Tips om je boek te promoten
Je lang gekoesterde droom is in vervulling gegaan. Al die avonden van noeste arbeid, afgezegde sociale verplichtingen en een verslonsd huishouden hebben geleid tot resultaat. Het is je gelukt, je hebt een boek geschreven! Natuurlijk stuur je je boek naar een uitgever in de hoop dat hij overgaat tot publicatie. Mocht een uitgave bij een reguliere uitgeverij niet lukken, kun je publiceren in eigen beheer overwegen. In beide gevallen zul je je boek moeten promoten. In dit artikel tips om promotie van je boek aan te pakken.
Promotie
Het promoten van je boek is belangrijk. ‘Een goed boek verkoopt zichzelf’ is een veel gehoorde kreet. Maar als niemand, behalve je directe omgeving, weet dat jij een boek hebt geschreven, hoe moeten ze het dan gaan lezen? Natuurlijk zal de reguliere uitgever een deel aan promotiewerkzaamheden voor zijn rekening nemen, maar van jou als schrijver wordt zeker een bijdrage verwacht. Het is belangrijk dat mensen weten dat je boek er is. Dat ze het kunnen kopen en wáár. Zorg ervoor dat je potentiële kopers daarover informeert.
Algemene tips voor promotie van je boek
Boekpresentatie
Organiseer een boekpresentatie in je bibliotheek, boekhandel of café. Nodig al je vrienden, familie en kennissen uit op de dag dat jouw boek verschijnt. Vraag of zij op hun beurt zoveel mogelijk vrienden en familie op de hoogte brengen van deze happening. Jouw kindje ziet het levenslicht en de mogelijkheid bestaat voor anderen om het te kunnen lezen. Dat verdient, hoe dan ook, een feestje.
Boekhandel
Breng een bezoek aan de boekhandel bij jou in de buurt en vraag of jouw boek in de winkel mag liggen. Vaak zijn plaatselijke ondernemers geneigd lokaal talent een handje te helpen en zullen ze graag jouw boek een goede plek in de winkel geven.
Website
Maak een website die je vult met informatie over de inhoud van je boek, over jezelf en geef aan waar bezoekers jouw boek kunnen bestellen. Dit hoeft niet veel geld te kosten. Sterker nog, je kunt met Wordpress een gratis website maken. Zeker, het kost je wat tijd om een en ander uit te zoeken, maar een visitekaartje op het web is goud waard. Zorg ervoor dat je de inhoud van je site regelmatig verandert of aanvult. Een blog bijhouden is aan te raden. Op die manier zullen mensen vaker terugkomen op je site.
Nieuwsbrief
Als je je website helemaal klaar hebt, overweeg dan de mogelijkheid om een nieuwsbrief in te stellen. Er zijn gratis programma’s zoals Mailchimp, waarmee jij een verzorgde nieuwsbrief kunt opmaken. Bezoekers kunnen zich op jouw site hiervoor aanmelden. Je kunt je nieuwsbrief versturen op het moment dat je iets nieuws op je website plaatst, als er een leuke actie rondom je boek is, of als er een nieuw boek verschijnt. Via het nieuwsbrief programma is het makkelijk om vooruit te werken. Het is mogelijk om meerdere nieuwsbrieven voor te bereiden met een ingestelde verschijningsdatum.
Blogtour
Schakel verschillende boekenbloggers in, die vlak na elkaar je boek gaan lezen en een recensie online zetten. Deze boekbloggers houden met met veel liefde een website bij, waar zij recensies plaatsen. De meesten zullen graag een toegezonden exemplaar van jouw boek lezen en hun mening online zetten. De bezoekers van hun websites raken op deze manier geïnformeerd over jouw boek. Een goede recensie (en dat zal het uiteraard zijn, want jouw boek is super!) maakt mensen nieuwsgierig en wellicht gaan ze over tot aankoop van jouw boek.
Tips om je boek te promoten via Social Media
Twitter
Maak een Twitter-account aan en plaats af en toe berichten. Je kunt melding maken van een nieuwe blogpost, maar ook van zaken die je bezighouden. Als je boek verschijnt, maak je je volgers hierop attent. Verloot een gesigneerd exemplaar bij het behalen van een bepaald aantal volgers. En volg terug! Zoek twitteraars die hetzelfde doen als jij en volg hen. Niet alleen ontvang je informatie over hoe zij bepaalde dingen aanpakken, maar ook kunnen zij je helpen bij de promotie van je boek.
Facebook pagina
Als je zelf al bent aangesloten bij Facebook is het gemakkelijk om een zogeheten auteurspagina aan te maken. Mensen kunnen deze pagina ‘liken’ en ontvangen de updates die jij plaatst. Het is een gelegenheid om geïnteresseerden op de hoogte te houden van je schrijfactiviteiten en je boek te blijven promoten. Het is iets minder vluchtig dan Twitter, maar je bent en blijft afhankelijk van hoe vaak mensen hun Facebook checken.
Meer mogelijkheden
Uiteraard zijn er meer mogelijkheden om je boek te promoten. Misschien kun je zelf een, al dan niet ludieke, promotie-actie bedenken die volledig is toegespitst op jouw boek. Je bent creatief en fantasierijk genoeg; anders was het je immers niet gelukt een boek te schrijven.