Nicci Gerrard, de ene helft van een geniaal duo
Wie kent ze niet, het schrijversduo Nicci French? Dit duo bestaat uit het echtpaar Nicci Gerrard en Sean French. Samen zijn zij zeer succesvol als thrillerschrijver, maar wie schuilt er achter de naam Nicci Gerrard, die zelf ook een aantal boeken op haar eigen naam heeft staan?
Biografie.
Nicci Gerrard werd geboren op 10 juni 1958 in het Engelse Worcestershire. Nadat ze de
Alice Ottley School had afgemaakt ging ze Engels studeren aan de Universiteit van Oxford. Daarna ging ze les geven in Los Angeles en Londen. Tijdens haar eerste huwelijk begon ze een eigen vrouwentijdschrift en werkte ze als freelance journalist. Na de scheiding ging ze bij de
New Statesman werken, waar ze Sean French leerde kennen. Toen kreeg ze een baan aangeboden bij
The Observer, een gerenommeerde Britse krant, waar ze een tijd voor geschreven heeft. Nicci heeft zelf vier kinderen, twee uit haar vorige huwelijk en twee met Sean. Nicci's favoriete schrijvers zijn:
- Proust
- Nabokov
- Charles Dickens
- Charlotte Bronté
- Penelope Fitzgerald
In 1997 kwam het eerste boek uit van het duo Nicci French, waarna er ieder jaar ongeveer één boek verscheen. Ze zijn nu samen bezig aan een achtdelige serie met als eerste deel 'Blauwe Maandag' die onlangs verscheen.
Boeken.
Nicci schreef zelf ook een aantal boeken, waarvan de eerste in 2003 verscheen. De stijl verschilt met die van de boeken van Nicci French. Ze schrijft geen thrillers, maar psychologische drama's waarin vrouwen zichzelf proberen te ontdekken door herinneringen uit hun jeugd her te beleven. In totaal heeft ze nu vier boeken op haar eigen naam staan.
In 2003 verscheen
'De Onderstroom'. Op de achterflap staat het volgende omschreven:
Edie Jennings groeit op in de schaduw van haar moeder en oudere zus. Ze heeft het gevoel zowel thuis als op school niet helemaal op haar plek te zijn. Maar dan ontmoet ze Ricky. Voor het eerst voelt Edie hoe het is om verliefd te zijn en begeerd te worden. Langt duurt deze liefde echter niet, want het noodlot slaat toe in de familie Jennings: in één klap verliest Edie haar onschuld en haar jeugd.
Vele jaren alter, als Edie zelf kinderen heeft, komen zij en haar zussen weer bij elkaar. De gebeurtenissen van toen werpen nog steeds een schaduw over de levens van de drie vrouwen.
De onderstroom is een prachtige roman over liefde, leven, vergeving en herinneringen.
In 2004 kwam
'Het Voorbijgaan' uit. De tekst op de achterflap luidt als volgt:
Wanneer was het allemaal begonnen? Ze zou het nooit precies weten, al kon ze het later, als een vinger die op een kaart de brede rivier volgt tot aan het onzichtbaar dunne lijntje van zijn oorsprong, terugvoeren op een avond in het begin van de winter.
Ooit waren Irene en Adrian verliefd; was één blik genoeg. Maar na jaren huwelijk, kinderen en de sleur van alledag is de glans eraf. Ze zijn vergeten waardoor ze vroeger zo verbonden waren. Hun drie jonge dochters hebben de band weliswaar vereeuwigd, maar het is anders geworden: zakelijker, praktischer. Binnen korte tijd zal er echter veel gaan veranderen in het leven van iedereen binnen dit gezin…
Het voorbijgaan is een hartverscheurend mooi verhaal over de veerkracht van mensen die zelfs na het diepste dal weer kunnen leren liefhebben.
In 2006 schreef Nicci
'In het Maanlicht'. De omschrijving van het boek:
Op een ochtend brengt Gaby haar zoon naar de universiteit waar hij gaat studeren. Ze besluit niet direct terug te keren naar haar man en huis in Londen, maar springt op de trein de andere kant op. Deze voert haar naar een afgelegen dorp waar ze op zoek gaat naar Nancy, van jongs af aan haar beste vriendin.
Bijna twintig jaar geleden verdween Nancy ineens uit Gaby’s leven – zonder ooit aan te geven wat de oorzaak van de breuk was. En nu wil Gaby eindelijk weten waarom. Want wat is de waarheid, welk geheim houdt Nancy verborgen?
In het maanlicht is een prachtige psychologische roman over vriendschap en huwelijksperikelen, over mensen die vechten tegen het ouder worden en tieners die op zoek zijn naar zichzelf.
En in 2008 kwam het laatste soloboek van Gerrard uit, getiteld
'Het Weerzien'.
Een psychologische roman met de suspense van een thriller
Na een stukgelopen relatie in Italië woont Marnie weer in Londen, waar ze in een piepklein poppenmuseum werkt. Als ze op een ochtend onverwacht een telefoontje krijgt van Oliver, haar grote jeugdliefde, is dat het begin van Marnies terugkeer naar het verleden.
Ralph, de gezamenlijke jeugdvriend van Marnie en Oliver, blijkt ernstig ziek. Om bij hem te kunnen zijn in deze zware periode, vertrekt Marnie naar Ralphs buitenhuis in Schotland. Hier komen de herinneringen aan haar jeugdjaren in alle hevigheid naar boven: Marnies gevoelens voor Oliver en Ralphs onbeantwoorde liefde voor Marnie. Wat is er al die jaren geleden precies gebeurd, waarom is het contact tussen de drie ooit verbroken – en kunnen ze het verleden achter zich laten?
Het weerzien is een prachtig verhaal over vriendschap, liefde, loyaliteit en de kracht van herinneringen.
Nicci is heel goed in het neerzetten van het karakter van de hoofdpersonen. Het inlevingsvermogen wordt heel groot, doordat het innerlijk van de persoon een zeer grote rol heeft in het verhaal. Ze laat je gebeurtenissen uit de jeugd meebeleven en zorgt ervoor dat je sympathie ontwikkelt voor de hoofdpersoon en diens dierbaren. De hoofdpersonen hebben geen van allen een normaal leven. Ze nemen vaak impulsieve beslissingen die zorgen voor aparte wendingen in het verhaal. Ook de relaties van de hoofdpersonen worden uitgebreid beschreven. Het zijn vaak gecompliceerde relaties die met elkaar in hun jeugd of later veel hebben meegemaakt. De hoofdpersoon probeert de relatie te doorgronden en her te beleven. Soms probeert ze de relatie zelfs te redden (in 'In het Maanlicht' bijvoorbeeld). De hoofdpersonen komen soms wat onbeholpen over door hun impulsieve acties en moeite met bepaalde situaties. De hoofdpersonen gaan liever terug met hun gedachten naar vroegere tijden. Zo komen ze achter verborgen geheimen en gaan ze dingen inzien die ze vroeger over het hoofd hebben gezien. Door de onverwachte gebeurtenissen worden de verhalen spannend en houden de aandacht vast. De boeken zijn aansprekend voor een breed publiek en zijn meeslepend vanaf het begin.