August Strindberg
Johan August Strindberg is een van de meest bekende en belangrijkste auteurs van Zweden. Hij leefde van 1849 tot 1912 en zijn werk omvatte met name toneelstukken, maar ook andere literaire genres. Strindberg zelf was ook een opmerkelijke figuur, met name door zijn interesse in het occulte en de alchemie. Zijn meeste werk wordt gerekend tot het naturalisme. Hij is een van de grondleggers van het moderne theater.Naturalisme
Het genre waar Strindberg het meest in schreef was het naturalisme. Een genre dat zich met name richt op de allerarmste en allerlaagste klassen van de samenleving. Men schuwt het gebruik van schuttingtaal niet en men beschrijft meestal gedetailleerd over ziektes en dood. Men bracht ook maatschappelijke kwesties aan de orde die toen, en soms ook nu nog problematisch liggen. Het naturalisme gaat er over het algemeen vanuit dat er geen God is en vertrouwt op de wetenschap. Dit gaat niet geheel op voor Strindberg die een christelijke opvoeding genoot. Maar na een crisis die hij beschrijft in zijn boek de inferno crisis komt hij tot een andersoortig christelijk geloof met aandacht voor schuld en boete, maar zonder religieuze systemen.Jeugd en werk
In Tjänstekvinnans son beschrijft Strindberg over zijn jaren als kleine jongen. Zijn vader was een scheepsmakelaar en een bankroet geraakte aristocraat. Zijn moeder stierf al jong en zijn stiefmoeder mocht hij niet. Een studie medicijnen maakte hij niet af. Een poging om acteur te worden strandde eveneens. In zijn eerste gedichten neemt Strindberg de strijd op tegen de romantiek, of het verheerlijken van de samenleving. Strindberg wist immers zelf dat het leven alles behalve leuk was.Olof Lagercrantz een van de laatste schrijvers die een biografie over Strindberg schreef waarschuwt ons dat hoewel het werk van Strindberg over het algemeen als autobiografisch gezien wordt, Strindberg toch altijd zijn fantasie gebruikte. Hij wijst ook op het talent van Strindberg om je te laten geloven wat hij wil dat je gelooft.
In Röda Rummet geeft Strindberg zijn blik op wat er volgens hem allemaal schortte aan de Zweedse samenleving.
In het toneelstuk Fröken Julie wijst Strindberg op de verschillen tussen de hoge en de lage stand en het verdriet wat er in beide klassen leeft. Hij vertelt hierin het verhaal over een dienstjongen en een freule die een relatie krijgen, maar door de grote klasse verschillen en het bezige gedrag van Julie is de relatie gedwongen te mislukken. Het eindigt ook zeer droevig.