Rafaël de Italiaanse kunstschilder van de Renaissance

Van Urbino naar Florence
Rafaël werd geboren in het jaar 1483 in het Italiaanse Urbino. Dat was toen een belangrijk centrum voor kunst in de Italiaanse provincie Marche. In het jaar 1504 verhuisde Rafaël naar Firenze, een stad die bij ons bekend staat onder de naam Florence. In die Toscaanse stad nam hij alles op wat de Florentijnse meesters in de schilderkunst hem konden leren. De volledige naam van Rafaël is Raffaello Sanzio da Urbino.Renaissance
Rafaël was begaafd in het oplossen van schildertechnische problemen. Hij kon op een overtuigende wijze mensen driedimensioneel afbeelden. De menselijke figuren die hij geschilderd heeft zijn realistisch in hun bewegingen en in de manier waarop ze met hun gezichten en gebaren gevoelens tot uitdrukking brengen. Dit humanisme, het centraal stellen van de mens, was één van de belangrijkste kenmerken van de Renaissance. In de Middeleeuwen stond God centraal in het wereldbeeld. Tijdens de Renaissance komt de mens steeds meer centraal te staan. Het Florence waar hij zich tot kunstschilder ontwikkelde stond bekend als de bakermat van de Renaissance.Hoogrenaissance
De Hoogrenaissance is een periode binnen de Renaissance. Het is een relatief korte periode. Over het algemeen gedateerd met de Hoogrenaissance van het jaar 1495 tot 1520. In die periode was de Renaissance op haar hoogtepunt. Veel kunstwerken, die wij nu nog kennen, werden in die periode gemaakt. Voorbeelden van belangrijke kunstwerken uit die tijd zijn 'Het Laatste Avondmaal' van Leonardo da Vinci en zijn 'Mona Lisa'. Ook het beeld van David dat Michelangelo heeft gemaakt en zijn fresco's op het plafond van de Sixtijnse Kapel stammen uit die periode. De kunstwerken van Rafaël komen ook uit de periode van de Hoogrenaissance.
Sacrale kunst
In de Hoogrenaissance stimuleerden de pausen, die toen in Rome aan de macht waren, het creëren van kerkelijke kunst. In ongeveer 1508 werd Rafaël door de toenmalige Paus, Julius II, naar Rome ontboden. Van hem kreeg Rafaël de opdracht om een groot aantal schilderijen te maken met een stichtelijke afbeelding. Zo maakte hij bijvoorbeeld diverse altaarstukken. De opvolger van Paus Julius II was zo onder de indruk van het werk van Rafaël dat ook hij er op stond dat Rafaël doorging met het creëren van sacrale kunst.
Rafaël en Leonardo da Vinci
Leonardo da Vinci (1452-1519) was ongeveer 30 jaar ouder dan Rafaël. Tijdens zijn verblijf in Florence had Rafaël de gelegenheid om de werken van Da Vinci te bestuderen en om Leonardo persoonlijk te ontmoeten. Leonardo da Vinci belichaamde het ideaal van de Renaissance. Hij werd gezien als de ultieme homo universalis. De mens die in alle vakgebieden van wetenschap en kunst vaardig is. Zo was Leonardo een architect, ingenieur en uitvinder. Hij was een wetenschapper in de filosofie, natuur- en scheikunde. Ook in de geneeskunde liet hij van zich horen. Zijn anatomische werken zijn nog steeds bekend. Leonardo da Vinci was ook beeldhouwer, schrijver en schilder. Van hem leerde Rafaël de methodes om portretten te maken in driekwart in plaats van en face, het half-licht in schilderijen tot uitdrukking te brengen en het schilderen van handen, wat een studie op zich was.Rafaël en Michelangelo
Rafaël had grote bewondering voor Michelangelo, die leefde van 1475 tot 1564. Helaas voor Rafaël was Michelangelo daar helemaal niet van gediend. De beroemde kunstschilder, beeldhouwer, architect en dichter beantwoordde de bewondering van Rafaël met openlijke vijandigheid. Dit tot teleurstelling bij de jonge Rafaël.De Sixtijnse Kapel
Toen Michelangelo eens uit Rome weg was, liet de toenmalige Paus, Jullius II, het plafond van de Sixtijnse Kapel bloot leggen. De kerkvorst was uitermate nieuwsgierig naar de schilderingen van Michelangelo. Rafaël trok daar zijn voordeel uit en hij bestudeerde het werk van Michelangelo. In het bijzonder trokken de krachtige gespierdheid van de naakten en de dramatische intensiteit van de afbeeldingen zijn aandacht. Toen Michelangelo dit ter oren kwam, werd hij razend. Hij nam het op als een openlijke uitdaging van de jonge schilder, die het tegen hem op probeerde te nemen.De Sibillen

De Atheense school

De Cupido's en Cherubijntjes van Rafaël
