Edouard Manet - Schilder
Edouard Manet maakte deel uit van de impressionisten en was een controversiële schilder in zijn tijd. Hij probeerde de tijd en samenleving waarin hij leefde vast te leggen op zijn doeken. Zoals hij zelf zei: 'Geen grote kunst maar oprechte kunst', dat was waar het om draaide voor hem.
Jeugd
Manet werd geboren in een bourgeois familie in Parijs in 1832. Hij was geen uitblinker op school, maar werd al jong aangetrokken door kunst. Een oom nam hem vaak mee naar het Louvre, waar hij schilderijen bestudeerde. In 1848 vertrok hij als kadet naar Rio en keerde in 1850 terug naar Frankrijk. Bij terugkomst besloot hij zich op het schilderen toe te leggen.
Realisme
Zes jaren lang studeerde hij bij Thomas Couture en werd vooral beïnvloedt door de Spaanse schilders Goya en Vélazquez en de Nederlandse schilder Frans Hals. Manet vond echter dat zijn schilderijen niet het verleden, maar het heden moesten laten zien en legde zich toe op realistische werken. Parijs was aan hevige veranderingen onderhevig tijdens het leven van Manet en hij legde dan ook die veranderingen vast in zijn werk.
Salon
Het eerste werk dat Manet presenteerde aan de 'Salon' was 'De absintdrinkers', een werk dat afgewezen werd, hoewel Delacroix er positief over was. Het onderwerp werd als te vulgair gezien om te schilderen. Voor Manet was goedkeuring door de 'Salon' erg belangrijk. Een van zijn eerste werken die door de 'Salon' werd geaccepteerd, was 'De Spaanse gitarist'. Toch was het niet dit werk dat hem bekendheid gaf, maar een ander werk 'Lunch op het gras'. 'Lunch op het gras' werd niet geaccepteerd door de 'Salon', maar werd tentoongesteld door de 'Salon des Refuses'.
Schandalen
In 1863 had de 'Salon' extreem veel werken afgewezen vandaar dat deze nieuwe 'Salon van de afgewezenen' werd opgericht. Er kwam enorm veel kritiek op het werk van Manet, het was niet-academisch en vooral vulgair. Het liet een naakte vrouw zien met twee geklede heren, geen mythologische figuur of nymf, maar een alledaagse Parisienne. 'De lunch' werd een punt van discussie over moderne kunst en het werk markeert het begin van het impressionisme.
Een ander werk 'Olympia' bracht een vergelijkbare discussie te weeg. Manet wilde echter helemaal geen schandaal veroorzaken, hij was een lid van de bourgeoisie, net getrouwd en een gentleman. Zijn technische innovaties hadden echter grote gevolgen voor de schilderkunst en beïnvloedde schilders zoals Monet en Renoir.
Frans-Pruisische oorlog
De Frans-Pruisische oorlog had grote invloed op de mens en de schilder Manet. Hij werd lid van de Nationale Garde en schilderde oorlogstaferelen. In zijn brieven aan familie blijkt zijn afschuw over de gebeurtenissen. Ook bleef hij andere stukken schilderen.
Impressionisme
In 1874 was de naam van Manet definitief gevestigd en werd hij gezien als leider van de avant-garde. Zelf was hij niet gelukkig met deze titel, hoewel hij wel deelnam aan de bijeenkomsten van de impressionisten. Hij maakte echter geen deel uit van de eerste tentoonstelling van de impressionisten. Wel werkte hij nauw samen met Monet in Argenteuil en steunde hij zijn vrienden financiëel. Ondanks zijn nauwe banden met de impressionistische schilders en het feit dat hij veel stylistische elementen van hen overnam en hij hen weer op zijn beurt beïnvloedde, werd hij nooit een prototype impressionist.
Roem
Van 1879 tot 1882 was het werk van Manet steeds te zien in de 'Salon'. In 1881 werd hij gedecoreerd met het 'Légion d'Honneur'. In zijn laatste werk 'Bar aan de Folies-Bergeres' keert Manet terug naar het studioschilderen en meer sombere kleuren. Op 30 april 1883 stierf Manet en een jaar later hield de 'Ecole des Beaux-Arts' een tentoonstelling ter ere van hem. Hij liet meer dan 400 olieverfschilderijen na en veel ander werk.
Meer informatie over het Impressionisme en impressionistische schilders is te vinden in de Special
Impressionisme.