InfoNu.nl > Kunst en Cultuur > Volkeren > Spaanse zakencultuur

Spaanse zakencultuur

Spaanse zakencultuur Hoe doen de Spanjaarden zaken, is het belangrijk om een relatie op te bouwen, en is het verstandig om een woordje Spaans te leren? Kan ik in het Engels onderhandelen in Spanje? Voor dat een ondernemer zaken wilt gaan doen is het goed om deze vragen eerst te beantwoorden, wees goed voorbereid en spring niet zomaar het diepe in.

Spaanse zakencultuur

Zaken doen met Spanje is lang niet zo eenvoudig als men denkt, dit komt grotendeels door de cultuurverschillen tussen beide landen. Om te ondernemen in Spanje is het belangrijk om de Spaanse cultuur te leren kennen.

Niet elke Spanjaard is hetzelfde, dit komt door de regionale verschillen die er zijn. Een Spanjaard uit het Baskenland zal hoogstwaarschijnlijk anders zaken doen dan een Spanjaard uit het zuiden van het land. Over het algemeen zijn de Spanjaarden gastvrij en erg open, het is een temperamentvol land waar liefde voor eten, drinken en muziek belangrijke culturele waarden zijn. De Spanjaarden zijn erg gesteld op persoonlijke relaties en ook dat ziet u terug in de zakenwereld.

Persoonlijke relatie opbouwen

Spanjaarden vinden het belangrijk om veel en direct contact te hebben, investeren in een goede persoonlijke relatie is nodig. Veel persoonlijke vragen zullen worden gesteld om u als ondernemer beter te leren kennen, en in veel gevallen wordt u hierbij uitgenodigd voor een twee of drie uur durende lunch. Het vragen naar zijn of haar privéleven is dan ook geen probleem, vermijd alleen wel onderwerpen zoals regionale conflicten en de burgeroorlog. Het open en eerlijk vertellen over uw achtergrond wordt erg gewaardeerd, zeker in een persoonlijke relatie. In Spanje moet u als ondernemer niet raar opkijken als een Spaanse zakenpartner te laat zal komen op een afspraak, wees geduldig, echter verwacht de Spanjaard dat u als ondernemer wel op tijd komt. Een relatie opbouwen gebeurt niet binnen een paar uur, dit kan veel tijd kosten wat een goede investeren zal zijn omdat een goede relatie vaak de sleutel tot succes is in Spanje.

Communiceren in het Spaans

Voor de meeste mensen uit verschillende culturen is het vanzelfsprekend dat zij een of meerdere vreemde talen spreken, echter is dit niet zo bij de Spaanse cultuur. De Spanjaarden zijn bang om gezicht te verliezen en zijn minder snel geneigd om het aan te geven als zij iets niet snappen, het communiceren in het Spaans is bijna een vereiste om misverstanden te voorkomen. Voor het opbouwen van een goeie persoonlijke relatie is het communiceren in het Spaans een goed begin. Beheerst u als ondernemer niet de Spaanse taal, dan wordt aangeraden om een Spaanse tolk mee te nemen naar de business meeting.

Werktijden, vakanties en feestdagen

In Spanje is het bij sommige bedrijven nog gebruikelijk om een siësta te houden, alhoewel dit vaak wordt gebruikt om thuis of in een restaurant te gaan lunchen. De tijden van een normale werkdag is van ongeveer 08:30 / 09:00 tot 18:00 a 19:00, echter hebben de meeste Spaanse bedrijven wel een lange pauze tussen 14:00 tot 16:00. Een ondernemer moet zich ook bewust zijn van vakanties en feestdagen, ook is het belangrijk om te weten dat de maand Augustus een slechte maand is om business te genereren, het is dus niet verstandig om in deze maand acquisitie te plegen. Augustus is dus een slechte maand voor de meeste bedrijven in Spanje, daarom nemen veel Spanjaarden in deze maand vakantie en gaan bedrijven vaak over op de ‘jornada intensiva’ wat inhoudt dat de werktijden veranderen naar 08:00 tot 15:00 of helemaal zijn gesloten. Wanneer een feestdag op een Dinsdag of een Donderdag valt nemen Spanjaarden vaak de Vrijdag of Maandag vrij om zo te kunnen genieten van een extra lang weekend. Vooral in de zomermaanden zijn er veel feestdagen. Zaken doen in Augustus is dus vrijwel een no go.

Kleding

Spanjaarden vinden het belangrijk om een goede indruk te maken en om respect te winnen, ze zijn daarom erg gesteld op hun kleding. Ook hecht een Spanjaard veel waarde aan grote en dure merken, omdat de kwaliteit erg hoog zou liggen van merkproducten uit het buitenland. Bij een business meeting zult u als ondernemer dan ook hoge ogen gooien als u een mooi pak draagt van bijvoorbeeld Hugo Boss of Louis Vuitton.
© 2015 - 2017 Marcotamarit, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Taalcursus Spaans in SpanjeSpaans leren in Spanje is ideaal! De Spaanse passie die de Spanjaarden toepassen in het dagelijks leven werkt aanstekeli…
Spaanse taalcursus, waarom Spaans leren?Spaans is een wereldtaal en een internationale taal. De Spaanse taal is zelfs een officiële taal van de Verenigde Naties…
Spaans leren in SpanjeSpanje en Spaans zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er lijkt dan ook geen betere oplossing dan de taal Spaans te l…
Het Spaans in Latijns-AmerikaHet Spaans in Latijns-AmerikaHet Spaans in Latijns-Amerika is historisch gezien een voortzetting van het Spaans dat in de zestiende eeuw in Spanje we…
Taalcursus: cursus Spaans volgenTaalcursus: cursus Spaans volgenVeel mensen willen een cursus Spaans volgen. Er zijn verschillende taalcursussen die worden aangeboden op verschillende…

Reageer op het artikel "Spaanse zakencultuur"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Marcotamarit
Gepubliceerd: 19-02-2015
Rubriek: Kunst en Cultuur
Subrubriek: Volkeren
Schrijf mee!