Hannie Mein (1933-2003)

Weinig keramisten hebben een zo herkenbare stijl als Hannie Mein. Haar, vaak gedecoreerde, tegels, vazen, bordjes etc. kennen een grote schare aan liefhebbers.
Hannie Mein werd geboren op 10 juli 1933 in Utrecht. Na de MULO trad ze –op basis van haar tekentalent- in dienst bij een pottenbakkerij en begon ze aan de avondopleiding van de Rietveldacademie, waar ze ondermeer lessen kreeg van Th. Dobbelmann en Emmy van Deventer. In de Dwarsspinhuissteeg startte ze vervolgens haar eigen atelier, dat zo succesvol was dat ze al snel een groter bedrijf begon samen met haar man. Naast de pottenbakkers waren er houtdraaiers en rietvlechters in dienst. De kunstenares maakte de ontwerpen voor alle kunstnijverheidsproducten en hield zich daarnaast zelf bezig met unica-werk. Het werk werd gesigneerd met ‘Con Amore’ (=met liefde), naar verluidt omdat ze aanvankelijk te bescheiden was om haar eigen naam eronder te zetten.

Vinkega 1968-2003

In 1968 verhuisde Hannie Mein naar Vinkega, in Friesland. Ook hier had ze een groot atelier, waar in drukke perioden behoorlijk wat draaiers aan het werk waren. Naast een zeer kenmerkende seriematige productie van vaasjes, bloemstekers, borden, servies etc., werd ook met grote regelmaat werk in opdracht gemaakt. Vrijwel altijd werd gebruik gemaakt van zwarte steengoedklei en veel werk is voorzien van een ingegrifte decoratie, veelal aan de natuur ontleend.

Vanaf het eind van de jaren ’80 werd de productie lager en ging ze zich meer bezig houden met eigen werk. In 1988 was zij een van de oprichters van de SKN, Stichting Keramisten Noord Nederland. In 1995 werd zij ziek, waardoor het werken haar moeilijk af ging.

Signaturen

Het werk in deze periode werd gesigneerd met HM (in elkaar doorlopend). Sommige stukken zijn voluit gesigneerd, aangenomen mag worden dat die van haar eigen hand zijn. Unieke stukken kregen de toevoeging ‘unicum’. Soms is er op seriewerk ook een kleine v of u toegevoegd. De betekenis hiervan is –zover mij bekend- nog steeds een onderwerp van discussie. Het zou de ‘v’ van Vinkega kunnen zijn, maar er zijn ook mensen die beweren dat dit een ‘u’ is die eronder gezet werd om de stukken voor de belasting als unica (kunst en dus 6% omzetbelasting) te kunnen verkopen.

Tot slot

Begin 2003 werd in het Nationaal Vlechtmuseum een overzichtstentoonstelling van haar werk gehouden. In datzelfde jaar overlijdt de kunstenares. De carrière van Hannie Mein was zeer succesvol en haar werk wordt, mede door het zo kenmerkende karakter, tegenwoordig verzameld door een steeds groeiende groep liefhebbers. De waardering voor haar werk en kunstenaarschap blijkt ook uit de in 2006 in het leven geroepen ‘Hannie Mein kunstprijs’.
© 2010 - 2025 Robbum, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Vanaf 2021 is InfoNu gestopt met het publiceren van nieuwe artikelen. Het bestaande artikelbestand blijft beschikbaar, maar wordt niet meer geactualiseerd.
Bronnen en referenties
  • Hannie Mein Keramiste, Nationaal Vlechtmuseum 2003