InfoNu.nl > Kunst en Cultuur > Diversen > Voorlezen en vertellen met alle zintuigen: redenen en tips

Voorlezen en vertellen met alle zintuigen: redenen en tips

Voorlezen en vertellen met alle zintuigen: redenen en tips Wanneer je als verhalenverteller een verhaal voorbereidt om het later aan je publiek te gaan vertellen, is het goed om daarbij aandacht te besteden aan alle zintuigen. Zo kun je je inleven. Waarom is dat zo en hoe besteed je aandacht aan het zien, horen, voelen of tasten, proeven en ruiken? Hoe zorg je dat het niet overdreven of al te nadrukkelijk is? Het is ook waardevol voor je luisteraars, tijdens het vertellen. Wat zijn daar de redenen voor? U krijgt een aantal goed hanteerbare tips.

Waarom aandacht bij vertellen of voorlezen voor alle zintuigen?

Waarom bij het voorbereiden van een verhaal ?

Je inleven in je verhaal
Als je een verhaal goed wil voorbereiden, is het belangrijk voor jezelf dat je je 100 % inleeft.
Je leeft je makkelijker in, als je je het verhaal voorstelt in ‘geuren en kleuren’, om het met een vaste uitdrukking te zeggen.
Hoe beter jij het verhaal voor je ziet, bij wijze van spreken, des te overtuigender is het straks voor je luisteraars.

Je voorkeusrzintuig
Alle mensen hebben een voorkeurszintuig. Dat wil zeggen dat je, vaak onbewust, meer aandacht hebt voor het ene zintuig dan voor het andere. Dat geldt natuurlijk ook voor verhalenvertellers en voorlezers.
Het is goed om je daarvan bewust te zijn. Als bijvoorbeeld voelen of tasten je voorkeurszintuig is, besteed dan bij de voorbereiding aandacht aan de andere zintuigen, waarvan je je minder bewust bent. Met je voorkeuszintuig houd je automatisch rekening.

Waarom bij het feitelijke vertellen of voorlezen van het verhaal ?

Je geloofwaardigheid
Als je luisteraars je verhaal te horen krijgen, zijn ze meer geboeid naarmate je het verhaal levendiger vertelt. Als jij een verhaal geloofwaardig voorleest of vertelt dan gelooft je publiek je ook eerder.
En je wilt toch dat je luisteraars aan je lippen hangen?

De voorkeurszintuigen van je luisteraars
Een tweede reden is dat luisteraars uiteraard, net als de sprekers, een voorkeurzintuig hebben. Dat betekent dus dat de ene luisteraar gevoeliger is voor beelden en de andere voor geluiden. Een derde wordt pas echt je verhaal ‘in gesleurd’, als je vertelt over de verrukkelijke smaak van die aardbeientaart. Een bekend Nederlands spreekwoord zegt niet voor niets ‘het water loopt me in de mond’.

Hoe je verhaal instuderen met alle zintuigen?Tips!

Een bestaand verhaal voorbereiden

Als je een bestaand verhaal voorbereidt, kan het handig zijn de tekst even systematisch na te lopen op alle zintuigen. De schrijver is misschien vooral gericht op visuele indrukken of juist op auditieve. Wanneer je signaleert dat een verhaal over eten geen aandacht schenkt aan het ruiken of proeven, dan ligt hier je kans om het verhaal te verrijken.

Een zelf gemaakt of geschreven verhaal leren met alle zintuiglijke indrukken

Stel je hebt zelf een verhaal gemaakt dat je wilt voorlezen of vertellen, dan is het misschien nog wel belangrijker aandacht te besteden aan alle zintuigen. Als je dit nog nooit eerder hebt gedaan, ben je je misschien niet bewust van je eigen voorkeurzintuig. Neem dan maar eens een potlood in de hand en onderstreep je zintuiglijke waarnemingen. Heb je alle vijf de zintuigen in de tekst verwerkt? Nee, welke ontbreekt er? Kun je die nog toevoegen zonder dat het enorm opvalt?

Voorkomen dat het gekunsteld wordt

Zowel de verhalenverteller als de voorlezer moeten zien te voorkomen dat de luisteraar verstoord raakt door een overdreven, te gedetailleerde aandacht voor onze vijf zintuigen. Waarom? De toehoorder zal er mogelijk juist door afgeleid worden in plaats van er door geboeid worden. Misschien zal je luisteraar er zelfs door geïrriteerd raken! En dat kan natuurlijk nooit je bedoeling zijn.Tenzij je les geeft in het voorlezen en het vertellen van verhalen… Dan kun je met een fikse portie overdrijving je cursisten duidelijk maken dat je met overdreven aandacht voor de zintuigen, juist niet bereikt wat je wil.

Conclusie t.a.v. voorlezen en vertellen en de zintuigen

Gedoseerde aandacht voor al onze zintuigen bij het vertellen of voorlezen van een verhaal, helpt zowel de sprekers als de luisteraars om een verhaal helemaal voor ogen te krijgen.

Meer weten over vertellen? Klik dan hier om naar de special over verhalen vertellen en verhalenvertellers te gaan.
Meer lezen over voorlezen? Klik dan hier om naar de special over voorlezen te gaan.

Lees verder

© 2012 - 2017 Ambassadrice, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verhalen vertellen of voorlezen in het BasisonderwijsVerhalen vertellen of voorlezen in het BasisonderwijsAls je in het Basisonderwijs een verhaal hebt, kun je dat dan beter voorlezen of vertellen aan je leerlingen? Voorlezen…
Verhalen vertellen: wat doet een verhalenvertellerVerhalen vertellen: wat doet een verhalenvertellerAls ik vertel aan mensen dat ik verhalenvertelster ben, dan denken ze vaak dat ik sprookjes voorlees aan kinderen. Deze…
Interactief voorlezenHet onderwijs van nu is interactief. Zelf bij het voorlezen is interactiviteit belangrijk. Het blijkt dat kinderen meer…
Verhalen vertellen: de viering van WereldverteldagVerhalen vertellen: de viering van WereldverteldagVerhalenvertellers over de hele wereld vieren Wereldverteldag, in Nederland net zo goed als in Oeganda. In Rusland net z…
Voorlezen is leukVoorlezen is leukVoorlezen is leuk maar niet alleen dat. Voorlezen vergroot de woordenschat van kinderen, leert ze hoe de taal in elkaar…

Reageer op het artikel "Voorlezen en vertellen met alle zintuigen: redenen en tips"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 31-05-2016
Rubriek: Kunst en Cultuur
Subrubriek: Diversen
Special: Zintuigen
Schrijf mee!