Kunst en cultuur horen bij de opvoeding van kinderen
Kunst en cultuur horen binnen de opvoeding thuis, omdat kinderen kleine creatievelingen zijn die zonder de ballast van het latere leerproces hun eigen ideeën vorm geven op een heel eigen wijze. Kinderen zijn onderzoekend en proberen alles uit dat ze tegenkomen. Het begint al met het tekenen van uithalen en strepen op een groot vel papier als ze nog maar net twee jaar zijn. Iets ouder volgt het schilderen met verf, het boetseren met klei en het “muziek maken” op een mondharmonica, een xylofoon of piano. Ook boeken en verhalen horen thuis in een culturele opvoeding. Af en toe een bezoek aan een museum hoort er eveneens bij. Begin met een museum dat kinderen aanspreekt, zoals een museum over kinderspeelgoed, muziek instrumenten, of een ander onderwerp, waar uw kind net op dat moment interesse in heeft.
De kunst van het luisteren naar muziek
Veel kinderen zijn muzikaal. Zelfs baby’s reageren al op muziek. Huilbaby’s worden overigens vaak rustiger van klassieke muziek. Kindjes van een jaar oud wiegen vaak mee op de muziek die ze mooi vinden. Tegenwoordig wordt bijna overal muziek ten gehore gebracht. Niet alleen in winkelcentra, maar bijna overal waar veel mensen samenkomen. De meeste mensen horen het niet eens meer. Ze zijn aan het “lawaai” gewend.
Kinderen zijn gevoelig voor mooie muziek
Veel hoogwaardige muziek zit er op openbare plaatsen overigens meestal niet tussen. Zorg daarom in huis voor smaakvolle muziekstukken en zet niet hele dagen de televisie aan. Vooral tijdens de speeluren van het kind kunt u rustige, mooie muziek draaien. Het is een bekend feit dat zelfs baby's positief reageren op klassieke muziek. Ze worden er rustiger van.
Muziekles en sport op de basisschool zijn het begin van de opvoeding in kunst en cultuur
Binnen het onderwijs hebben muziek en sport een nogal ondergeschikte plaats. Geen wonder, want op school is in de eerste plaats de intellectuele ontwikkeling van belang. Lichaam en geest moeten echter in evenwicht opgroeien. Daarom is het ook zo belangrijk dat kinderen niet alleen hun intellectuele mogelijkheden verbeteren, maar ook hun creatieve en motorische mogelijkheden ontdekken en ontwikkelen.
Op basisscholen is niet veel tijd voor creativiteit
Dat gebeurt op de basisscholen ook wel, maar daar heeft een kind eigenlijk niet genoeg aan. Het is verstandig om dat dus op een speelse wijze en naar de behoefte van het kind ook buiten school te stimuleren.
Sportles aan kinderen hoort bij de opvoeding
Men raadt ouders vaak aan om hun kind op sportles te laten gaan. Niet alleen voor de sportieve activiteit zelf, maar ook voor het sociale belang daarvan. De meeste sporten doet men immers in teamverband. Het is belangrijk voor kinderen om samen te leren spelen en samen een doel na te streven. Of het dan om zwemmen, voetballen of tennissen gaat, is niet zo belangrijk, hoewel er altijd naar de beste resultaten gestreefd wordt en het wedstrijd element natuurlijk ook belangrijk is.
Muzieklessen horen eveneens in de opvoeding thuis
Het onderwerp muziek neemt echter vaak een minder prominente plaats in bij de opvoeding van kinderen. Niet elk kind heeft er ook behoefte aan om zelf te zingen of een muziekinstrument te bespelen, maar het is echter wel belangrijk om vooral muzieknoten te leren lezen. Samen zingen heeft overigens voor veel mensen, en ook voor kinderen, een positief effect op het humeur. De meesten worden er blij van.
Kijk goed naar uw kind en naar zijn mogelijkheden als het bezig is
Het is aan de ouders om uit te vinden waar hun kind goed in is, wat het leuk vindt en wat het zou willen gaan doen. In de eerste plaats moet het kind immers naar school en zijn eigen vrije tijd wil het dan beslist niet verdoen met iets waar het totaal geen zin in heeft. Een kind dat op blokfluit les moet, maar dat niet leuk vindt, zal van het hele blokfluiten ook niets terecht brengen. Is het wel muzikaal aangelegd en houdt het van muziek, laat het kind dan zelf beslissen welk instrument zijn voorkeur heeft.
Kunst en cultuur bevorderen betekent ook kinderen laten tekenen, schilderen, houtbewerken, handwerken of beeldhouwen
Sommige kinderen hebben helemaal niets met muziek, maar tekenen en schilderen enorm graag en besteden daar elk vrij moment aan. Heeft uw kind echt talent en wil het graag meer aan zijn hobby doen, laat het dan samen met andere kinderen les nemen bij een schilder of beeldhouwer die er verstand van heeft om met kinderen om te gaan en hen wat bij te brengen.
Oppassen met de creativiteit van uw kind
Zoek wel iemand uit die het kind de techniek van het materiaal bijbrengt, maar die niet de creativiteit beperkt. Als een hele groep hetzelfde moet tekenen of schilderen zitten er altijd een aantal kinderen tussen die niets met het onderwerp hebben en liever iets anders zouden maken.
Ga af en toe eens met uw kind naar een museum
Ga met uw tekentalent ook eens af en toe naar een goed museum, waar het schilderijen van de oude meesters, maar ook moderne kunst kan zien. Het kind komt soms op heel andere ideeën, die u naderhand in zijn of haar werk terugvindt, en dat vaak op een heel andere manier.
Fotograferen valt ook onder kunst
Oudere kinderen met oog voor detail kunt u vaak een enorm plezier doen met een digitaal fotoapparaat en een bon voor een fotografiecursus. Er zijn veel mogelijkheden om de creatieve talenten van uw kind te stimuleren. Iedereen heeft wel iets waar hij of zij goed in is. Een leuke hobby stimuleert niet alleen het daarbij horende talent, maar ook wordt daardoor de smaak en het gevoel voor schoonheid ontwikkeld.
Kunst en cultuur in musea bewonderen
Neem uw kind overigens regelmatig mee naar een museum, maar zorg dat het geen saaie toestand wordt en doe dat ook niet te vaak. Op een mooie zomerdag zit een kind immers liever buiten in de tuin, in een speeltuin of in een bos, dan in een museum. Er zijn echter veel leuke musea in Nederland, waar kinderen niet alleen kunnen rondkijken, maar ook dingen kunnen onderzoeken of maken.
Zelf iets in de historie mogen onderzoeken is leuk
In een natuurhistorisch museum kan men soms in groepjes onder een microscoop kleine insecten onderzoeken of, zoals in het Maastrichtse museum, een stukje mergel uit elkaar peuteren, waar allerlei kleine fossielen in verborgen zitten. Het bezoek aan een museum moet voor het kind een uitje zijn, geen gedwongen of saaie middag.
Neem uw kind ook eens mee naar een concert of musical
Concerten met zware muziekstukken zijn natuurlijk voor jonge kinderen niet leuk en ze vinden die ook meestal saai, maar een leuke musical met een positief, aardig verhaal erin, kunnen basiskinderen al snel waarderen. Ook klassieke muziek uit operettes vinden kinderen vaak leuk, omdat daar meestal ook een goed ritme in zit.
Iedereen heeft een eigen smaak
Over smaak valt niet te twisten. Dat geldt in hoge mate voor de creativiteit van mensen in het algemeen. Wat de een mooi vindt, vindt de ander oerlelijk. Ieder mens is uniek en dat geldt ook voor uw kind. Het is de bedoeling dat u het kind de vrijheid geeft om zijn creativiteit en zijn gevoel voor schoonheid te ontwikkelen. Kunst en cultuur zijn immers heel persoonlijk.
Niet teveel vrije tijd vastleggen
Beperk uw kind echter niet. Sommige ouders vullen alle vrije tijd van hun kinderen in met lessen voor muziek, sport en hobby’s. Soms zo erg dat het kind de hele week geen moment vrije tijd meer heeft die het zelf kan indelen. Dat is natuurlijk niet goed. Een muziekles per week en bijvoorbeeld een sportles, is voor een basisschool kind al genoeg. Tenslotte heeft het kind ook soms huiswerk van school.
Ook een kind heeft vrije tijd nodig om zelf creatief te worden
De rest van de vrije tijd moet het zelf in kunnen delen. Op die manier is er ook tijd genoeg voor vriendjes en vriendinnetjes en om zelf in vrijheid ervaringen op te doen. Zelfs het vervelen is niet erg. Dan zoekt het kind vaak zelf wel een manier om bezig te zijn. Een manier, waar het normaal gesproken vaak niet op gekomen zou zijn.