 1958)
De ontwikkeling van de vliegtuigbouw ging zo snel dat nieuwe vliegtuigen al bijna direct weer verouderd waren na de aanschaf.
Doordat de vliegtuigen snel verouderd waren, kwamen er veel nieuwe verschillende type vliegtuigen bij de Luchtvaartafdeeling. Die ontwikkelingen gingen zo snel door de invloed van de 1e Wereldoorlog (1914-1918). Duitsland was degene die de oorlog begon tegen Frankrijk, Rusland en Engeland, België werd erin meegesleurd omdat de oorlog over hun grondgebied kwam.
Er werd veel geld beschikbaar gesteld voor nieuwe vliegtuigen en de ontwikkeling ervan. Nederland bleef neutraal tijdens de 1e Wereldoorlog.
Periode 1918-1940
In de periode 1918-1945 werd er erg bezuinigd op het hele leger. Dit kwam doordat de Eerste Wereldoorlog was afgelopen en de Nederlandse staat er van uit ging dat er niet snel weer een oorlog zou ontstaan. Er werd dus bezuinigd op de uitgaven aan Defensie, met als gevolg dat er minder manschappen en wapens beschikbaar waren. Eind jaren 20/begin jaren 30 ontstond er een economische crisis in de wereld. De Nederlandse staat bezuinigd hierdoor nog meer op Defensie.
In de loop van de jaren 30 ontstaat er een oorlogsdreiging vanuit Duitsland. De dreiging wordt zo groot dat de Nederlandse regering besluit om de Luchtvaartafdeeling weer op te bouwen. Helaas was er in de jaren ervoor zo veel bezuinigd dat het nu te laat was om de volledige Luchtvaartafdeeling weer op te bouwen. Er waren te weinig manschappen en wapens beschikbaar.
Er werden wel nieuwe vliegtuigen aangekocht, maar deze waren pas aan het eind van de Tweede Wereldoorlog beschikbaar. Deze werden hierna alleen nog maar als les vliegtuigen gebruikt.
Op 1 juli 1939 werd de benaming veranderd van Luchtvaartafdeeling naar Luchtvaartbrigade, ook wel genoemd het Wapen der Militaire Luchtvaart. Op dit moment was het nog steeds een afdeling van het leger.
Op 28 augustus 1939 kondigt de Nederlandse regering een algemene mobilisatie af. De regering wil net als in de Eerste Wereldoorlog vasthouden aan de neutraliteit van Nederland. Als Duitsland in mei 1940 binnen valt, schakelt de Duitse Luftwaffe bijna het gehele Nederlands luchtwapen uit. Nederland had op dat moment 125 gevechtsklare toestellen waaronder 9 bommenwerpers, 60 jachtvliegtuigen en ruim 50 verkenners. Op 10 mei 1940 valt de Duitse Luftwaffe aan met meer dan 1000 toestellen. In de strijd lukt het de Nederlandse vliegers om toch nog meer dan 350 Duitse vliegtuigen uit te schakelen.
Periode 1945-1989
Tijdens de Koude Oorlog leveren de Nederlandse strijdkrachten binnen de NAVO een belangrijk aandeel in de verdediging van West Europa tegen de strijdkrachten van de Warschaupact. De Koude Oorlog is begonnen na de 2e Wereldoorlog tussen het Westen en Rusland. Er werden in deze tijd na de oprichting van het Warschaupact veel geoefend door de Koninklijke Luchtmacht en de NAVO. Hierbij werden jachtvliegtuigen en geleide wapens ingezet. In de periode van 1962 tot 1984 gebruikte de Koninklijke Luchtmacht 162 Starfighters.
In 1987 was er weer een vernieuwing binnen de Koninklijke Luchtmacht; er werd voor het eerst een vrouw opgeleid tot F16 piloot.
Periode 1989-heden
Deze periode wordt vooral gekenmerkt door technische vernieuwingen, inzet tijdens vredesoperaties en humanitaire operaties.
De modernere vliegtuigen bij de Koninklijke Luchtmacht kregen beschikking over een computer. De wapens werden geavanceerder, zo konden vijandige vliegtuigen nauwkeurig gevolgd worden en werden hoogte en de richting van het eigen vliegtuig geregistreerd.
Humanitaire missies
Humanitaire operaties richten zich op de verlichting van het menselijk leed. Dit gebeurt vooral in gebieden waar oorlog is op is geweest. In de jaren 1994 en 1995 werd er voor langere tijd hulp gegeven in Afrika. In 1999 worden er noodwoningen getransporteerd met Hercules vliegtuigen naar Kosovo. In 2002 worden er 250 soldaten naar Afghanistan gestuurd, dit is voor militaire ondersteuningen. Vanaf 1 augustus 2006 is er een missie in de provincie Uruzgan in Afghanistan. Dit is een vredesmissie.