Sinterklaas surprises zat? Doe het grote Sinterklaas spel!
Sinterklaas. Voor de één een feest, voor de ander een hel. Ben je niet zo creatief of ben je het zat om elk jaar een surprise te maken? Maak dan kennis met het grote Sinterklaas spel! Leuk en verrassend, voor jong en oud.
Waarom het grote Sinterklaasspel in plaats van een mooie, creatieve surprise maken?
Het grote Sinterklaasspel is een spel dat voor iedereen leuk is. Er hoeft geen surprise te worden gemaakt. Een surprise maken behoort dus tot de verleden tijd! De cadeautjes worden op een leuke, speelse en eerlijke manier verdeeld door leuke opdrachten. Het enige wat je hoeft te doen is je cadeautjes inpakken, leuke opdrachtkaarten maken en een stopwatch of kookwekker klaar te leggen!
Hoe werkt het grote Sinterklaasspel?
Het grote Sinterklaasspel heeft drie rondes. De eerste ronde duurt een half uur, de tweede en derde ronde duren drie kwartier. Elke ronde heeft eigen regels, maar er is een basisidee voor alle rondes: spelers dobbelen met de dobbelsteen, afhankelijk van het aantal ogen volgt een bepaalde actie. De actie die bij een worp hoort is voor elke ronde apart bepaald.
Wat houdt de eerste ronde van het grote Sinterklaas spel in?
De eerste ronde duurt 30 minuten. Vanuit het midden komen de cadeautjes bij de spelers terecht. Zet de stopwatch (of kookwekker, of mobiele telefoon) op 30 minuten. Het spel wordt gespeeld totdat de wekker gaat. De jongste speler mag beginnen met dobbelen. De dobbelsteen heeft zes mogelijkheden (1 t/m 6 ogen), dus er zijn 6 mogelijke opdrachten (u kunt ook kiezen om te spelen met twee dobbelstenen, waarbij u 12 opdrachtkaarten maakt). De jongste speler begint zoals eerder genoemd, en voert de bijbehorende actie uit. Wanneer er op de opdrachtkaart staat dat er een cadeautje mag worden opengemaakt dan mag dit
nog niet. Dat komt pas in de volgende rondes. Het cadeautje moet dan voor je neer worden gelegd. Wanneer de jongste speler klaar is is de volgende aan de beurt, het spel wordt tegen de klok in gespeeld (dus degene die links naast je zit is na jou aan de beurt).
De regels voor ronde 1:
- Pak een cadeautje uit het midden.
- De volgende speler moet een beurt overslaan.
- Plaats een cadeautje weer terug naar het midden (alleen mogelijk als je een of meerdere cadeautjes voor je hebt liggen).
- Gooi nog een keer.
- Geef de dobbelsteen aan degene die rechts naast je zit.
- Er gebeurt niets.
Wat houdt de tweede ronde van het grote Sinterklaas spel in?
De tweede ronde duurt drie kwartier, dus 45 minuten. De wekker wordt dus ingesteld op 45 minuten. Weer wordt het spel gespeeld tot de tijd om is. In deze ronde worden er wél cadeautjes uitgepakt. In deze ronde zijn er andere acties.
De regels voor ronde 2:
- Pak een cadeautje uit het midden en pak het uit. Als er geen cadeautjes meer liggen pak je een opdrachtkaart en voer je die opdracht uit.
- Ruil een cadeautje met een speler naar jouw keuze.
- Pak een cadeautje weg bij een speler naar keuze, als het nog niet is uitgepakt mag je deze alvast uitpakken.
- Gooi nog een keer of pak een opdrachtkaart.
- Geef de dobbelsteen aan degene die rechts naast je zit.
- De volgende speler moet een beurt overslaan.
Wat houdt de derde ronde van het grote Sinterklaas spel in?
De derde ronde duurt ook drie kwartier. Stel wederom de wekker in, er wordt weer gespeeld tot de tijd om is.
Voordat deze ronde begint moet iedereen de cadeautjes die hij of zij voor zich heeft liggen aan degene die links van hem/haar zit geven. Liggen er nog ingepakte cadeautjes voor je? Dan mag je die nu uitpakken. De regels blijven vrijwel hetzelfde.
De regels voor ronde 2:
- Pak een cadeautje uit het midden. Als er geen cadeautjes meer liggen pak je een opdrachtkaart en voer je die opdracht uit.
- Ruil een cadeautje met een speler naar jouw keuze.
- Pak een cadeautje weg bij een speler naar keuze.
- Pak een opdrachtkaart.
- Geef de dobbelsteen aan degene die rechts naast je zit.
- Geef de dobbelsteen aan de tweede speler links.
De opdrachtkaarten voor het grote Sinterklaas spel
De opdrachtkaarten kan je zelf maken, en je kunt het zo bont maken als je zelf wilt. Laat iemand een sinterklaasliedje zingen, of een dansje doen. Maar let op: als je zelf meedoet is de kans groot dat je zelf ook een opdrachtkaart krijgt!
Voorbeelden voor opdrachtkaarten:
- Pak het grootste cadeau en leg het bij je eigen cadeautjes.
- Pak het kleinste cadeautje en leg het bij je eigen cadeautjes.
- Zing een sinterklaasliedje dat nog niet gezongen is tijdens dit spel.
- Schuif allemaal één plaats naar links, en laat de cadeautjes liggen.
- Alle dames pakken een cadeautje van een ander.
- Pak het cadeautje bij een ander dat je het allermooist vindt.
- Ruil al je cadeaus met je linker buurman.
- Ruil al je cadeaus met iemand naar keuze.
- Doe een zwarte piet na, en geef daarbij iemand een van jouw cadeautjes.
- Schuif allemaal drie plaatsen naar rechts, en neem allemaal één cadeautje mee.
- Schenk voor allemaal iets te drinken in.
- Ruil één cadeautje met iemand anders naar keuze.
Er zijn nog veel meer mogelijkheden voor opdrachtkaarten! Wees creatief in het bedenken, hoe leuker de opdrachten, hoe leuker het spel wordt. Wanneer de tijd om is houdt iedereen de cadeautjes die hij/zij voor zich heeft. Zorg ervoor dat iedereen evenveel cadeautjes krijgt. Spreek bijvoorbeeld af om allemaal 5 cadeautjes van €5,= te kopen, die voor iedereen geschikt zijn.
Veel plezier!