'Nederland leest', de campagne die lezen weer populair maakt
De maanden oktober en november staan sinds 2006 in het teken van ‘Nederland leest’. Dit is een leesbevorderingscampagne, die in het leven geroepen is door de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek. Het doel is tweeledig, allereerst streeft men ernaar zoveel mogelijk Nederlanders aan het lezen te krijgen en ten tweede hoopt men een discussie uit te lokken over het maatschappelijke thema van het boek dat jaarlijks centraal staat.
Oorsprong in de Verenigde Staten
Het idee voor ‘Nederland leest’ is ontstaan in de Verenigde Staten. Daar vond in 2001 in Chicago ‘One book, one city’ plaats. In het kader hiervan lazen veel inwoners van deze stad collectief het boek ‘To kill a mockingbird’ van de schrijver Harper Lee. De actie werd een groot succes en daarom volgden vele andere Amerikaanse steden het voorbeeld.
Het ontstaan van ‘Nederland leest’
In 2006 werd ‘Nederland leest’ op initiatief van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek gelanceerd. Het eerste boek dat massaal gelezen werd heette ‘Dubbelspel’ en was geschreven door Frank Martinus Arion.
Daarna volgden:
- 2007: ‘De gelukkig klas’ van Theo Thijssen
- 2008: ‘Twee vrouwen’ van Harry Mulisch
- 2009: ‘Oeroeg ‘van Hella S. Haasse
- 2010 ‘De grote zaal’ van Jacoba van Velde
- 2011 ‘Het leven is verrukkulluk’ van Remco Campert
- 2012 ‘De donkere kamer van Damokles’ van Willem Frederik Hermans
- 2013 ‘Erik of het klein insectenboek’ van Godfried Bomans
Criteria
Niet zomaar elk boek komt in aanmerking centraal te mogen staan tijdens ‘Nederland leest’. De Stichting CNPB heeft hiervoor de volgende criteria vastgesteld:
Het boek moet:
- tijdloos zijn en het mag geen recent werk betreffen
- interessant zijn voor een grote groep lezers
- voldoende stof tot discussie bieden
- als literair werk bestempeld zijn
Vaak zijn het de wat oudere, ‘vergeten’ , boeken uit de Nederlandse literatuur die kans maken. Opvallend is dat zo’n boek nadat het zoveel belangstelling heeft gekregen, in korte tijd zeer populair wordt, ook onder jongeren.
Gratis verkrijgbaar in bibliotheken
De campagne wordt ondersteund door zo’n 1200 bibliotheken, verspreid door het hele land. Belangstellenden van 19 jaar of ouder die lid zijn van de openbare bibliotheek krijgen het boek dat dat jaar centraal staat, cadeau op vertoon van hun ledenpas. Grote letterexemplaren zijn in beperkte oplage verkrijgbaar.
Activiteiten
Daarnaast worden er rond het themaboek activiteiten georganiseerd door een groot aantal bibliotheken en vinden er discussiebijeenkomsten plaats, waar lezers hun mening over het boek kunnen ventileren. Bekende Nederlandse schrijvers verlenen hun medewerking door een lezing te komen geven in bibliotheken.
Nederland leest op school
Veel middelbare scholen besteden aandacht aan de actie. Op de website www.nederlandleest.nl kunnen docenten een handleiding downloaden, die gebruikt kan worden tijdens de lessen. Hierin staan opdrachten die naar aanleiding van het lezen van het boek in de klas gedaan kunnen worden. Er is ook een wedstrijd aan verbonden, waar de scholen aan kunnen deelnemen door een uitgewerkte opdracht in te sturen.
Nederland leest in de media
Uiteraard wordt er in diverse media aandacht besteed aan Nederland leest. Veel radio- en televisieprogramma’s hebben in de maanden oktober en november een item over de leescampagne.
Daarnaast zijn er rond deze periode veel artikelen over het onderwerp te vinden in kranten en tijdschriften of op het internet. Het boek dat elk jaar centraal staat komt hierbij uitgebreid aan bod en ook de schrijver wordt (al dan niet postuum) in het zonnetje gezet.
Ook via sociale media als Facebook en Twitter kunnen lezers met elkaar ‘in gesprek gaan’ over het boek dat jaarlijks centraal staat.