'Nederland leest', de campagne die lezen weer populair maakt

'Nederland leest', de campagne die lezen weer populair maakt De maanden oktober en november staan sinds 2006 in het teken van ‘Nederland leest’. Dit is een leesbevorderingscampagne, die in het leven geroepen is door de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek. Het doel is tweeledig, allereerst streeft men ernaar zoveel mogelijk Nederlanders aan het lezen te krijgen en ten tweede hoopt men een discussie uit te lokken over het maatschappelijke thema van het boek dat jaarlijks centraal staat.

Oorsprong in de Verenigde Staten

Het idee voor ‘Nederland leest’ is ontstaan in de Verenigde Staten. Daar vond in 2001 in Chicago ‘One book, one city’ plaats. In het kader hiervan lazen veel inwoners van deze stad collectief het boek ‘To kill a mockingbird’ van de schrijver Harper Lee. De actie werd een groot succes en daarom volgden vele andere Amerikaanse steden het voorbeeld.

Het ontstaan van ‘Nederland leest’

In 2006 werd ‘Nederland leest’ op initiatief van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek gelanceerd. Het eerste boek dat massaal gelezen werd heette ‘Dubbelspel’ en was geschreven door Frank Martinus Arion.
Daarna volgden:

  • 2007: ‘De gelukkig klas’ van Theo Thijssen
  • 2008: ‘Twee vrouwen’ van Harry Mulisch
  • 2009: ‘Oeroeg ‘van Hella S. Haasse
  • 2010 ‘De grote zaal’ van Jacoba van Velde
  • 2011 ‘Het leven is verrukkulluk’ van Remco Campert
  • 2012 ‘De donkere kamer van Damokles’ van Willem Frederik Hermans
  • 2013 ‘Erik of het klein insectenboek’ van Godfried Bomans

Criteria

Niet zomaar elk boek komt in aanmerking centraal te mogen staan tijdens ‘Nederland leest’. De Stichting CNPB heeft hiervoor de volgende criteria vastgesteld:
Het boek moet:

  • tijdloos zijn en het mag geen recent werk betreffen
  • interessant zijn voor een grote groep lezers
  • voldoende stof tot discussie bieden
  • als literair werk bestempeld zijn

Vaak zijn het de wat oudere, ‘vergeten’ , boeken uit de Nederlandse literatuur die kans maken. Opvallend is dat zo’n boek nadat het zoveel belangstelling heeft gekregen, in korte tijd zeer populair wordt, ook onder jongeren.

Gratis verkrijgbaar in bibliotheken

De campagne wordt ondersteund door zo’n 1200 bibliotheken, verspreid door het hele land. Belangstellenden van 19 jaar of ouder die lid zijn van de openbare bibliotheek krijgen het boek dat dat jaar centraal staat, cadeau op vertoon van hun ledenpas. Grote letterexemplaren zijn in beperkte oplage verkrijgbaar.

Activiteiten

Daarnaast worden er rond het themaboek activiteiten georganiseerd door een groot aantal bibliotheken en vinden er discussiebijeenkomsten plaats, waar lezers hun mening over het boek kunnen ventileren. Bekende Nederlandse schrijvers verlenen hun medewerking door een lezing te komen geven in bibliotheken.

Nederland leest op school

Veel middelbare scholen besteden aandacht aan de actie. Op de website www.nederlandleest.nl kunnen docenten een handleiding downloaden, die gebruikt kan worden tijdens de lessen. Hierin staan opdrachten die naar aanleiding van het lezen van het boek in de klas gedaan kunnen worden. Er is ook een wedstrijd aan verbonden, waar de scholen aan kunnen deelnemen door een uitgewerkte opdracht in te sturen.

Nederland leest in de media

Uiteraard wordt er in diverse media aandacht besteed aan Nederland leest. Veel radio- en televisieprogramma’s hebben in de maanden oktober en november een item over de leescampagne.
Daarnaast zijn er rond deze periode veel artikelen over het onderwerp te vinden in kranten en tijdschriften of op het internet. Het boek dat elk jaar centraal staat komt hierbij uitgebreid aan bod en ook de schrijver wordt (al dan niet postuum) in het zonnetje gezet.
Ook via sociale media als Facebook en Twitter kunnen lezers met elkaar ‘in gesprek gaan’ over het boek dat jaarlijks centraal staat.
© 2013 - 2020 Paulina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Leesbevordering vergroten met behulp van werkvormenLeesbevordering vergroten met behulp van werkvormenLeesplezier hebben is erg belangrijk voor de schoolperiode en de toekomst van kinderen. Het is dus belangrijk om kindere…
Samen met je baby boeken lezenSamen met je baby boeken lezenZijn baby's te jong om te lezen? Onderzoek wijst uit van niet! Samen lezen met je baby is ook op deze jonge leeftijd goe…
Voorlezen aan kinderen van 0 tot 2 jaarVoorlezen aan kinderen van 0 tot 2 jaarVoorlezen voor het slapen gaan: wat heel veel gebeurt. Gelukkig is dit heel goed voor de taalontwikkeling van uw kind. B…
Een boek PromotenEen boek PromotenEen boek promoten kan iedereen. Maandelijks verschijnen er talloze nieuwe boeken op de markt. Schrijvers die bij regulie…

Literaire wintergedichten uit Nederland en VlaanderenLiteraire wintergedichten uit Nederland en VlaanderenDe wisseling van de jaargetijden inspireerde in de loop der jaren wereldwijd velen tot het schrijven van mooie poëzie. H…
Twicht – het TwittergedichtTwicht – het TwittergedichtEen Twicht is een gedicht in de vorm van een Tweet. Het is de evenknie van de Twittercolumn, maar dan in dichtvorm. Tres…
Bronnen en referenties
  • www.nederlandleest.nl
  • Web.cpnb.nl
  • www.bibliotheek.nl

Reageer op het artikel "'Nederland leest', de campagne die lezen weer populair maakt"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Paulina
Gepubliceerd: 01-11-2013
Rubriek: Kunst en Cultuur
Subrubriek: Taal
Bronnen en referenties: 3
Schrijf mee!