B-17 Flying Fortress - Vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog
Een bekende bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog aan Amerikaanse zijde was de B-17 Flying Fortress. Dit vliegtuig is rond 1930 ontwikkeld en in juli 1935 werden met prototypes de eerste vluchten gemaakt. Officieel kwam de B-17 in 1939 in dienst van het Amerikaanse leger. Tot 1941 is het uitsluitend geleverd aan de Britten. Bijna de gehele oorlog is de Amerikaanse luchtmacht de B-17 blijven gebruiken. De B-17 kon naast bommenwerpen ook aanvallen van vijandelijke jagers afslaan. Het vliegtuig gebruikte vier grote motoren om te vliegen.
Inhoudsopgave
Vliegtuig B-17 Flying Fortress
Het vliegtuig B-17 had vier motoren tot zijn beschikking. In totaal had het vliegtuig ongeveer negen bemanningsleden aan boord. De B-17 had een actieradius van ongeveer 3000 kilometer en kon enorme afstanden overbruggen. De topsnelheid van het vliegtuig lag op 462 km/u. De maximale vlieghoogte van het toestel lag op tien kilometer. De naam 'B-17 Flying Fotress' komt vanwege het feit dat in de lucht geduchte tegenstanders waren voor vijandelijke jagers.
B-17 Flying Fortress gedurende Tweede Wereldoorlog
Het vliegtuig werd in eerste instantie tot 1941 aan de Britten geleverd. Dit was omdat de Britten geen zware bommenwerpers hadden. In de periode tot 1941 was het vliegtuig niet succesvol in de strijd tegen de Duitsers. In september 1941 hadden de Britten meerdere toestellen verloren vanwege mechanische problemen of door luchtgevechten. Uiteindelijk stopten de Britten met het gebruik van de B-17 als dag bommenwerper.
Gebruik Amerikanen
In 1941 werd Pearl Harbor aangevallen door de Jappanners en betrad Amerika ook het strijdtoneel. Hierdoor gingen de Amerikanen de B-17 ook gebruiken in de eigen luchtmacht. De B-17 was bij de Japanse strijdkrachten berucht om de enorme vuurkracht die het afvuurde op Japanse onderscheppingsjagers. Veel Japanse jagers waren met lichte bepantsering uitgerust en liepen daarom veel schade op als ze een B-17 Flying Fortress wilden onderscheppen. De enige mogelijkheid om echt schade aan te richten was om het vliegtuig pal van achteren te naderen. Ook dit was een lastige opgave die slechts alleen was weggelegd voor ervaren jachtvliegers.
Bewapening vliegtuig B-17
Kracht van de B-17 was dat het op verschillende plekken in het vliegtuig geschutskoepels had en hiermee de vijand flink kon beschieten. De B-17 was dan ook een van de best verdedigde bommenwerpers uit de Tweede Wereldoorlog. Toch was het voor de schutters aan boord lastig om doelen goed te raken en uit te schakelen. Veel schutters werkten onder bonkende en schokkende omstandigheden in hun gevechtskoepel om de vijand te raken. Toch werden over de hele oorlog gezien een redelijk aantal vijandelijke jagers door de B-17 bommenwerpers neergehaald.
Tacktiek
Een tactiek om de schade van een B-17 bommenwerper te beperken tegen een vijandelijke jager was het vliegen in formatie. Echter gebeurde het ook nog wel eens dat er hierdoor botsingen ontstonden of dat men zijn bommenlast los liet op een lager vliegende bondgenoot.
Inzet B-17 door Duitsland
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er ongeveer veertig B-17 vliegtuigen in beslag genomen door de Duitsers. Deze toestellen werden aangepast zodat ze voor de Duitse Luftwaffe konden vliegen.
Complete bommenwerper
Bron: Delphinmedia, Pixabay
De B-17 heeft in zowel de tijdens de Pacifische als Europese campagne gevochten in diverse landen. In totaal zijn er meer dan 12.000 B-17’s gebouwd. Door de gehele Tweede Wereldoorlog werd het vliegtuig steeds verder ontwikkeld en dit leidde ertoe dat het een zeer complete en geduchte bommenwerper was. Het vliegtuig werd ook veel ingezet tijdens bombardementen van Nazi-Duitsland. De B-17 werd ingezet tegen militaire, industriële en burgerdoelen. Na de oorlog zijn veel B-17’s ontmanteld of gebruikt voor testdoeleinden.
Na de Tweede Wereldoorlog
Na de Tweede Wereldoorlog is het vliegtuig de B 17 nog actief geweest voor de Amerikaanse kustwacht. Hier werd het regelmatig ingezet in reddingsmissies en patrouilles op zee. Ook werd de B-17 ingezet om luchtfoto’s te maken. Op 14 oktober 1959 werd het laatste exemplaar van de B-17 uit dienst genomen van de kustwacht.
Inzet B-17 door CIA
Het vliegtuig de B-17 heeft ook enige tijd gevlogen voor de Central Intelligence Agency (CIA). Het vliegtuig werd door de CIA voornamelijk gebruik om personen te vervoeren die een missie moesten uitvoeren. Eén van deze vliegtuigen is na de actieve dienst voor de CIA nog gebruikt in de James Bond film ‘Thunderball’.
Technische gegevens B-17
Spanwijdte | 31,6 m |
Lengte | 22,7 m |
Hoogte | 5,8 m |
Topsnelheid | 462 km/u |
Aantal personen | 10 |
Actieradius | 2950 km |
Startgewicht | 24495 kg |
Bewapening | 13× Browning M-2 12,7 mm mitrailleurs |