Beroemde kunstschilders zijn meestal te herkennen aan een speciale manier van schilderen of het veelvuldig toepassen van een bepaald genre. Die kenmerken passen in de regel in een tijdsbeeld hoewel er door de eeuwen heen ook altijd kunstschilders zijn geweest die hun tijdgenoten ontsprongen door vernieuwend werk. Maar kunst herkennen vanuit een bepaalde streek is niet zo makkelijk. Toch wordt bijvoorbeeld gesproken over zogenaamde Brabantse kunst. Het komt er daarbij echter vooral op neer dat het kunstschilders zijn die geboren zijn in Brabant of er lange tijd gewoond en gewerkt hebben.
Brabantse kunstschilders met opleiding in buitenland
Aan het eind van de achttiende eeuw en het begin van de negentiende volgden bijna alle uit Brabant afkomstige kunstenaars hun opleiding buiten Brabant. Brabantse kunstschilders sloten zich soms aan bij de Hollandse schilders van interieurs en genretaferelen. Schilders van de familie Knip volgden hun opleidingen in Frankrijk. Weer anderen studeerden in Antwerpen. Daarom is er weinig sprake van een bepaalde overeenkomst tussen hen met uitzondering van de gebroeders van Spaendonck die beiden vooral bloementaferelen schilderden.
Begin negentiende eeuw
Het begin van de negentiende eeuw kende twee groepen Brabantse kunstschilders waarvan de eerst geboren groep vooral actief was rond 1800 en de tweede tussen 1800 en 1820 met onder meer:
Rond 1800
Naam
Geboren
Plaats
Gestorven
Plaats
Nicolaas Frederik Knip
1741
Nijmegen
1808
Den Bosch
Gérard van Spaendonck
1746
Tilburg
1822
Parijs
David Kleyne
1753
Bergen op Zoom
1805
Middelburg
Adriaen de Lelie
1755
Tilburg
1820
Amsterdam
Cornelis van Spaendonck
1756
Tilburg
1839
Parijs
Quirinus van Amelsfoort
1762
Den Bosch
1820
Den Bosch
Tussen 1800 en 1820
Naam
Geboren
Plaats
Gestorven
Plaats
Jacobus Cornelis Huysmans
1776
Breda
1859
Ginneken
Josephus Augustus Knip
1777
Tilburg
1847
Berlicum
Mattheus Derk Knip
1785
Tilburg
1845
Vught
Frederik Willem Knip
1788
Deb Bosch
1821
Den Bosch
Hendrik Turken
1791
Eindhoven
1856
Luik
Oprichting tekenscholen in Den Bosch en Breda
In 1917 werd bij Koninklijk besluit bepaald dat alle grote Nederlandse steden een tekenschool moesten hebben waar gratis les moest worden gegeven. Met name in Den Bosch en Breda ontstonden scholen waar later beroemd geworden kunstenaars lessen volgden. Overigens was de Bossche tekenacademie met de naam Académie Impériale et Royale de Peinture, Sculpture et Architecture al in 1812 opgericht en werd in 1828 omgevormd tot de Koninklijke School voor Nuttige en Beeldende Kunsten. Op initiatief van die school werden in 1828 en 1839 exposities gehouden van levende kunstenaars waar ook kunstenaars van elders aan deelnamen en er zodoende een vruchtbare uitwisseling ontstond.
Vervolg negentiende eeuw
Een derde groep kunstschilders in volgorde van geboortedatum uit de negentiende eeuw was vooral actief tot het midden van de eeuw waartoe behoorden:
Tussen 1820 en 1850
Naam
Geboren
Plaats
Gestorven
Plaats
Henricus Weingärtner
1791
Den Bosch
1858
Terheijden
Johannes Antonius van der Ven
1799
Den Bosch
1866
De Mortel
Dominicus Franciscus Dubois
1800
Brugge
1840
Den Bosch
Willem Verbeet
1801
Den Bosch
1840
Den Bosch
Petrus van Schende
1806
Terheijden
1870
Brussel
Thomas van Leen
1807
Den Bosch
1882
Den Bosch
Constantinus Cornelis Huysmans
1810
Breda
1886
Den Haag
Daniël Nederveen
1811
Den Bosch
1891
Den Bosch
Christiaan Cornelis Kannemans
1812
Breda
1884
Breda
Remigius Haanen
1812
Oosterhout
1894
Aussee
Adriana Haanen
1814
Oosterhout
1895
Oosterbeek
Jacobus van Dijc
1817
Waalwijk
1896
Oisterwijk
Barent Johannes Cornelis Weingärtner
1837
Oosterhout
1896
Oosterhout
Herleving kerkelijke kunst met kruiswegstaties
Tegen het midden van de negentiende eeuw begon in Noord Brabant een herleving van de kerkelijke kunst na ongeveer twee eeuwen weinig activiteiten op dat gebied. Vooral bij nieuw te bouwen kerken was er vraag naar kunstwerken. Temeer omdat rond 1840 de bisschoppen voorschriften uitvaardigden voor het aanbrengen van kruiswegstaties. Belangrijk in dit verband waren ook de restauraties van de Sint Jan die in 1858 aanvingen.
Ongerept landschap als onderwerp
Vanaf de eerste helft van de negentiende eeuw trok het ongerepte landschap ten noordoosten van Breda kunstenaars aan. De grote aantrekkingskracht van die streek kwam door de combinatie van stuifzand, bossen en hei. Van het gebied maakte Daniël Theodoor Gevers van Endegeest een grote hoeveelheid tekeningen welke door hun topografie nog steeds belangrijk zijn. Schilders die hier werkten waren vooral de Bredase schilders Jacobus Cornelis Huysmans, zijn zoon Constantinus Cornelis Huysmans, Remigius Haanen uit Oosterhout, zijn zwager Petrus Kiers en Henriëtte Knip. Zelfs buitenlanders streken in het gebied neer zoals de Amerikaan Eastman Johnson.
Dongen en Heeze en Vincent van Gogh
In 1864 kwam de schilder August Allebé naar Dongen en verzamelde voor korte of langere tijd steeds meer schilders om zich heen die in Dongen werkten. Ook schilders van de Haagse School als Jozef Israëls en Salomon van Witsen streken hier neer. Een ander Brabants dorp met aantrekkingskracht voor kunstenaars was Heeze. In het werk van kunstenaars uit Dongen en Heeze staat niet zozeer het landschap centraal maar meer de mens die in hun ogen op primitieve en vaak armoedige manier een bestaan probeerde op te bouwen. In dit kader hoort ook Vincent van Gogh maar hoewel hij in Brabant is geboren bracht hij maar weinig tijd door in Brabant.
Tweede helft negentiende eeuw
Een vierde groep kunstschilders was vooral actief in de tweede helft van de negentiende eeuw met kunstenaars als:
Tussen 1850 en 1900
Naam
Geboren
Plaats
Gestorven
Plaats
Louwrens Hanedoes
1822
Woudrichem
1905
Woudrichem
Carel Jozef Grips
1825
Grave
1920
Vught
Joseph Graven
1836
Den Bosch
1877
Rotterdam
Hendrik van der Geld
1838
Elshout
1914
Den Bosch
Gerard Leonardus van Genk
1843
Bergen op Zoom
1870
Borgerhout
Vincent Willem van Gogh
1853
Groot-Zundert
1890
Auvers-sur-Oise
Dorus Hermsen
1871
Den Bosch
1931
Den Haag
Frans Kops
1873
Den Bosch
1951
Den Bosch
Trek naar grote steden
Na 1880 raakte Brabant weer wat achterop in de kunst omdat steeds meer kunstschilders naar de grote steden trokken zoals Amsterdam. Ook kon de kunstopleiding van Den Bosch steeds minder leerlingen met talent vasthouden.
Abstracte kunst met beroemde kunstenaarsAbstracte kunst is een kunstrichting waarin objecten zodanig worden weergegeven dat ze niet de reële werkelijkheid voorstellen. D…
Interessante galerieën in Utrecht bezoekenIn de stad Utrecht speelt kunst een vooraanstaande rol en er zijn dan ook diverse musea en galerieën in het midden van het land t…