InfoNu.nl > Kunst en Cultuur > Diversen > Paparazzi: positief of negatief?

Paparazzi: positief of negatief?

Paparazzi: positief of negatief? Paparazzi zijn fotografen. Ze fotograferen beroemdheden, en maken daarmee foto's waarmee vaak veel geld kan worden verdiend door het plaatsen in roddelbladen. Over het algemeen is er een negatieve kijk op paparazzi. Er is echter ook een positievere kijk waardoor je paparazzi misschien voortaan in een ander licht zult zien. Deze positieve kijk wordt wetenschappelijk ondersteund.

Paparazzi, hoe staan ze bekend?

Paparazzi staan bekend als vervelende, opdringerige fotografen. Ze doen er alles aan om aan de beste foto's te komen. Om aan die foto's te komen denken ze niet ethische normen, zoals bijvoorbeeld de privacy van beroemdheden. Het gaat ze enkel om het geld dat ze er mee zullen verdienen, ze zien het dus echt als hun vak om zo te handelen. Vanuit deze werkwijze worden beroemdheden gezien als individuelen die worden aangevallen als paparazzi hun werk doen. De beroemdheden zijn als het ware het slachtoffer van deze fotojournalisten.

Paparazzi, hoe zou je ze ook kunnen zien?

Naast als individu, zou je beroemdheden ook kunnen zien als entiteit. Een entiteit die zijn imago zo harmonieus mogelijk wil laten overkomen, zodat zijn of haar culturele of economische macht zo groot mogelijk wordt. Een beroemdheid is namelijk niet alleen maar een persoon, het is ook 'handelswaar'. Achter beroemdheden zitten vaak ook marketingplannen, er worden producten gemaakt aan de hand van de beroemdheden en deze worden verhandeld. Wanneer een persoon (met een positief imago) beroemd is geworden, zal hij of zij er ook alles aan doen om dit imago in stand te houden. De beroemdheid heeft vaak veel macht over de controle van het imago. Denk aan; zelf kiezen welke foto's en video's worden gepubliceerd, en wanneer, waar en in welke toestand foto's of video's worden gemaakt. (Zo kan er bijvoorbeeld ook sprake zijn van fotomanipulatie; photoshoppen). Wanneer dit het enige zou zijn van de beroemdheid dat bekend is, zou dit een niet representatief beeld geven van deze persoon. Daarom zijn er de paparazzi. Paparazzi zijn in staat de macht weg te nemen bij deze 'entiteit'. Wanneer beroemdheden de controle niet meer hebben over hun imago, wordt een beetje van hun macht weggenomen. Paparazzi zorgen ervoor dat er een representatiever beeld wordt gevormd van beroemdheden zoals ze ook echt zijn, ze kunnen 'the real person behind the image' ontdekken (Mendelson, 2007). Zo gezien zijn paparazzi eigenlijk net als alle journalisten. Journalisten kunnen namelijk controle uitoefenen op bepaalde machten die er bestaan. Denk aan de politiek en bepaalde instanties. Doordat de machten in de beschaving worden gecontroleerd, blijkt ook dat de democratie in stand wordt gehouden.

Wetenschappelijk onderzoek naar paparazzi en roddelbladen

Wetenschapper Mark Deuze heeft onderzocht hoe de redacteuren van Nederlandse roddelbladen hun manier van verslaggeven zien. Hierin werden een aantal dingen duidelijk, die niet in het meest gebruikelijke negatieve beeld passen over paparazzi of journalisten van een roddelblad.
  • Scheiding tussen waar en onwaar: roddelbladjournalisten zijn duidelijk op zoek lijnen te trekken tussen waarheid en onwaarheid. Wanneer ze ergens niet zeker over zijn zullen ze dit niet als zeker vermelden.
  • Ethische normen: roddelbladjournalisten willen graag alles weten, maar dit betekent niet dat ze ook alles publiceren. Ze denken dus zeker aan ethische normen die gelden.
  • Vaardigheden: journalisten die werken bij roddelbladen beschikken over trainingen voor het uitvoeren van hun vak.

Ook een opvallende uitkomst was de waardering van het roddelblad 'Party', alle redacteuren van andere roddelbladen schilderden dit blad af als een verkoper van klinkklare onzin!

In een artikel van Ray Murray (2011) wordt duidelijk hoe paparazzifotografen staan tegenover het fotograferen van beroemdheden. Het eerste belangrijke punt dat duidelijk wordt is dat paparazzifotografen denken dat beroemdheden het juist op prijs stellen op de foto te gaan. Vooral wanneer mensen in het beginstadium staan van hun succes zijn ze erg blij wanneer ze gefotografeerd worden om beroemder te worden. Een ander punt dat paparazzi claimen is dat beroemdheden het hier zelf naar maken wanneer ze zich slecht gedragen. Andere paparazzi hebben een andere houding; het maakt ze niet uit hoe beroemdheden er tegenover staan. Het is makkelijk genoeg hun baan, en die baan zullen ze moeten uitvoeren.

De studie naar paparazzi is een onderdeel van celebrity studies.
© 2013 - 2017 Shiny, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Paparazzi en roddelbladenBeroemde mensen worden vaak gefotografeerd door de paparazzi. Deze groep van fotografen heeft bij heel veel mensen een n…
De invloed van paparazzi op het Engelse koningshuisDe invloed van paparazzi op het Engelse koningshuisIn 1953 was de kroning van Elizabeth ll live op televisie te volgen. Dit was het begin van de media-aandacht voor het Br…
Mediacode van RVD rond Koninklijk HuisMediacode van RVD rond Koninklijk HuisVia de Mediacode beschermt de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) het privéleven van leden van het Koninklijk Huis. Sommige m…
Miley Cyrus; van Hannah Montana naar wereldsterMiley Cyrus, de dochter van Billy Ray Cyrus werd bekend door het disney programma 'Hannah Montana' waarin ze de hoofdrol…
De media: publiek, idool en media-instellingOm van een succesvol media-evenement te spreken is niet enkel een idool belangrijk, maar moet er een geslaagde wisselwer…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk / Pixabay
  • Mendelson, A. (2007) 'On the function of the United States paparazzi: mosquito swarm or watchdogs of celebrity image control and power', Visual Studies, 22:2, 169 - 183
  • Deuze, M. (2005) 'Popular journalism and professional ideology: tabloid reporters and editors speak out', Media, Culture and Society, 27 (6): 861882.
  • Murray, R. (2011). Stalking the Paparazzi: A View from a Different Angle. Visual Communication Quarterly 01/2011; 18:4-17.

Reageer op het artikel "Paparazzi: positief of negatief?"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Shiny
Laatste update: 26-04-2017
Rubriek: Kunst en Cultuur
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 4
Schrijf mee!