Napoleontische bouwwerken in Milaan

Tijdens het bewind van Napoleon Bonaparte werden steden als Parijs met grootse bouwwerken verrijkt. Dit gold ook voor de Italiaanse stad Milaan. Gedurende het Franse tijdperk ontwikkelde deze stad op velerlei gebieden. Naast zaken als cultuur en onderwijs werd er veel geld besteed aan de bouw van nieuwe wegen en gebouwen. Dit moest Milaan een zekere grandeur als hoofdstad geven.

Het stadion met 30.000 zitplaatsen

Onder leiding van architect Luigi Canonica werd er in de jaren 1806 en 1807 een stadion in Milaan gebouwd. Voor de bouw werd er gebruik gemaakt van het puin dat afkomstig was van de gesloopte bolwerken van het Castello. De assen van het stadion zijn respectievelijk 238 meter en 166 meter lang en het biedt aan 30.000 mensen een zitplaats. Op 17 december 1807 vond de inwijding van het stadion plaats in aanwezigheid van Napoleon in zijn hoedanigheid als koning van Italië. Hij was daarbij in het gezelschap van zijn stiefzoon Eugène de Beauharnais, die vice-koning van Italië was, diens echtgenote Augusta Amalia van Beieren en diens vader de koning van Beieren, Maximiliaan Jozef. Het stadion liet men in de jaren daarna vaak onderlopen met water zodat het gebruikt kon worden voor allerlei waterfestijnen.

Arco del Sempione

Naast het stadion is vandaag de dag ook nog de Arco del Sempione te aanschouwen. Voor de bouw van deze triomfboog werd op 14 oktober 1807 de eerste steen gelegd. Echter door de snel veranderende politieke omstandigheden in Noord-Italië werd de boog pas in 1838 door de Oostenrijkse keizer Ferdinand I ingewijd. Toen de Fransen in 1813 de stad verlieten was de boog slechts voor driekwart gereed. Pas dertien jaar later, in 1816, begon men met de verdere voltooiing van de Arco del Sempione. De opschriften op het monument herinneren niet zoals oorspronkelijk was bedoeld aan de overwinningen van Napoleon, echter aan zijn nederlagen. Ook de bas-reliëfs herinneren daaraan.

Porto Nuova en de Dom

Andere monumenten uit het Napoleontische tijdperk zijn de Porto Nuova en de voorgevel van de Dom van Milaan. In 1810 werd tot de bouw van een nieuwe poort besloten. In 1813 was het gereed. De architect van de Porto Nuovo was Giuseppe Zanoia. Ter ere van de geboorte van de zoon en troonopvolger van Napoleon was in 1811 de voltooiing van de gevel van de Dom. De keizer had na zijn kroning in de Dom tot koning van Italië hiertoe opdracht gegeven.

Stratenplan

Naast de totstandkoming van grootse bouwwerken werd ook het wegennet naar en stratenplan van Milaan verbeterd. De Strada del Sempione (naar de pas Sempione) en de Strada Vercellina (naar de stad Turijn) werden aangelegd. Ook trachtte men het stratenplan van de stad Milaan aan te passen aan de eisen van de nieuwe tijd. Een commissie van architecten, met daarin vertegenwoordigd mensen als Cagnola (Arco del Sempione), Canonica (Stadion) en Zanoia (Porto Nuova), boden in 1807 Napoleon een plan ter vernieuwing van de stad aan. Door geldproblemen is het echter nooit ten uitvoer gebracht.

Foro Bonaparte

Architect Antolini maakte in 1801, gedurende de periode van de Cisalpijnse Republiek, een ontwerp voor een Foro Bonaparte. Het Castello Sforza zou hierbij als middelpunt van de nieuw aan te leggen plein vormen. De diameter van de Foro Bonaparte zou zeshonderd meter zijn en een honderdtwintig meter wijde ingang hebben. Precies veertien gebouwen zouden aan het plein komen te liggen. Deze zouden o.a. zijn: badhuis, douanekantoor, museum, pantheon, theater en een beurs. Een vijf meter overdekte wandelgalerij met zuilen zou langs de binnenkant van het plein gebouwd worden. Het Castello met zijn renaissance stijl zou verbouwd worden door het aanbrengen van een neoclassicistische mantel. Hier zou dan de regering komen te zetelen. Op 10 april 1801 werd plechtig de eerste steen voor het Foro Bonaparte gelegd, echter tot het daadwerkelijk ten uitvoer brengen van het plan van architect Antolini is het nooit meer gekomen.

Ten besluit

In heel wat Europese plaatsen zijn stenen herinneringen die herinneren aan Napoleon Bonaparte. Ook in Nederland zijn interessante zaken te zien, bijvoorbeeld de piramide van Austerlitz.
© 2015 - 2024 Aurelius, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Een stedentrip naar MilaanMilaan is de modehoofdstad van de wereld. Maar de stad heeft veel meer te bieden dan alleen dat. De Italiaanse stad is e…
Napoleontische Tijd: Staatsgreep van 18 BrumaireNapoleontische Tijd: Staatsgreep van 18 BrumaireDe Staatsgreep van 18 Brumaire was een staatsgreep die plaatsvond op 9 november 1799. Volgens de Franse Republikeinse Ka…
Marengo, het paard van Napoleon BonaparteMarengo, het paard van Napoleon BonaparteNapoleon Bonaparte had meerdere paarden, namelijk 52, maar het bekendste was Marengo, zijn gevechtspaard. In dit artikel…

Miep Oranje, de 'koerierster des doods'Miep Oranje, de 'koerierster des doods'Tijdens de Tweede Wereldoorlog werkten honderden Nederlanders als vaste informant van de Sicherheitsdienst of andere Dui…
Napoleon verslagen bij de Slag bij WaterlooIn juni 2015 is het tweehonderd jaar geleden dat de Slag bij Waterloo werd gevoerd. Franse legers onder leiding van keiz…
Bronnen en referenties
  • J. Bowle, Napoleon (Londen 1973), hoofdstuk 3
  • S. van Ravesteyn, "De invloed der Fransen op architectonische en stedebouwkundige plannen in Italië ten tijde van de Napoleontische bezetting", in: Publicaties van het Genootschap voor Napoleontische studieën, aflevering 15 (juni 1968), p. 693-707.
  • J. David Markham, Napoleon voor dummies (2006).
  • J.H. Rose, Life of Napoleon (Londen 1929).
Aurelius (43 artikelen)
Gepubliceerd: 24-04-2015
Rubriek: Kunst en Cultuur
Subrubriek: Geschiedenis
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.