Jean Frederic Bazille
Bazille is een vrij onbekende impressionist, niet door gebrek aan talent, maar doordat hij op jeugdige leeftijd stierf.
Jeugd
Bazille werd geboren in 1841 in Montpellier in het zuiden van Frankrijk in een aanzienlijke familie. Zijn belangstelling voor schilderkunst werd gewekt door Alfred Bruyas, een plaatselijke kunstverzamelaar, die ook Courbet en een aantal impressionisten steunde. In 1862 gaat hij studeren in Parijs, naast medicijnen studeerde hij ook schilderkunst onder Charles Gleyre, waar hij Monet, Renoir en Sisley ontmoette. In 1963 maakte het viertal buitenstudies in Fountainbleau, het bos nabij Parijs.
Vriendschappen
In 1864 bleek Bazille zijn medicijnen-examens niet gehaald te hebben en hij besloot zich volledig op het schilderen toe te leggen. In vergelijking met zijn vrienden was hij financiëel goed af en hij hielp hen waar hij kon. Hij huurde samen met Monet een studio en Monet bracht hem in contact met Jongkind en Boudin. In 1866 werd voor het eerst een werk van Bazille toegelaten tot de 'Salon', een stilleven. Een ander werk werd afgewezen. Vanaf dat moment worden zijn werken echter regelmatig tot de 'Salon' toegelaten. Later huurde Bazille een studio in de buurt van Café Guerbois, het ontmoetingspunt voor de impressionisten. Door de invloed van Manet en Courbet ging Bazille experimenteren met figuur schilderen in de open lucht. In 1870 schilderde Bazille zijn beroemde 'Bazille's Studio, rue de la condamine', waar Monet, Renoir, Manet en ook Zola op te zien zijn. Het werk tekent de geode verhoudingen die de kunstenaars onderling hadden. Ook Cézanne, Pissarro en Courbet bezochten Bazille regelmatig in zijn studio.
Vroege dood
In 1870 brak de Frans-Pruisische oorlog uit en Bazille melded zich enthousiast aan bij de Zoeaven. Op 28 november werd hij gedood gedurende een gevecht bij Beaune-la-Rolande (bij Orléans), hij stief op 29-jarige leeftijd. Door zijn ontijdige dood kon hij de belofte niet waar maken. Zijn werken laten echter al een grote klasse zien. Zijn laatste werken leggen de nadruk op het schilderen van figuren in de buitenlucht, waarbij hij gebruik maakte van heldere kleuren.