Het verzamelen van emaille reclameborden
Er gaat veel geld om in de handel van emaille-reclameborden. Verzamelaars zijn bereid om veel geld te betalen voor een zeldzaam emaille-reclameborden. Naast de zeldzaamheid zijn er andere factoren die de waarde bepalen. Zo moet een bord van goede kwaliteit zijn en moet het gaan om een gewilde afbeelding. Een groot deel van de handel vindt tegenwoordig via het internet plaats. De veilingsite Catawiki is een uitgegroeid tot een belangrijke site voor verzamelaars.
Er is in Nederland en België een levendige handel in oude emaille borden. Emaille is de beschermlaag van gesmolten glas aangebracht op voorwerpen van metaal of aardewerk om deze te beschermen. Vanaf het begin van de 20e eeuw ontdekte reclamemakers de voordelen van het materiaal. Veel cafés en bedrijven maakten borden van emaille en hingen deze buiten op als reclame. Ook veel huisnummerbordjes en plaatsnaamborden werden van emaille gemaakt. Na de Tweede Wereldoorlog werden reclameborden steeds vaker gemaakt van kunststof. Emaille-reclameborden roepen daarom een gevoel van nostalgie op. Omdat de borden van een stevig materiaal gemaakt zijn er relatief weinig verloren gegaan.
Verzamelen van emaille borden
Veel verzamelaars begonnen in de jaren tachtig en negentig met het verzamelen van de borden. Precieze cijfers ontbreken maar het aantal serieuze verzamelaars in de Benelux wordt geschat op enkele duizenden. Ook zijn er veel horecabedrijven die het leuk vinden om de borden aan de muur te hangen in hun restaurant of café. De borden kunnen op tal van plaatsen worden gekocht, bijvoorbeeld bij de antiquair of zelfs voor wie goed oplet in de kringloopwinkel. Een groot deel van de handel is de afgelopen jaren wel verschoven naar het internet. Op Marktplaats is er een relatief groot aanbod. Een veilingsite als Catawiki heeft ook een steeds belangrijkere plaats ingenomen onder verzamelaars. Op die site worden wekelijks tientallen borden in een speciale themaveiling aangeboden. De prijzen variëren van enkele tientjes tot honderden euro's..
Hoe bepaal ik de waarde van een reclamebord?
Vaak denken mensen dat ze goud in handen hebben wanneer ze in het bezit zijn van een emaille-reclamebord. Dat hoeft niet per se het geval te zijn. De waarde van een emaille bord wordt door verschillende factoren bepaald. De eerste factor is het thema. Vooral voor borden met kruideniersartikelen, een biermerk, een vrouw of schip zijn verzamelaars bereid om veel geld te betalen. Ten tweede speelt de zeldzaamheid een belangrijke rol. Dit is voor een leek soms lastig te bepalen. Ook gaat de stelregel des te ouder het bord, des te hoger de waarde lang niet altijd op. Er zijn genoeg reclameborden die in het verleden massaal zijn geproduceerd en waar er nog steeds veel van in omloop zijn. Vaak zijn er catalogi of het advies van een kenner nodig om te zeldzaamheid te bepalen. Ook het rondkijken op het internet, bijvoorbeeld op Marktplaats, op te kijken hoeveel gelijksoortige borden er worden aangeboden kan wellicht inzicht bieden.
Repareren van een emaille bord
Ook de staat van het bord bepaalt de waarde. Des te beter de kwaliteit, des te meer een verzamelaar bereid is om voor het bord te betalen. Een bord zal in betere kwaliteit zijn wanneer het altijd binnen heeft gehangen. Buiten komt het snel in aanraking met de elementen en daardoor kan het bord makkelijk gaan roesten en wordt de verf aangetast. Het is wel mogelijk om een reclamebord te laten repareren, maar er zal bijna altijd te zien zijn dat het bord niet helemaal in de oorspronkelijke staat verkeerd. Emailleverf wordt namelijk pas emaille wanneer het in de oven verhit wordt. Tegelijkertijd kan de oude generatie reclameborden niet goed tegen de hitte en daardoor neemt de kans op kleine beschadigingen toe. Ook luistert het zeer nauw welke kleur verf er gebruikt wordt, want anders bestaat het risico dat er grote, zichtbare kleurverschillen ontstaan tussen de oude en nieuwe verf.