Bedrijven die de troonswisseling sponsoren

Vanaf 30 april 2013 is Willem Alexander Zijne Koninklijke hoogheid en gaat Beatrix als prinses door het leven. Het feest en ceremonie rond de troonswisseling is groots aangepakt door de organisatie het Nationaal Comité Inhuldiging onder voorzitterschap van voormalig ceo van AkzoNobel Hans Wijers. Ook de gemeente Amsterdam heeft alles uit de kast gehaald om van de troonswisseling een onvergetelijk evenement te maken. Premier Rutte sprak in januari 2013 van een 'groot maar sober feest', want door de crisis mocht het allemaal niet te veel kosten. Reden waarom het feest wordt gesponsord.
Zowel het comité als de gemeente Amsterdam hebben vanaf januari 2013 bedrijven uitgenodigd een (financieel) steentje bij te dragen. Burgemeester Van der Laan van Amsterdam organiseerde zelfs een speciale sponsorwervingsbijeenkomst in zijn ambtswoning om te vragen om een bijdrage, in natura of financieel. Zo'n twintig grote bedrijven werden daar uitgenodigd. Hoeveel er toehapten, is niet bekend.

Kosten

De kosten voor de belastingbetaler blijven overzichtelijk, aldus premier Rutte in januari 2013. Volgens hem betaalde de staat zo'n 5 miljoen euro aan het feest. De gemeente Amsterdam was er circa 7 miljoen euro aan kwijt. Maar dat dekte niet alle kosten. Daarnaast waren er kosten voor de Eerste en Tweede Kamer. Die betaalden namelijk de huur en aankleding van de Nieuwe Kerk. De huur bedraagt 500.000 euro, de aankleding kost ongeveer de helft daarvan.

Ook de 2000 gasten brachten kosten met zich mee. Het Koninklijk Huis heeft zelf 350 gasten uitgenodigd. De verblijfskosten werden gedeeld door het Koninklijk Huis en de overheid. het is niet duidelijk wat er als verdeelsleutel is afgesproken. Ten slotte zijn er dit soort grote evenementen duizenden politiemensen op de been. Die zijn pakweg 10 uur werkzaam tegen een uurtarief van 50 euro. Wie naar deze basiskosten kijkt, kan van echte soberheid niet meer spreken.

Sponsors

Sponsors leverden daarom een belangrijke bijdrage om de kosten te verlagen. Bedrijven als Albert Heijn, Jumbo, KPN, Post NL, Postcode Loterij, ING, Heineken, Hema, KLM, Randstad en Apple werkten alle op een of andere manier belangeloos mee aan de festiviteiten. Ook kleinere bedrijven deden mee. De bijdrage van de grote ondernemingen was soms zowel voor de festiviteiten rond de kroning (van het Nationaal Comité) als de activiteiten van de gemeente Amsterdam. Dat gold voor KPN en KLM. Andere steunden of het Nationaal Comité of de gemeente. Al is het effect van de sponsoring, hulp zoals de bedrijven het zelf graag noemen, voor zowel het Comité als de gemeente gunstig. Ook leverden sommige een bijdrage aan de Koningsspelen voor kinderen op 26 april.

Teken van dankbaarheid

Sponsors kregen van het Comité als teken van dankbaarheid een 'oranje strik', een logo dat ze op hun website mochten plaatsen. Vele bedrijven hebben zo'n strik gekregen. Amsterdam plaatste de namen van de sponsoren bovendien op de eigen website. Ook werden de bedrijven genoemd in advertenties.

Waar bestaan de bijdragen van deze bedrijven uit? Een paar voorbeelden:

BedrijfWatBedrag/waarde
PostcodeloterijDeed de organisatie van het koningsbal op het Museumplein met Andre Rieu.€1000.000
JumboLeverde een koningsontbijt aan 1.3 miljoen kinderen.€1.350.000
Albert HeijnLeverde 500.000 oranjesoesjes aan verzorgingshuizen en voedselbanken.€115.000
Post.NLLeverde feestpakketten aan deelnemende scholen.€43.850
INGStelde een boot beschikbaar voor de koningsvaart.?
KPNLeverde onder meer extra telefoonzenders.?
JC DecauxLeverde billboards en promotiemateriaal.€2.100
Apple Leverde de Koningslied-app.?

Verder

Het automerk Mini leende 89 mini's uit om de ontbijtjes van Jumbo naar de kinderen te rijden op 26 april, de ochtend van de Koningsspelen. Het bedrijf verwachtte door de zuinigheid van de auto's in totaal maar een paar honderd euro kwijt te zijn. Ahoy stelde ruimte ter beschikking voor feestelijkheden. Verder waren onder meer ook Google, Lotto, Friesland Campina, Greenery, Unilever, Ferrero (producent van Nutella), ABN AMRO, NS, Heinz, Hero, Eru en Peijnenburg sponsors.

Geval apart

Een apart geval is Hotel Krasnapolsky. Het hotel tegenover de Nieuwe Kerk moest om veiligheidsredenen de kamers aan de voorkant aan de Dam leeg laten. De kosten hiervoor bedroegen 7500 euro en werden niet vergoed. Het hotel beschouwt het dan ook als een cadeau aan de nieuwe koning.
© 2013 - 2025 Lierop69, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Vanaf 2021 is InfoNu gestopt met het publiceren van nieuwe artikelen. Het bestaande artikelbestand blijft beschikbaar, maar wordt niet meer geactualiseerd.
Bronnen en referenties
  • NRC Handelsblad, 25 april 2013