Messerschmitt 109 - Vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog
De Messerschmitt 109 was een jachtvliegtuig van de Duitse Luftwaffe welke werd ingezet tijdens de Tweede wereldoorlog. De eerste vlucht met het toestel werd gemaakt in 1935. Het was een gevaarlijk vliegwapen aan de Duitse zijde. De Messerschmitt 109 was één van de concurrenten van de jachtvliegtuigen Spitfire en Mustang P-51 aan geallieerde zijde. Ook na de Tweede Wereldoorlog is de Messerschmitt nog in verschillende landen actief gebleven. In totaal zijn er meer dan 33.000 vliegtuigen van dit type gebouwd.
Inhoudsopgave
Messerschmitt 109
De tekeningen van het eerste prototype van de Messerschmit 109 waren gereed in 1934. In 1935 werden de eerste proefvluchten met het vliegtuig uitgevoerd nadat de Duitse legerleiding op zoek was naar vervangers van de huidige jachtvliegtuigen. De Messerschmitt 109 was een jager met veel goede eigenschappen: snel en wendbaar. Het vliegtuig was door het landingsgestel geschikt om vanaf diverse types landingsbanen op te stijgen en te landen. Zwakke punten aan het vliegtuig waren de vleugels en de staart.
Messerschmit vs Spitfire
De Messerschmitt 109 maakte gebruik van een brandstofinjectie systeem waardoor het vliegtuig makkelijk lastige manoeuvres kon uitvoeren zonder dat daarbij de motor stilviel. Dit gebeurde namelijk nog wel eens bij de Spitfire’s als deze in duikvlucht waren. Sterk punt van het vliegtuig was ook de relatief korte draaicirkel, hiermee konden goede uitwijk manoeuvres worden uitgevoerd. De cockpit daarentegen was krap in vergelijking met de jachtvliegtuigen van de geallieerden zoals de Spitfire. Ander minpunt was de relatief korte actieradius van het vliegtuig. Er kon maximaal 850 kilometer mee gevlogen worden. Tijdens de inval in Frankrijk bleef dit gebrek enigszins onopgemerkt, maar gedurende de Slag om Engeland kwam dit minpunt goed aan de orde. En oplossing hiervoor was het plaatsen van een externe brandstof tank aan de vleugels.
De Messerschmitt 109 werd bestuurd door de beste en meest ervaren jachtvliegtuigpiloten aan Duitse zijde. Onervaren piloten hadden in het begin moeite met de eigenschappen van het vliegtuig. Daarnaast was het vliegtuig een van de meest doeltreffende jachtvliegtuigen aan Duitse zijde.
Motor vliegtuig
De Messerschmitt 109 maakte gebruik van een watergekoelde Daimler Benz motor. Aan het begin van het Messerschmitt tijdperk maakte het vliegtuig gebruik van de Jumo motor deze bleek echter niet helemaal geschikt. Het vliegtuig kon een topsnelheid halen van 640 km/u. De maximale vlieghoogte die het vliegtuig kon bereiken lag op ongeveer twaalf kilometer.
Bewapening
In eerste instantie maakte het vliegtuig gebruik van twee mitrailleurs in de vleugels, maar al snel bleek dat de Duitsers hiermee achterliepen op de Britse concurrenten. Gedurende de Slag om Engeland werd het wapensysteem van de Messerschmitt 109 vervangen door kanonnen.
Vlieghistorie
De Messerschmitt 109 kreeg zijn vuurdoop in de Spaanse burgeroorlog (1936 - 1939). De Duitse legerleiding gebruikte de oorlog in Spanje ook om de capaciteiten van de Messerschmitt te testen. Vervolgens werd het vliegtuig ingezet bij de inval in Frankrijk, de Slag om Engeland, Invasie van Joegoslavie, gevechten op Kreta, invasie van Rusland en de belegering van Malta. Daarnaast speelde het vliegtuig nog een gevechtsrol in Afrika en bij de verdediging van Duitsland.
In totaal zijn er tot het einde van de Tweede Wereldoorlog ongeveer 33.000 toestellen gebouwd. Door het alsmaar doorontwikkelen van het vliegtuig was het tot het eind van de Tweede Wereldoorlog een competitieve tegenstander van de geallieerde jagers. De Messerschmitt 109 is uiteindelijk nog geleverd landen zoals: Israel, Finland, Spanje en Tjechoslowakijke. De Finnen gebruikten het vliegtuig onder andere in de strijd tegen de Sovjets, ook hier was het vliegtuig zeer succesvol.
Technische eigenschappen Messerschmitt 109
Spanwijdte | 9,925m |
Lengte | 8,95m |
Hoogte | 2,60m |
Topsnelheid | 640km/u |
Aantal personen | 1 |
Start gewicht | 3148 kg |