InfoNu.nl > Kunst en Cultuur > Geschiedenis > Messerschmitt 262 Me: vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog

Messerschmitt 262 Me: vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog

Messerschmitt 262 Me: vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog De komst van de snelle Messerschmitt 262 Me was voor veel geallieerde vliegtuigen een verrassing. Op dat moment was het vliegtuig sneller en zwaarder bewapend dan alle andere vliegtuigen in de Tweede Wereldoorlog. De Messerschmitt 262 Me was een jachtvliegtuig dat voor Duitsland actief was. Het was het eerste vliegtuig dat aangedreven werd door straalmotoren. Het vliegtuig maakte in de korte tijd dat het actief was in de Tweede Wereldoorlog grote indruk op de overige piloten van andere vliegtuigen. Het vliegtuig had als bijnaam Schwalbe of Stormvogel.

Messerschmitt 262 Me

Velen beschouwen de Messerschmitt 262 Me als een wonderwapen dat aan het einde van de Tweede Wereldoorlog is ontwikkeld. De ontwikkeling van de Messerschmitt 262 Me begon al voor de start van de Tweede Wereldoorlog. In 1936 zagen de Duitsers de potentie van een straalmotor die gebruikt werd in een Heinkel He 178. Na de invasie van Polen besloten de Duitsers de motor te gaan gebruiken en verder te ontwikkelen. Dit had als resultaat dat de Messerschmitt 262 al bestond onder de naam project 1065. Voor de start van de Tweede Wereldoorlog had het Duitse luchtvaartministerie de opdracht gegeven om een vliegtuig te ontwikkelen dat een snelheid kon halen van minimaal 850 kilometer per uur.

Eerste model

De eerste tekeningen van de Messerschmitt 262 waren klaar in april 1939. Het model op de tekeningen zag er anders uit dan het type dat uiteindelijk gereed was voor de oorlog. Motorproblemen zorgden ervoor dat de ontwikkeling van het vliegtuig vertraging opliep. Ook waren er Duitse officieren die geloofden dat conventionele vliegtechnieken de doorslag zouden geven in het luchtruim.

Straalmotoren

De Duitsers zagen al een aantal jaren voor de oorlog dat straalmotoren potentie hadden om verder ontwikkeld te worden. De eerste testvlucht met de Messerschmitt 262 was op 18 april 1941. Motorproblemen zorgden ervoor dat het vliegtuig pas in 1944 operationeel was. Toen de Messerschmitt 262 op het strijdtoneel verscheen was dit het snelste vliegtuig dat er was. Daarnaast had het vliegtuig een zwaardere bewapening dan zijn concurrenten. Het vliegtuig is gebruikt voor bombardementen, verkenningsvluchten en experimentele nachtgevechten.

Messerschmitt 262 in actie

Duitse piloten uit de Tweede Wereldoorlog claimden 542 geallieerde vliegtuigen te hebben neergehaald met de Messerschmitt 262. Op 26 november 1944, werd een Messerschmitt 262 neergeschoten door luchtafweergeschut in de buurt van een vliegveld nabij Eindhoven. Dit was de eerste keer dat een Messerschmit 262 uit de lucht werd geschoten door grondgeschut. Op 17 en 18 december 1944 werden er nog twee neergeschoten op dezelfde locatie. In totaal deden aan deze aanval achttien Messerschmitt vliegtuigen mee.

In maart 1945 werd een eerste grootschalige aanval uitgevoerd op geallieerde bommenwerpers. Bij deze aanval werden met 37 Messerschmits 262ís ruim 1221 bommenwerpers en 632 jagers onderschept. In totaal werden er twaalf bommenwerpers neergeschoten tegen een verlies van drie Messerschmits. De toppiloot van de Messerschmitt 262 was hoogstwaarschijnlijk Franz Schall. Hij heeft zeventien vijandelijke toestellen neergeschoten waaronder zes bommenwerpers en tien jachtvliegtuigen.

Kwetsbaarheid Messerschmitt 262

Het vliegtuig was kwetsbaar bij het opstijgen en landen. Later maakten de geallieerde vliegers handig gebruik van deze kwetsbaarheid. Veel vliegtuigen hebben nooit het luchtruim gezien omdat aan het einde van de Tweede Wereldoorlog veel Duitse vliegvelden en vliegtuigen werden vernietigd.

Productie vliegtuig Messerschmitt 262

In totaal zijn er ongeveer 1400 Messerschmitt 262 vliegtuigen gemaakt. Maar uiteindelijk waren er maar 200 tegelijk actief in de Tweede Wereldoorlog. De geallieerden hebben in totaal 100 Messerschmitt vliegtuigen neergeschoten in de lucht. De Messerschmitt 262 heeft uiteindelijk 300 tot 450 vijandelijke toestellen neergehaald.

Na Tweede Wereldoorlog

Na de Tweede Wereldoorlog is de Messerschmitt actief geweest voor voor de Tsjecho-Slowaakse luchtmacht. Tot 1951 was de Messerschmitt 262 in actieve dienst. Vliegtuigen die door de geallieerde troepen in beslag zijn genomen hebben later bijgedragen aan de ontwikkeling van straalvliegtuigen.

EigenschappenMesserschmit 262
Bemanning1
Lengte10.60m
Spanwijdte12.60
Hoogte3.50m
Gewicht leeg3,795 kg
Gewicht geladen6,473 kg
Max opstijggewicht7,130 kg
Motoren2 Junkers Jumo 004 B-1 Turbojets.

Lees verder

© 2016 - 2017 Marinos, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Messerschmitt 109 - Vliegtuig uit de Tweede WereldoorlogMesserschmitt 109 - Vliegtuig uit de Tweede WereldoorlogDe Messerschmitt 109 was een jachtvliegtuig van de Duitse Luftwaffe welke werd ingezet tijdens de Tweede wereldoorlog. D…
Supermarine Spitfire I - Vliegtuig uit Tweede WereldoorlogSupermarine Spitfire I - Vliegtuig uit Tweede WereldoorlogDe Supermarine Spitfire I is één van de meest beroemde vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog. Vliegtuigen hebben in de…
Focke Wulf Fw 190 - vliegtuig uit de Tweede WereldoorlogFocke Wulf Fw 190 - vliegtuig uit de Tweede WereldoorlogDe Tweede Wereldoorlog was een strijd die niet alleen op de grond en in het water werd uitgevochten maar ook in de lucht…
Vliegtuig FabrikantenVliegtuig FabrikantenBehalve Airbus en Fokker zijn er tientallen meer vliegtuig fabrikanten, de meeste met welke als zeer klein bedrijf begon…
P-51 Mustang - Vliegtuigen uit de Tweede WereldoorlogP-51 Mustang - Vliegtuigen uit de Tweede WereldoorlogDe P-51 Mustang was een Amerikaans jachtvliegtuig wat indruk maakte tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het vliegtuig was in…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Messerschmitt 262 Me: vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Marinos
Laatste update: 05-09-2016
Rubriek: Kunst en Cultuur
Subrubriek: Geschiedenis
Special: Vliegtuigen WO2
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!