Marcel Duchamp en de herziening van kunst

De ready-mades van Marcel Duchamp
Het idee achter de Ready Mades van Duchamp is dat zij alledaagse fabrieksproducten zijn die puur tot kunstwerken worden omdat de kunstenaar ze tot kunstwerken heeft verkozen. Er werd helemaal niks veranderd aan de kunstwerken zelf, hij bood ze alleen als kunst ter bezichtiging aan. Hierdoor gaf hij een zeer sterk statement binnen de kunstwereld. Het was in vele opzichten namelijk het grootste iconoclastische gebaar ooit gemaakt door een kunstenaar: hij wees alle geldende artistieke regels radicaal af door de creatieve daad te reduceren tot een alledaags fabrieksproduct. Hij maakte het gehele pakket aan waarden binnen de traditionele kunst belachelijk, waaronder de goede smaak, vakmanschap en het talent. Het statement van Duchamp heeft een zeer grote kunsthistorische betekenis; het is de eerste keer dat een dergelijke visie op kunst werd geprofileerd binnen de kunst zelf.Keuze voor de objecten
Hoewel Duchamp zelf zei dat hij de objecten willekeurig koos, kan men toch stellen dat hier wel degelijk aandacht aan is besteed; een zekere visuele charme en distinctie kunnen de Ready Mades niet ontzegd worden. De betekenis van de Ready Mades als kunst schuilt niet in de esthetische kwaliteiten die er al dan niet in te ontwaren vallen, maar in het feit dat zij ons dwingen esthetische kwesties diepgaand te overdenken.Oorsprong van het idee voor ready-mades
Duchamp kwam tot het idee van de Ready Mades door enkele ontwikkelingen die hij zelf doormaakte. Het lezen van het boek “The Ego and Its Own”, waar hij een grote bewondering voor had, zorgde ervoor dat hij besefte dat de mens zelf een veel grotere invloed had op de wereld zoals de mens die zelf zag dan dat hij had verwacht. Dit boek stelde dat het menselijk ego terug te zien was in alles wat de mens interpreteert.Ook de ideeën van Henri Poincaré, welke zich bezighield met theorieën rondom natuurwetten, zouden een grote invloed hebben op het gedachtegoed van Marcel Duchamp. Henri Poincaré postuleerde namelijk dat de theorieën waarvan men dacht dat ze de tastbare wereld reguleerden, slechts in de gedachten van de mens bestonden. Ze konden niet als waarheid aangenomen worden, aangezien het slechts theorieën zijn en slechts bestaan in de gedachten van de mens; ze bestaan niet daadwerkelijk.