P-51 Mustang - Vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog
De P-51 Mustang was een Amerikaans jachtvliegtuig wat indruk maakte tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het vliegtuig was in eerste instantie ontwikkeld om bommenwerpers te escorteren op weg naar hun doelen. In 1944 begon het vliegtuig het op te nemen tegen Duitse jachtvliegtuigen. Mede dankzij de inzet van de P-51 Mustang werden de geallieerden de heersers van het luchtruim. Van de P-51 Mustang zijn ongeveer 15.000 exemplaren gemaakt. Eén exemplaar koste in 1945 ruim 50.000 dollar.
P-51 Mustang
Het vliegtuig P-51 Mustang vloog in eerste instantie voor de Britse strijdkrachten van 1941 tot 1943. Rond 1943 deden de Amerikanen namelijk hun intrede op het strijdtoneel van de oorlog. Eind jaren 30 waren de Britten op zoek naar een jachtvliegtuig die de slagkracht van hun luchtvloot ten goede zou komen. Daarnaast was de vraag van vliegtuigen groter dan de Britse fabrieken aan konden.
Motor
Na de opdracht van de Britten om meer Mustangs voor het Britse leger te bouwen volgde al snel een aanpassing. De Mustang werd voorzien van een Rolls-Royce Merlin motor. Dit bleek een goede zet van de Britse technici want hiermee werden de eigenschappen van het vliegtuig optimaal benut. Het toestel was zuinig in het verbruik van brandstof. De actieradius van het vliegtuig bedroeg ruim 2000 kilometer, mede door het zuinige brandstof verbruik.
Bron: VinnyCiro, Pixabay Stabiliteit Mustang
Nadeel aan de Mustang was de onstabiliteit als er een bijzonder grote brandstofvoorraad aan boord was. Amerikaanse vliegers moesten hierdoor boven de vijand en op grote hoogte blijven vliegen. Tijdens escorte missies van de B-17’s gebeurde dit ook veelal en opereerden ze op ongeveer 7 kilometer hoogte. Deze hoogte was voor de Mustang P-51 voldoende om klimmende Duitse vliegtuigen te onderscheppen die het op de B-17 bommenwerpers hadden voorzien.
Escorte vluchten
Het vliegtuig werd ondermeer ingezet voor escorte vluchten van langeafstandsbommenwerpers zoals de
B-17 Flying fortress en B-29 superfortress. De eerste missie vloog de P-51 Mustang in december 1943 voor de Amerikaanse luchtmacht. Het ging hier om de bescherming van een aantal bommenwerpers wat op weg was richting Duitsland. Tijdens deze missie maakte de P-51 Mustang meteen furore door een aantal vijandelijke Duitse vliegtuigen neer te halen. Een nadeel aan het vliegtuig was dat met een volle tank het lastig was om een gevecht aan te gaan. Om goed het luchtgevecht aan te gaan moest de P-51 eerst een gedeelte van de brandstof hebben verbruikt.
Bron: 27707, Pixabay Aanval jachtvliegtuigen
In de winter van 1944 besloot de Amerikaanse Generaal James Doolittle om de tactiek van het gebruik van de P-51 Mustang vliegtuigen te veranderen. De vliegtuigen moesten zich niet meer focussen op het escorteren van bommenwerpers maar zich richten op het aanvallen van de Luftwaffe. De P-51 Mustang vliegtuigen werden ingezet om vooruit te vliegen op de bommenwerpers. Ze gingen de Luftwaffe aanvallen om de lucht 'veiliger' te maken voor de Amerikaanse bommenwerpers. Binnen één week verloor de Luftwaffe meer dan vijftien procent van haar gevechtspiloten. Niet veel later werden de geallieerden heersers over het Europese luchtruim. Het vliegtuig heeft het ook opgenomen tegen het eerste vliegtuig met straalmotoren de
Messerschmit 262.
Na de Tweede Wereldoorlog
Na de Tweede Wereldoorlog is de P-51 Mustang ook nog ingezet in de oorlog in Noord-Korea. Tijdens dit conflict werd het toestel voornamelijk ingezet om gronddoelen aan te vallen. Ondanks de opkomst van de straalvliegtuigen bleef het vliegtuig in militaire dienst tot 1984. Pas toen kwam er een einde aan de indrukwekkende carrière van de P-51 Mustang. In totaal heeft de P-51 Mustang in de luchtmacht gediend van vijfentwintig verschillende landen.
Technische gegevens Mustang P-51
Spanwijdte | 11,28m |
Lengte | 9,83m |
Hoogte | 4,17m |
Topsnelheid | 703km/u |
Aantal personen | 1 |
actieradius | 2093km |