Messerschmitt 262 Me: vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog
De komst van de snelle Messerschmitt 262 Me was voor veel geallieerde vliegtuigen een verrassing. Op dat moment was het vliegtuig sneller en zwaarder bewapend dan alle andere vliegtuigen in de Tweede Wereldoorlog. De Messerschmitt 262 Me was een jachtvliegtuig dat voor Duitsland actief was. Het was het eerste vliegtuig dat aangedreven werd door straalmotoren. Het vliegtuig maakte in de korte tijd dat het actief was in de Tweede Wereldoorlog grote indruk op de overige piloten van andere vliegtuigen. Het vliegtuig had als bijnaam Schwalbe of Stormvogel.
Messerschmitt 262 Me
Velen beschouwen de Messerschmitt 262 Me als een wonderwapen dat aan het einde van de Tweede Wereldoorlog is ontwikkeld. De ontwikkeling van de Messerschmitt 262 Me begon al voor de start van de Tweede Wereldoorlog. In 1936 zagen de Duitsers de potentie van een straalmotor die gebruikt werd in een Heinkel He 178. Na de invasie van Polen besloten de Duitsers de motor te gaan gebruiken en verder te ontwikkelen. Dit had als resultaat dat de Messerschmitt 262 al bestond onder de naam project 1065. Voor de start van de Tweede Wereldoorlog had het Duitse luchtvaartministerie de opdracht gegeven om een vliegtuig te ontwikkelen dat een snelheid kon halen van minimaal 850 kilometer per uur.
Eerste model
De eerste tekeningen van de Messerschmitt 262 waren klaar in april 1939. Het model op de tekeningen zag er anders uit dan het type dat uiteindelijk gereed was voor de oorlog. Motorproblemen zorgden ervoor dat de ontwikkeling van het vliegtuig vertraging opliep. Ook waren er Duitse officieren die geloofden dat conventionele vliegtechnieken de doorslag zouden geven in het luchtruim.
Straalmotoren
De Duitsers zagen al een aantal jaren voor de oorlog dat straalmotoren potentie hadden om verder ontwikkeld te worden. De eerste testvlucht met de Messerschmitt 262 was op 18 april 1941. Motorproblemen zorgden ervoor dat het vliegtuig pas in 1944 operationeel was. Toen de Messerschmitt 262 op het strijdtoneel verscheen was dit het snelste vliegtuig dat er was. Daarnaast had het vliegtuig een zwaardere bewapening dan zijn concurrenten. Het vliegtuig is gebruikt voor bombardementen, verkenningsvluchten en experimentele nachtgevechten.
Messerschmitt 262 in actie
Duitse piloten uit de Tweede Wereldoorlog claimden 542 geallieerde vliegtuigen te hebben neergehaald met de Messerschmitt 262. Op 26 november 1944, werd een Messerschmitt 262 neergeschoten door luchtafweergeschut in de buurt van een vliegveld nabij Eindhoven. Dit was de eerste keer dat een Messerschmit 262 uit de lucht werd geschoten door grondgeschut. Op 17 en 18 december 1944 werden er nog twee neergeschoten op dezelfde locatie. In totaal deden aan deze aanval achttien Messerschmitt vliegtuigen mee.
In maart 1945 werd een eerste grootschalige aanval uitgevoerd op geallieerde bommenwerpers. Bij deze aanval werden met 37 Messerschmits 262’s ruim 1221 bommenwerpers en 632 jagers onderschept. In totaal werden er twaalf bommenwerpers neergeschoten tegen een verlies van drie Messerschmits. De toppiloot van de Messerschmitt 262 was hoogstwaarschijnlijk Franz Schall. Hij heeft zeventien vijandelijke toestellen neergeschoten waaronder zes bommenwerpers en tien jachtvliegtuigen.
Kwetsbaarheid Messerschmitt 262
Het vliegtuig was kwetsbaar bij het opstijgen en landen. Later maakten de geallieerde vliegers handig gebruik van deze kwetsbaarheid. Veel vliegtuigen hebben nooit het luchtruim gezien omdat aan het einde van de Tweede Wereldoorlog veel Duitse vliegvelden en vliegtuigen werden vernietigd.
Productie vliegtuig Messerschmitt 262
In totaal zijn er ongeveer 1400 Messerschmitt 262 vliegtuigen gemaakt. Maar uiteindelijk waren er maar 200 tegelijk actief in de Tweede Wereldoorlog. De geallieerden hebben in totaal 100 Messerschmitt vliegtuigen neergeschoten in de lucht. De Messerschmitt 262 heeft uiteindelijk 300 tot 450 vijandelijke toestellen neergehaald.
Na Tweede Wereldoorlog
Na de Tweede Wereldoorlog is de Messerschmitt actief geweest voor voor de Tsjecho-Slowaakse luchtmacht. Tot 1951 was de Messerschmitt 262 in actieve dienst. Vliegtuigen die door de geallieerde troepen in beslag zijn genomen hebben later bijgedragen aan de ontwikkeling van straalvliegtuigen.
Eigenschappen | Messerschmit 262 |
Bemanning | 1 |
Lengte | 10.60m |
Spanwijdte | 12.60 |
Hoogte | 3.50m |
Gewicht leeg | 3,795 kg |
Gewicht geladen | 6,473 kg |
Max opstijggewicht | 7,130 kg |
Motoren | 2 Junkers Jumo 004 B-1 Turbojets. |