InfoNu.nl > Kunst en Cultuur > Oorlog > WO II - 15. De Flying Tigers bijten van zich af

WO II - 15. De Flying Tigers bijten van zich af

WO II - 15. De Flying Tigers bijten van zich af De Tweede Wereldoorlog. Na de aanvallen van Japan op China en Birma krijgen ze onverwachte tegenstand van de sterke Flying Tigers. De Amerikaanse toestellen brengen de Japanners zware schade toe. De Japanse aanval op Pearl Harbour treft de Amerikanen in het hart. Woede, verdriet, afkeer en ongeloof strijden met elkaar om voorrang. Maar als het besef eenmaal goed doordringt groeit ook de frustratie dat het de VS niet lukt hard terug te slaan. De marine is de klap nog niet te boven. De landmacht traint nieuwe rekruten zonder wie een tegenaanval niet tot de mogelijkheden behoort. Maar in Azië laten de Amerikaanse Flying Tigers Japan duur betalen voor zijn aanvallen op China en Birma. Met oude P40's, beschilderd als haaien met ontblote tanden maken ze de Japanse luchtmacht het leven meer dan zuur. Deze vrijwilligers worden aangevoerd door ene kolonel Chenault.

Veranderende tactieken

In het interbellum was het leger groot voorstander van zware bommenwerpers. Die zouden onoverwinnelijk zijn. Maar Chenault brak een lans voor de jagers. Volgens hem lag het niet aan de toestellen dat het effect tegenviel maar aan de tactieken die in WO I werden gebruikt. Zijn idee van een strijd van man tegen man deed men af als romantische onzin. Infanteristen winnen alleen als ze gezamenlijk optreden. Alleen met vereende krachten kunnen ze zegevieren. Dat gold ook voor jachtvliegtuigen, aldus Chenault. In 1937 kwam Chenaults expertise Tsjang Kai-Tsjek ter ore. Hij haalde hem als adviseur naar China. Wat Chenault bij aankomst aantrof, was een nachtmerrie: Piloten aan het eind van hun training crashten al bij de simpelste manoeuvres. Chenault begon de luchtmacht direct om te vormen. Hij kwam met nieuwe trainingen en tactieken en zette een radionetwerk op om voor aanvallen te waarschuwen. Intussen konden de Chinezen nog altijd alle hulp gebruiken.

China heeft dringend hulp nodig

In 1941 bombardeerden 100 Japanse toestellen dagelijks Tsjong King. En het lukte de Chinezen niet om ze tegen te houden. Met tegenzin liet Roosevelt Chenault Amerikaanse piloten inhuren om voor de Chinezen te vliegen. Chenault wist 100 P40's op de kop te tikken die de Britten hadden afgedankt. Aan het eind van de zomer van 1941 had hij 112 piloten gerekruteerd en hij onderwierp ze aan een intensieve training. Op hun eerste missie op 20 december overdonderden de Tigers de Japanners. Ze werden belaagd door venijnig ogende P40's en in de pan gehakt. Slechts één toestel weet terug te keren. De Tigers gaan met succes de confrontatie met de Jappen aan. Paarsgewijs duiken ze op de Japanse toestellen af en doen ze brandend ter aarde storten. Ze kunnen de Jappen onder de duim houden. Maar de dagelijkse strijd en het gebrek aan reservematerieel eisen hun tol. Gastanks worden geplakt met kauwgum. Een stukgeschoten romp wordt gerepareerd met plakband. Ze hebben al hun inventiviteit nodig om de toestellen in de lucht te houden. De Flying Tigers zitten de Japanners behoorlijk dwars. Hoewel de Zero’s sneller en wendbaarder zijn dan de P40's behalen de Amerikanen toch de ene overwinning na de andere. Hoewel dit kleine groepje Amerikanen alleen het tij niet zal keren bezorgen ze de Japanners met hun succes wel kopzorgen en brengen ze nieuwe hoop in de harten van het Amerikaanse volk.

Red de piloten!

In deze oorlog spelen niet alleen heroïek en strategie een hoofdrol maar ook de technologische innovatie. Voorbeeld: Hoe redt men piloten neergestort in vijandelijk gebied? Dat probleem speelt al sinds het begin van de luchtvaart. Visionaire genieofficieren kwamen met een oplossing om piloten op te pikken. Een dood gewicht, zo zwaar als een mens wordt aan een hekwerk bevestigd. Dan komt er een reddingstoestel aangevlogen. Men achtte de eerste tests geslaagd. Tegen elke logica in ging men dus door naar de volgende fase: een schaap. Een schaap lijkt namelijk qua anatomie sterk op de mens. Het schaap wordt in het harnas gehesen. Het vergt 2 minuten en 45 seconden om het schaap aan boord te hijsen. Weer op de grond lijkt het schaap wat draaierig, maar verder ongedeerd. Maar het was het leger niet begonnen om het redden van dieren. Men gaat door met een proefpersoon. Een vrijwilliger, beweert men. Hij wordt in een soort parachute gegespt om valpartijen te voorkomen. Dan is het afwachten wat er gebeurt. Het vliegtuig heeft een snelheid van grofweg 210 km per uur. De man wordt omhoog getrokken en dan achter het toestel meegesleurd. Met een lier wordt hij langzaam binnengehaald. De genie claimt opnieuw een succes: Deze oppikmethode zal vele levens gaan redden. Of dat nou gebeurt in echte reddingsacties of door de afschrikkende werking van het gebeuren staat te bezien.

Lees verder

© 2012 - 2019 Psveindhoven, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Flying Tiger - winkelketen met Deens designFlying Tiger - winkelketen met Deens designFlying Tiger is een winkelketen die vanuit Denemarken is overgewaaid naar Nederland. De Deense winkelketen voert vooral…
Geschiedenis van de Flying Arrow-zeilbotenFlying Arrow is het merk van drie typen torengetuigde open polyester zeilboten die gebouwd zijn van 1967 tot begin jaren…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "WO II - 15. De Flying Tigers bijten van zich af"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Psveindhoven
Gepubliceerd: 04-06-2012
Rubriek: Kunst en Cultuur
Subrubriek: Oorlog
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!