Focke Wulf Fw 190 - vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog
De Tweede Wereldoorlog was een strijd die niet alleen op de grond en in het water werd uitgevochten maar ook in de lucht. In de oorlog hadden alle strijdende partijen de beschikking over vliegtuigen. En in de Tweede Wereldoorlog waren deze vliegtuigen hun pionierstijd voorbij en waren het dodelijke wapens. De Focke Wulf FW 190 was een eenmotorig jachtvliegtuig dat door de Luftwaffe veelvuldig is ingezet in de oorlog. Volgens sommige historici was dit vliegtuig één van de beste vliegtuigen van dat moment.
Geschiedenis Focke Wulf Fw 190
Het Duitse rijksluchtvaartministerie plaatste in 1937 een order bij het luchtvaartbedrijf Focke Wolf om een nieuw jachtvliegtuig te ontwikkelen. Het doel van het ministerie was om een extra gevechtsvliegtuig in te gaan zetten naast de
Messerschmitt BF 109, ook een jachtvliegtuig.
Ontwerp Focke Wulf
Kurt Tank de ontwerper van het luchtvaartbedrijf Focke Wolf creëerde twee ontwerpen. Eén ontwerp bevatte de Daimler Benz DB 601 motor. Het tweede ontwerp maakte gebruik van de BMW 139 achttiencilinder lucht gekoelde motor. Het bedrijf koos uiteindelijk voor de BMW-motor. Eén van de kaders die de vliegtuigbouwers meekregen van de Duitse luchtmacht was dat het vliegtuig een topsnelheid moest behalen van 640 km/h op 4000 meter hoogte. In 1939 rolde het eerste prototype van de Focke Wulf Fw 190 van de band. Het vliegtuig maakte een goede indruk op de testpiloten en in 1940 begon de productie van het toestel.
Introductie Focke Wulf
Binnen het jaar maakte het jachtvliegtuig zijn eerste vluchten boven het zuiden van Engeland. Hier vocht het vliegtuig tegen Engelse jachtvliegtuigen waaronder de
Spitfire. In maart 1941 begon de luchtgevechtsgroep Jagdgeschwader 26 met voorbereidingen voor introductie van het nieuwe jachtvliegtuig voor de Luftwaffe. De inzet van het vliegtuig werd een groot succes en tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog waren meer dan 20.000 vliegtuigen van het type Focke Wulf Fw 190 geproduceerd.
Het vliegtuig Focke Wulf Fw 190
De Focke Wulf had de beschikking over een eenmotorige motor. Het vliegtuig maakte gebruik van de BMW 801-stermotor, bijna alle types van de Focke Wulf zouden deze motor gebruiken. De motor van de Focke Wulf 190 werd luchtgekoeld. In het begin van de loopbaan van de Focke Wulf bleek de motor niet te vertrouwen en er ontstonden dan ook problemen in het vliegtuig. Eén daarvan was dat de temperatuur in de cockpit veel te hoog opliep naar 55 °C. Daarnaast liep de cockpit regelmatig vol met uitlaatgassen wat zeer hinderlijk was voor de piloot. De oplossing hierop was de cockpit van het vliegtuig verder naar achteren te verplaatsen. De bewapening van de Focke Wulf bestond uit 2x13mm mitrailleurs en 4x 20mm canons.
Wendbaar jachtvliegtuig
Uit luchtgevechten bleek dat het jachtvliegtuig van de Duitsers superieur was in luchtgevechten. De Focke Wulf was snel en wendbaar en dit had als voordeel dat Duitse piloten het gevecht konden afbreken wanneer ze wilden.
Gevechten Focke Wulf Fw 190
In februari 1942 vond de eerste grote luchtslag boven het Kanaal plaats waarbij Focke Wolf-vliegtuigen waren betrokken. Een groep jachtvliegtuigen moest Duitse marineschepen beschermen tijdens aanvallen van Britse torpedobommenwerpers. De Jaggeschwader 26-gevechtsgroep, met de Focke Wolf Fw 190, wist alle zes Fairey Swordfish-bommenwerpers te vernietigen. In de maanden voor de zomer van 1942 liet de Focke Wolf zijn wederom klasse zien. Op 1 juni 1942 haalde het jachtvliegtuig acht Spitfires neer en beschadigde er vijf. De volgende dag vernietigde de Jaggeschwader 26 groep het Canadese 403 Squadron door acht van de twaalf Spitfires neer te halen
Belangrijke bijdrage in Tweede Wereldoorlog
De Focke Wulf Fw 190 behaalde gedurende de Tweede Wereldoorlog een aantal belangrijke overwinningen voor de Duitsers. Eén van de eerste gevechten met de Focke Wulf Fw 190 vond plaats boven Duinkerken. Hier voerden leden van de luchtgevechtsgroep Jagdgeschwader 26, met vier Focke Wulf-jachtvliegtuigen, een verrassingsaanval uit op Engelse Spitfires V. De Engelse vliegtuigen, welke in het voordeel waren vanwege hun numerieke overmacht, verloren drie toestellen. Eerder in 1941 claimden Duitse piloten ook al dat ze boven Duinkerken Spitfires hadden neergehaald met hun Focke Wulf 190 vliegtuigen.
Technische gegevens Focke Wulf
Spanwijdte | 10,51m |
Lengte | 9m |
Hoogte | 3,95m |
Topsnelheid | 656km/u |
Aantal personen | 1 |
Actieradius | 900km |