Giovanni di Bicci De 'Medici 1360-1429
Giovanni di Bicci De 'Medici nam op 25-jarige leeftijd de Romeinse vestiging van de bank van zijn oom Messer Vieri di Cambio De 'Medici over. Een jaar later schreef Giovanni zich (in navolging van zijn oom) bij de Florentijnse bankiersgilde in, Arte del Cambio. Het begin van de tweede generatie De 'Medici bankiers.
Professionalisering van de bank
In 1392 trok Vieri zich terug uit de bankensector om zijn jonge gezin een financieel onverzorgd leven na te laten, nadat hij aanvoelde dat zijn leven geen lang vooruitzicht zou hebben. Giovanni en twee neven namen de bank over, hij kreeg 1/3 deel van de firma. Waaronder een filliaal in Rome, waarvan hij de naam veranderde in 'Giovanni de 'Medici e compagni'. Vijf jaar later keerde hij terug naar zijn geboortestad Florence om daar het hoofdkantoor te vestigen. Het startkapitaal was 10.000 florijn en zelf stak Giovanni 550 florijn in de bank. Aanvankelijk maakte Giovanni een valse start nadat hij een filliaal op had gericht in Venetie (een groot handelsstad in de vroege Renaissance) en dit mislukte door de onkunde van zijn Venetiaanse directeur.De directeur verrekende zich bij zaken met Duitse en Poolse kooplieden, en trachtte de verliezen te dekken door valse boekingen. De directeur vluchtte naar Krakau. Desondanks liet Giovanni de failliete directeur financieel steunen. Deze fout heeft generaties later nog invloed gehad op het beleid van de bank. Nieuwe leden werden zorgvuldiger gekozen, vooral nieuwe filliaalbeheerders werden door het slijk gehaald. Dit zorgde voor professionalisering bij de bank, een gevolg in positieve zin dus.
Geheime documenten
Een fors aantal geheime documenten (libri segreti) zijn door een gelukkig toeval bewaard gebleven. De documenten zijn in 1950 pas gevonden in een oude, van een verkeerd opschrift voorziene bundel teruggevonden. Het betreft de volledige boekhouding van de stichting van de bank tot 24 maart 1451. Slechts de eigenaar persoonlijk had toegang tot de geheime documenten. Door deze vondst weten we exact wat het startkapitaal en de inleg van Giovanni is geweest.
Liefde voor de kunst
Giovanni di Bicci De 'Medici zijn historische betekenis ligt in het feit dat hij de eerste maecenas (beschermer van kunst) was. De 'Medici werd hierdoor figuurlijk onsterfelijk in de hoofden van de Florentijnen. Vooral Giovanni heeft een belangrijke rol gespeeld bij het beoefenen, bevorderen, ontwikkelen en in stand houden van de kunst. We kunnen De 'Medici met Giovanni voorop wel als de belangrijkste maecenas in de historie beschouwen. Giovanni's grootste daad was zonder twijfel de royale ondersteuning van de plannen van de bouwmeester en ontdekker van het wetenschappelijk perspectief, Filippo Brunelleschi (1377-1446).
Architectonisch inzicht
De Florentijnen waren destijds niet erg blij met de grote investeringen in de architectuur die destijds aan de gang waren. Mensen hadden liever een stuk brood dan een gigantische koepel, nu denkt men daar anders over. De koepel van de Museo dell'Opera del Duomo (de Dom) werd na honderd jaar bouwput op initiatief van Giovanni voortgezet door Brunelleschi. Er was voorheen geen bouwmeester die het aandurfde de koepel te overwelven. De architectuur was gewoonweg nog niet zover ontwikkeld om rondingen te voltooien. Tevens herbouwde Giovanni de vervallen kerk San Lorenzo alsook de bouw van de oude Sakristie. De kerk Or San Michele werd door Giovanni verbouwd. Donatello (1386-1466) maakte in zijn opdracht enkele beelden aan de buitenzijde. Giovanni is een sleutelfiguur geweest voor de totstandkoming van de naamsbekendheid van De 'Medici, en bovendien een toegevoegde waarde voor de magische stad Florence.
© 2010 - 2024 Erudio, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Beginjaren van De 'MediciIn de dertiende eeuw werd De ‘Medici al als patriciersfamilie vermeld. Zoals de naam al doet vermoeden kende de familie…
Bronnen en referenties