De Markerwaard, de polder die er niet kwam

Het plan Lely
Ingenieur Cornelis Lely bedacht een plan om de Zuiderzee af te sluiten. Het plan had een aantal belangrijk doelen:- Zorgen dan kustbewoners veilig zouden zijn voor het zeewater
- Zorgen voor nieuwe landbouwgrond door inpoldering
- De kustlijn verkorten, want minder dijken hebben minder onderhoud nodig
- Het verkorten van de verbinding tussen Noord-Holland en Friesland
Als belangrijkste punt werd gezien het creëren van nieuwe landbouwgrond. Er was immers door de groei van de bevolking meer behoefte aan voedsel.
Nieuwe polders in het plan Lely

- De Noordoostpolder
- De Zuidoostpolder
- De Zuidwestpolder
Na de aanleg van de eerste Flevopolder, de Noordoostpolder, vond men de namen toch niet erg aansprekend. De Zuidoostpolder, die in twee stukken aangelegd moest worden, kreeg de namen Oostelijk Flevoland en daarna het Zuidelijk Flevoland. De Zuidwestpolder zou later genoemd worden naar het eiland Marken, dat deel van de nieuwe polder zou worden: Markerwaard.
Van noordoost naar zuidwest
De eerste grote polder die zou worden aangelegd, was de Noordoostpolder. In 1942 kwam deze polder droog te liggen. De voorbereidingen voor de volgende polder, toen nog Zuidwestpolder genoemd, waren toen al begonnen. Het eerste stukje van de dijk tussen Noord-Holland en Marken kwam al in 1941 gereed. Er was dus al een begin gemaakt met de latere Markerwaard.Nieuwe volgorde
Na dat eerste beginnetje van de zuidwestpolder, werd besloten de polders in een andere volgorde aan te leggen. Het stukje dijk bleef liggen waar het lag, en men ging in de zuidoostelijk hoek verder. Was dit niet gebeurd, dan had de Markerwaard er nu ongetwijfeld gelegen. Nu was het eerst de beurt aan Oostelijk Flevoland, dat in 1957 droog kwam te liggen. Er werd in datzelfde jaar opnieuw een dijk aangelegd in het plan Markerwaard, de dijk van Noord-Holland naar het eiland Marken. Ondertussen ging het inpolderingswerk in het Zuidelijk Flevoland door, deze polder kwam in 1968 droog te liggen. Nu ging de aandacht weer volledig naar de toekomstige Markerwaard. Men begon met de aanleg van de volgende dijk, de Houtribdijk, tussen Enkhuizen en de nieuwe, toekomstige, provinciehoofdstad Lelystad. Deze dijk, die in 1976 gereed kwam, splitste het water in twee delen. Ten noorden van de dijk ligt het IJsselmeer, ten zuidwesten van de dijk het Markermeer, dat later de Markerwaard zou worden.Twijfels over de Markerwaard
Nederland was veranderd sinds het moment dat de plannen van Lely waren geïntroduceerd. Hoewel de bevolking sterk was gegroeid, was door internationale handel en verbeterde productiemethoden het gevreesde voedselprobleem uitgebleven. Er was daardoor veel minder vraag naar landbouwgrond dan aanvankelijk was gedacht. Ook was het nieuwe Markermeer uitgegroeid tot een belangrijk voedselgebied voor veel watervogels. Kwesties waarmee de politiek worstelde. Moest er nog wel zoveel geïnvesteerd worden in de inpoldering van de Markerwaard, als er steeds minder voordelen tegenover stonden? Bovendien werd geopperd, dat het Markermeer prima dienst kon doen als groot zoetwaterreservoir. Als laatste element, het nieuwe Markermeer werd steeds belangrijker voor de watersportliefhebber.Politiek
